میلیون ها نفر از مردم برزیل در اقدامی بی سابقه شهرهای سراسر کشور را به صحنه اعتراض خود علیه فساد مالی حاکم بر دستگاه های دولتی بدل کرده و خواستای استعفای رئیس جمهور شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس پرس، بیش از سه میلیون نفر از مردم برزیل با حضور در تظاهرات گسترده ای که به طور همزمان در سراسر شهرهای کشور اتفاق افتاد، خواهان برکناری «دیلما روسف» از سمت ریاست جمهوری شدند.

اقدام مردم به برگزاری تظاهرات علیه روسف می تواند موجب تعجیل دولتمردان کنگره در اجرای تصمیم خود برای استیضاح وی باشد که زمانی در اوج قدرت لقب بانوی آهنین برزیل را به خود گرفت حال آنکه این روزها زیر بار اتهامات متعدد قد خم کرده است.

اتهاماتی که در حال حاضر علیه روسف مطرح می شود، مواردی چون فساد مالی و سوق دادن برزیل به ورطه بدترین رکود اقتصادی در یک ربع قرن گذشته را شامل می شود.

تنها در «سائوپائولو» پرجمعیت ترین شهر برزیل، شمار معترضینی که در انتقاد از سیاست های روسف به خیابان ها آمدند به ۱.۴ میلیون نفر رسید.

روسف و تعدادی دیگر از اعضای حزب حاکم «کارگران برزیل» از جمله «لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس جمهور سابق کشور به رشوه خواری و اختلاس از شرکت نفت دولتی «پتروبراس» متهم هستند.

گفته می‌شود طی یک دهه گذشته حدود ۳.۸ میلیارد دلار جابجایی غیرقانونی در این شرکت صورت گرفته و برخی از پول‌های کثیفی که در بده‌ بستان‌های شرکت پتروبراس به‌دست آمده خرج رقابت‌های انتخاباتی روسف در سال ۲۰۱۰ شده است.

اعتراضات برای برکناری روسف در حالی در سراسر برزیل برگزار شد که حدود ۱۰ روز پیش، داسیلوا از سوی مامورین پلیس برای بازجویی در خصوص اتهاماتی که علیه وی وجود دارد، دستگیر شد.

در این میان، گفته می شود که روسف برای تحلیل احتمال سقوط دولت به واسطه تشدید اعتراضات مردمی، با شماری از وزرای کابینه خود تشکیل جلسه داد.

در عین حال، دفتر مطبوعاتی کاخ ریاست جمهوری برزیل، از تجمع صلح آمیز مردم استقبال و از آن به عنوان نشانه ای از بلوغ دموکراسی در این کشور آمریکای جنوبی نام برد.

ناگفته نماند که تعدادی از طرفداران روسف هم در اعلام حمایت از وی در برخی از شهرهای برزیل دست به تظاهرات زدند.