۲ دی ۱۳۹۴، ۱۵:۴۲

معاون آب و خاک وزارت کشاورزی در همایش سال جهانی خاک:

غارت ۲۰میلیاردمترمکعب آب کشور/ ۳برابر متوسط جهان فرسایش خاک داریم

غارت ۲۰میلیاردمترمکعب آب کشور/ ۳برابر متوسط جهان فرسایش خاک داریم

معاون آب و خاک وزارت جهاد و کشاورزی با بیان این که نرخ متوسط فرسایش خاک جهان ۵ تا ۶ تن بر هکتار است، اعلام کرد: نرخ فرسایش خاک سالیانه در کشور ۱۶/۷ تن بر هکتار است.

به گزارش خبرنگار مهر علیمراد اکبری در همایش گرامی‌داشت سال جهانی خاک با بیان این که در کشور بار سنگینی بر منابع آب و خاک و حتی ذخایر ژنتیکی وارد کرده‌ایم، گفت: از ۱۶۹ میلیون هکتار مساحت کشور ۵۱ میلیون هکتار قابل کشت است که به دلیل محدودیت منابع آب و … تنها ۱۸/۵ میلیون هکتار از آن در چرخه کشت قرار دارد.

وی با بیان این که بر اساس نقشه خاکشناسی کشور، قسمت اعظم خاک ما فاقد اراضی کشاورزی است، گفت: نرخ فرسایش خاک سالیانه در کشور ۱۶/۷ تن بر هکتار است که در مقایسه با نرخ ۵تا ۶ هکتاری فرسایش خاک جهان بسیار بالاست.

اکبری عدم وجود نقشه‌های خاکشناسی با مقیاس مدیریت‌پذیر و نبود پایگاه اطلاعاتی منابع خاک را یکی دیگر از مشکلات کشور در حوزه خاک دانست.

معاون آب و خاک وزارت جهاد و کشاورزی زمین‌لغزش‌های ناشی از فرونشست سطح آب زیرزمینی در اکثر دشت‌های کشور به دلیل برداشت بی‌رویه آب را مشکل دیگر در حوزه خاک برشمرد و گفت: از سال ۱۳۸۵ تا الان ۳۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور حفاری شده است و به این ترتیب ۲۰ میلیارد متر مکعب از آب کشور غارت می‌شود. بدون شک این موضوع روی خاک تاثیر دارد.

کد خبر 3007996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha