معاون آب و خاک وزارت جهاد و کشاورزی با بیان این که نرخ متوسط فرسایش خاک جهان ۵ تا ۶ تن بر هکتار است، اعلام کرد: نرخ فرسایش خاک سالیانه در کشور ۱۶/۷ تن بر هکتار است.

به گزارش خبرنگار مهر علیمراد اکبری در همایش گرامی‌داشت سال جهانی خاک با بیان این که در کشور بار سنگینی بر منابع آب و خاک و حتی ذخایر ژنتیکی وارد کرده‌ایم، گفت: از ۱۶۹ میلیون هکتار مساحت کشور ۵۱ میلیون هکتار قابل کشت است که به دلیل محدودیت منابع آب و … تنها ۱۸/۵ میلیون هکتار از آن در چرخه کشت قرار دارد.

وی با بیان این که بر اساس نقشه خاکشناسی کشور، قسمت اعظم خاک ما فاقد اراضی کشاورزی است، گفت: نرخ فرسایش خاک سالیانه در کشور ۱۶/۷ تن بر هکتار است که در مقایسه با نرخ ۵تا ۶ هکتاری فرسایش خاک جهان بسیار بالاست.

اکبری عدم وجود نقشه‌های خاکشناسی با مقیاس مدیریت‌پذیر و نبود پایگاه اطلاعاتی منابع خاک را یکی دیگر از مشکلات کشور در حوزه خاک دانست.

معاون آب و خاک وزارت جهاد و کشاورزی زمین‌لغزش‌های ناشی از فرونشست سطح آب زیرزمینی در اکثر دشت‌های کشور به دلیل برداشت بی‌رویه آب را مشکل دیگر در حوزه خاک برشمرد و گفت: از سال ۱۳۸۵ تا الان ۳۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور حفاری شده است و به این ترتیب ۲۰ میلیارد متر مکعب از آب کشور غارت می‌شود. بدون شک این موضوع روی خاک تاثیر دارد.