دیوان عالی ونزوئلا طی حکمی نظارت پارلمان این کشور را به دستگاه های اجرایی محدود کرده و حق اعضای مجلس برای اعمال نظر در باره عزل و نصب قضات را سلب کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس پرس، دیوان عالی ونزوئلا طی حکمی پارلمان راست گرای این کشور را از نظارت بر برخی حوزه های کلیدی محروم کرد.

جالب آنکه هدف از این اقدام در درجه اول ممانعت از تلاش پارلمان برای تغییر ترکیب خود دیوان عالی عنوان می شود.

این در حالیست که اپوزیسیون حاکم بر پارلمان ونزوئلا که در تلاش برای براندازی دولت «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری چپ گرای این کشور از طریق برگزاری همه پرسی است، وی را به اعمال نفوذ در دیوان عالی از راه انتصاب قضات حامی دولت متهم می کند.

با حکم اخیر، پارلمان ونزوئلا از حق عزل و نصب قضات دیوان عالی محروم شده و شایستگی تحقیق پیرامون سوابق نامزدهایی را که خواهان ورود به هیات ۳۴ نفره قضات این مرجع قانونی هستند، ندارد.

این در حالیست که لیست نهایی نامزدهای دیوان عالی چند روز پیش از آنکه کنترل پارلمان در ماه دسامبر سال ۲۰۱۵ به دست اپوزیسون بیافتد، از سوی دولت کاراکاس تایید شد.

با رای دیوان عالی، قدرت نظارتی پارلمان ونزوئلا از این پس به دستگاه های اجرایی محدود شده و اعظای مجلس قانون گذاری حق اظهار نظر درباره مراجع قضایی و نهادهای انتخاباتی را ندارند.

اقدام اخیر دیوان عالی در حالی صورت گرفت که جنگ قدرت در ونزوئلا با تلاش پارلمان برای براندازی مادورو و در مقابل اعلام جرم دولت کاراکاس علیه فساد مالی «انریکه کاپریلس» رهبر اپوزیسون، وارد مرحله جدیدی شده است.