محمد امین حاجی هاشمی کارشناس بازیهای رایانهای در گفتگو با خبرنگار مهر، در ارتباط با صنعت بازیسازی گفت: بازیهای رایانهای از دهه ۱۹۹۰ آغاز شد و تا سال ۲۰۱۰ به اوج خود رسیده؛ این صنعت، در سالهای اخیر، دوران بلوغ خود را پشت سر گذاشته است و پس از سیر نزولی بازیهای ویدیویی از سال ۲۰۱۰ به بعد، دور جدیدی از بازیهای رایانهای ظهور کرده است.
این کارشناس بازیهای رایانهای عنوان کرد: تغییر و تحولات در این حوزه، از سرعت بالایی برخوردار است به طوری که طی بیست سال اخیر بعد از بازیهای ویدئویی و رایانهای، بازیهای موبایلی هم پا به این عرصه گذاشتند.
وی با اشاره به اینکه امروز در دنیا بازیهای رایانهای جای سینما را گرفتهاند، ادامه داد: متوسط سن کاربران بازیهای رایانهای در غرب، به مرز ۳۰ سال رسیده است و این نشان میدهد علاوهبر جوانها، قشر میانسال و کهنسال نیز به بازیهای رایانهای روی آوردهاند و اگر میخواهیم حرف خود را در این فضا منتشر کنیم باید همه افراد درگیر این حوزه را در نظر بگیریم.
حاجی هاشمی در رابطه با ضرورت تولید بازیهای رایانهای درکشور گفت: ما باید سبک و شیوه جدیدی از بازیها را از لحاظ سناریو و گیم پلی (طراحی بازی) تولید کنیم چراکه شرکتهای حاضر در لابی گیم دنیا یعنی مجموعه ESA نمیخواهند بازیهایی با الگوهای اسلامی در دنیا معرفی و ساخته شوند تا بتوانند اهداف خود را که همان خشونت و مسائل غیر اخلاقی است، ترویج دهند.
وی در همین رابطه تصریح کرد: مجموعهای از این شرکتها که بعضی از آنها صهیونیستی هستند طی این سالها بازیهای ضد اسلامی و ضد ایرانی زیادی در دنیا ساختند.
حاجی هاشمی با اشاره به این که باید موضوعات بیداری اسلامی را در بازیهای ایرانی ترویج داد اذعان داشت: در بازیهای غربی تلاش میشود علاوهبر موج اسلام هراسی و القای خشونت به کاربران با نشر مسائل غیر اخلاقی، سبک زندگی جامعه را هم تغییر دهند.
این کارشناس بازیهای ریانهای با بیان ظرفیت شرکتهای ایده پرداز کشور در این حوزه، گفت: در ساخت بازیها باید از شرکتها و مجموعههای کوچک شروع کنیم، زیرا ایدههای خوبی در این مجموعهها شکل میگیرد که با جذب و حمایت از آنها میتوان به موفقیتهای خوبی به خصوص در بازیهای موبایلی رسید.
حاجی هاشمی در بخش دیگری از سخنانش درباره ورود جشنواره عمار به حوزه بازیهای رایانهای بیان کرد: امروز، رسانه بسیاری از مردم دنیا، بازی رایانهای است به همین دلیل عمار ابزار خودش را درست تشیخص داده و بعد از سینما به سراغ بازیهای رایانهای آمده است اما باید بدانیم از این ابزار چگونه برای انتقال پیام خودمان و روشنگری در رابطه با مسائل ناب دینی استفاده کنیم. در همین راستا باید بعد از طراحی سناریو و بازینامههای بومی به سراغ طراحی گیم پلی جدید برویم چرا که بسیاری از مردم دنیا از بازی های رایانه ای به شکل کنونی که اساس آن بر ترس، غارتگری، خشونت و مسائل غیراخلاقی است خسته و دلزده شده اند و به دنبال جایگزینی برای آن هستند.
وی با اشاره به جشنواره بازیهای رایانهای عمار تصریح کرد: عمار به دنبال تغییر فضا و ارائه حرفی جدید در این حوزه است و میتواند موضوعات به روز و زمین مانده مثل مسائل انقلاب اسلامی، بیداری اسلامی و... را که شرکتهای غربی به صورت وارونه و تحریف شده معرفی میکنند، برای کشورهای مسلمان مطرح کند و رسانه قشر بزرگی در جهان باشد که از بازیهای غربی خسته شدند.