رئیس اداره محیط زیست شهرستان دماوند از کشف ۱۴ قرقاول، ۹ کبک و ۲ قوی وارداتی در باغی شخصی در دماوند خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم قوها به کشور مبدأ بازگردند.

عباس میرزاکریمی ضمن اعلام این خبر به خبرنگار مهر گفت: عوامل ما متوجه صدای قو در داخل باغی می‌شوند و منطقه را حدود یک هفته زیر نظر می‌گیرند. ترددها و افراد را زیر نظر می‌گیرند و متوجه می‌شوند که در یک باغ یک هکتاری انواع حیات وحش وجود دارد.

وی افزود: موضوع در گزارش موثقی به دادستان شهرستان دماوند ارسال شد و نیروهای محیط زیست بعد از اخذ دستور قضایی و هماهنگی با مقامات انتظامی وارد باغ شدند.

به گفته وی در ابتدا سرایدار باغ قصد تمرد داشته اما با برخورد و اقدام زیرکانه محیطبانان و مسئولان انتظامی ۲ قو، ۹ کبک و ۱۴ قرقاول کشف و ضبط می‌شود و پرونده هم تشکیل شده و تحویل مقامات قضایی می‌شود.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان دماوند اعلام کرد: بر اساس بررسی به عمل آمده از بابت هر کبک ۲۰۰ هزارتومان و هر قرقاول ۴۰۰ هزار تومان و مجموعا ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برای قرقاول و کبک‌ها ضرر و زیان در نظر گرفتیم که متخلف باید پرداخت کند و درخصوص قوها که وارداتی بودند علاوه بر ضرر و زیان امیدواریم که با اقدامی که صورت گرفته با هزینه متخلف وارد کننده به کشور مبدا بازگردانده شوند که این موضوع هم در دست اقدام قانونی است.

وی با بیان این که کشور مبدا هنوز مشخص نیست گفت:‌ کارشناسان باید تشخیص بدهند که این نوع قو مال کجاست و اظهارات متخلف هم بررسی شود اما فعلا مبدأ قوها مشخص نیست.

میرزا کریمی در پاسخ به این که چگونه پرنده بزرگی مثل قو را از مرزهای کشور عبور داده‌اند، گفت: یگان حفاظت محیط زیست کشور، وظیفه حراست در داخل را دارد و مرزهای ورودی دست یگان حفاظت محیط زیست نیست. این‌گونه اقدامات بر اساس قاچاق انجام می‌شود و چنین محموله‌ای از گمرک نمی‌تواند وارد شود. هیچ ارگانی هم نمی‌تواند بگوید ما نظارت کامل داریم و هیچ ترددی از مرز انجام نخواهد شد چرا که اگر چنین بود شاهد ورود مواد مخدر نبودیم. به هر صورت یگان در این مورد کوتاهی نکرده است و طی یک سال گذشته هم در این باره عملکرد بسیار خوبی داشته است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان دماوند با بیان این که «دماوند منطقه‌ای خوش آب و هواست و به همین دلیل افراد خوش‌نشین زیاد در منطقه حضور دارند» گفت: طبیعتا تعدادی هم هستند که به نگهداری حیات وحش در داخل باغ‌ها اقدام می‌کنند. این اولین بار نبوده که در این منطقه انواع حیات وحش را در باغ‌ها کشف و ضبط کرده‌ایم و هر بار هم با متخلفان برخورد قانونی صورت گرفته است.