به گزارش خبرنگار مهر، امیرمسعود علمداری، نویسنده انیمیشن «تهران ۱۵۰۰» درباره انیمیشن «فهرست مقدس» به کارگردانی محمد همدانی که در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، گفت: «فهرست مقدس» به کارگردانی محمد همدانی از لحاظ تکنیک ساخت بسیار خوب است و می توان گفت با توجه به امکانات موجود در کشور، کیفیت ساخت این اثر فراتر از انتظارات بود.
وی افزود: فضای کار این انیمیشن از لحاظ موسیقی و تدوین کاملا سینمایی است. هر چند در فیلمنامه «فهرست مقدس» دو ضعف مهم وجود دارد، اما با این حال می توان گفت این انیمیشن یک اثر قابل قبول است.
این کارشناس انیمیشن پیرامون ضعفهای فیلمنامهای «فهرست مقدس» توضیح داد: ضعف اول درباره رابطه تقابل بین خیر و شر است که به خوبی در داستان شکل نمیگیرد و این دو با هم درگیر نمیشوند. دوم اینکه، آثار انیمیشن باید یک لطافتی داشته باشند تا مخاطب کودک بتواند آن را ببیند. شما نمیتوانید انیمیشنی بسازید و بگویید که کودکان نبینند. انیمیشن برای مخاطب عام است. اگر در آثار انیمیشن شوخی و خنده نباشد، فضا به سمت بازیهای کامپیوتری میرود.
علمداری در ادامه بیان کرد: با این وجود و با تمام این ضعفها، «فهرست مقدس» با توجه به شرایط کار در ایران، بسیار خوب ساخته شده است.
وی پیرامون وضعیت حضور انیمیشن ها در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر توضیح داد: مسئولان جشنواره فجر در ابتدا گفتند که یک بخش مجزا برای رقابت آثار انیمیشن در نظر میگیریم. بعد گفتند ۲ اثر برگزیده را در کاخ جشنواره نمایش میدهیم اما این اتفاقات هم تا این لحظه رخ نداده است. در حالی که در سالهای قبل، انیمیشن هایی نظیر «تهران ۱۵۰۰»، «شاهزاده روم» و «قلب سیمرغ» در کاخ جشنواره پخش شد ولی امسال نه مسابقهای داریم و نه آثار برگزیده در کاخ جشنواره پخش میشود و نه قرار است سیمرغی به انیمیشن تعلق گیرد که البته امیدوارم با پیگیری فعالان انیمیشن شرایط تغییر کند.
نویسنده انیمیشن «تهران ۱۵۰۰» درباره موفقیت آثار انیمیشن در جذب مخاطب بیان کرد: زمانی که «تهران ۱۵۰۰» در کاخ جشنواره به نمایش درآمد، با استقبال بسیار خوب منتقدان و اهالی رسانه همراه شد و یکی از شلوغ ترین سانسهای آن سال جشنواره، سانس اکران این انیمیشن بود. «شاهزاده روم» هم چهارمین اثر پرفروش سال گذشته سینمای ایران لقب گرفت اما با تمام استقبالی که در این سالها از انیمیشن شده است، متاسفانه آثار خوبی نظیر «فهرست مقدس» در کاخ جشنواره اکران نمیشوند.
علمداری در پایان گفت: اگر این فیلم و سایر آثار خوب انیمیشن صرفا در سینماهای مردمی به اکران درآیند، سوخت میشوند. اکران در بین اهالی رسانه و منتقدان بسیار حائز اهمیت است. آنها هستند که فیلم را میبینند و پیرامونش اظهار نظر کرده و اخبارش را در سایتها و روزنامهها و نشریات مخابره میکنند در حالی که در سینماهای مردمی هیچ کدام از این اتفاقات نمیافتد.