محمود بلالی، منتقد بازیهای رایانهای در گفتوگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت صنعت بازی در ایران گفت: از لحاظ ساخت بازی، در مقایسه با سالهای قبلتر، با رشد قابل توجهی مواجه هستیم اما هنوز این صنعت، جایگاه خودش را پیدا نکرده و متأسفانه از لحاظ محتوا و ساختار در سطح بسیار پایینی قرار دارد.
وی صنعت بازی رایانهای در ایران را به بچهای تشبیه کرده که خوب رشد نکرده و گفت: نیاز داریم که آگاهانهتر و دلسوزانهتر به این مقوله نگاه کنیم و آن را پیش ببریم. ما در عرصه تولید با مشکل محتوا روبهرو هستیم گرچه به لحاط فنی، پیشرفتهای اندکی داشتهایم و بازیسازان تلاش خود را کرده و موفق به تولید معدود بازیهایی شدهاند که از نظر فنی، استاندارادهایی را دارند. البته در زمینه موبایل و اندروید پیشرفتهای خوبی داشتهایم گرچه در این بخش هم از لحاظ محتوا ضعف وجود دارد.
بلالی با اشاره به روند ثابت بازیسازی و بازیهای تولید شده در تهران، بیان کرد: افرادی که در شهرستانها در زمینه بازیسازی کار میکنند، خلاقیت و انگیزه بیشتری برای دیده شدن دارند و بیشتر بازیهای خوب، تولید آنهاست و احتمالا در آینده بتوانیم شاهد کارهای خوبی از شهرستانها باشیم اما مسالهای که وجود دارد اینکه پیش از اینکه بازیهای ایرانی شکل بگیرد، بازیهای غربی ذائقه مخاطبان ایرانی را تغییر داده و در شرایط فعلی، این بازیها، بیشتر مورد پسند کاربران هستند.
این کارشناس بازیهای رایانهای اظهار داشت: صنعت بازیسازی در ایران شکل گرفت بدون آنکه ملاک و معیاری برای آن در نظر گرفته شود؛ نتیجه این مساله، ساخت بازیهایی شده که نه کیفیت بازیهای خارجی را دارد و نه بیان کننده هویت ایرانی است و متأسفانه همین روند، همچنان ادامه دارد.
بلالی با اشاره به این که نهادهای موثر در حوزه بازیهای رایانهای بیشتر از محتوا به بازار توجه دارند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، در زمینه تولید بازی، بیشتر گرایش به سمت بازیهایی است که در آنها روی نژاد ایرانی تأکید میشود و تمایل بر این است تاریخ را از زمان هخامنشیان به بعد، ورق بزنند و بازیهایی که با فرهنگ ایرانی- اسلامی ما هماهنگ باشند، به ندرت دیده میشوند و اگر هم اثری در این زمینه تولید شده باشد، آنقدر ضعیف است که قابلیت جذب مخاطب ندارد در حالی که بازیها میتوانند در آموزش، فرهنگسازی و حتی ایجاد ایدئولوژی و ترویج طرز تفکری خاص در دنیا نقش داشته باشند.
وی با اشاره به تاثیر بازیهای رایانهای بر ذهن و روان کاربران گفت: مدت زمانی که کاربر با بازی درگیر میشود، طولانی است؛ بنابرین بازیها در عین حال که میتوانند خیلی مضر باشند، میتوانند مفید هم باشند پس جشنوارهای چون عمار، باید بکوشد تا محتوای درست را تبیین کند و صرفا یک جشنواره، چون باقی جشنوارهها نباشد وگرنه قطعا نمیتواند به تولید محتوای خوب و موثر در زمینه بازیهای رایانهای کمک کند و موجب کمرنگ شدن ضعفی شود که در این زمینه وجود دارد.
بلالی در پایان با اشاره به هدف گذاری خوب عمار در حوزه بازیهای رایانهای اظهار داشت: جشنواره عمار میتواند برای رسیدن به چنین هدفی، بانک اطلاعاتی سوژه ایجاد کند و آن را در اختیار بازیسازان قرار دهد که این حرکت قابل تقدیر است.