معاون صيد و بنادر ماهيگيري سازمان شيلات با بیان اینکه صيد ماهيان در کشورمان از مجموع صيد هفت کشور حاشيه خليج فارس بيشتر است، گفت: ایران در رتبه دوم صيد در اقيانوس هند قرار دارد.

 به گزارش خبرگزاری مهر، علي اصغر مجاهدي اظهار داشت: هم اينک بيش از يکصد هزار تن از صيد سالانه کشور از ذخاير مشترک آبزيان در آب‌هاي بين المللي برداشت مي‌شود.

وي با بيان اينکه هرمزگان يکي از مناطق اصلي صيد و صيادي کشور است و بيش از ۴۰ درصد صيد ايران در اين استان انجام مي‌شود، افزود: پيش بيني مي‌شود بر اساس برنامه ششم توسعه اين عدد به ۴۵ درصد افزايش يابد.

مجاهدي با اشاره به کاهش نيم درصدي صيد سالانه در جهان، اضافه کرد: کشور ما سالانه چهار درصد رشد در حوزه صيادي دارد ضمن اینکه در ۱۰ سال گذشته صيد ساردين ماهيان با ۳۰ درصد رشد سالیانه همراه بوده است.  

معاون صيد و بنادر ماهيگيري سازمان شيلات ايران، توسعه صيادي در جنوب کشور را متکي به صيد ماهيان ريز دانست و افزود: براساس برنامه ششم توسعه، صيد فانوس ماهيان و سطح زيان در آب‌هاي خليج فارس و بين المللي دو برابر مي شود.  

وي با انتقاد از روند فرآوري ساردين ماهيان در کشور، گفت: با وجود ظرفيت‌هاي بي شمار در اين حوزه، هم اکنون ارزش اقتصادي ساردين يک درصد از ارزش اقتصادي صيد را تشکيل مي‌دهد.

مجاهدي با تاکيد بر ضرورت تکميل زنجيره فرآوري ماهي، افزود: تکميل زنجير فرآوري ماهي با احداث صنايع تکميلي، منجر به ارزش افزوده بيشتر و رونق اقتصاد شيلات کشور و هرمزگان مي‌شود.

وي با دعوت از جامعه صيادي براي ورود به حوزه فرآوري، بسته بندي و صادرات ساردين ماهيان، گفت: انتظار داريم صيادان علاوه بر مديريت صيد، در مديريت درآمد اين حوزه نيز نقش داشته باشند.