رئیس مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا معاونت علمی گفت: بدون توجه به همگرایی حوزه های علم و فناوری نمی‌توان از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های اساسی علم و فناوری بهره‌مند شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی محمد سلطانی درباره برنامه‌های مرکز راهبردی فناوری های همگرای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: هدف این مرکز دستیابی کشور به شرکت‌های دارای سبد محصول همگرایی فناوری و رقابت پذیر در سطح جهانی است.

سلطانی با بیان اینکه این مرکز بر اساس دو رویکرد کلی فعالیت می‌کند، افزود: رویکرد اول ماموریت گرایی است که بر این اساس برای دستیابی به محصولات مشخص برنامه‌ریزی انجام گرفته و افراد و شرکت‌هایی که دارای توانمندی در تمام یا بخشی از فناوری‌های این محصولات هستند مورد فراخوان و حمایت قرار می‌گیرند.

وی عنوان کرد: رویکرد دوم تقاضاگرایی است، یعنی سرمایه گذاری تا جای ممکن به جای حضور مستقیم دولت توسط شرکت‌ها انجام شود و این مرکز مشوق جسارت پذیری شرکت‌ها باشد؛ به عبارت دیگر بخشی از مخاطرات آنها را پوشش دهد.

راه اندازی سامانه فراخوان پروتوتایپ

رئیس مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا معاونت علمی گفت: برای شناسایی افراد و شرکت‌های دارای توانمندی یک سامانه فراخوان پروتوتایپ به زودی راه اندازی می‌شود و اطلاعات مفیدی برای سرمایه گذاران و فناوران منتشر خواهد شد؛ برنامه‌های ترویجی این حوزه نیز از اوایل سال ۹۴ شروع شده است.

وی درباره جایگاه کشور در حوزه فناوری‌های همگرا بیان کرد: خوشبختانه توجه به فناوری‌های نوظهور در کشور ما خوب بوده و در سال‌های اخیر، در برنامه‌های پنجم توسعه و نقشه‌ جامع علمی کشور به طور رسمی مورد توجه قرار گرفته‌اند و تشکیل معاونت علمی و ستادهایی برای توسعه این فناوری‌ها گام بزرگی بوده است.

به گفته وی، نگاه مستقل به هر یک از این حوزه‌های علم و فناوری برای دستیابی به دانش‌های پایه و ایجاد اعتماد به نفس در سطح ملی لازم است اما بدون توجه به همگرایی این حوزه‌ها نمی‌توان از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های اساسی علم و فناوری بهره‌مند شد.

هدایت ظرفیت‌های وسیع انسانی به سمت تولید ثروت ملی

سلطانی عنوان کرد: در هر یک از حوزه‌های فناوری، طرح‌هایی با هم افزایی حوزه‌های دیگر هم، اجرا و محصولاتی مانند همگرایی زیستی و نانو که رشته نانوبیوتکنولوژی را ایجاد کرده و محصولاتی هم در کشور دارد تولید شده است. ما در کشور کارهای زیادی در هر یک از این فناوری‌ها به طور مستقل داریم و علاوه بر آن باید در همگرایی آنها هم متمرکز شویم تا بتوانیم هم با قدرت‌های بزرگ دنیا رقابت کنیم و هم ظرفیت‌های وسیع انسانی را در داخل به سمت نوآوری و تولید ثروت ملی هدایت کنیم.

چالش‌های پیش روی فناوری‌های همگرا

وی مهمترین چالش برای استفاده از ظرفیت همگرایی فناوری‌ها را ضرورت همکاری گروهی متخصصان رشته‌های مختلف دانست و گفت: اگر چه این مسئله از گذشته هشدار داده شده، اما در خلق محصولات همگرایی این موضوع اهمیت جدی‌تری پیدا می‌کند. ظهور تخصص‌‌های بین رشته‌ای مانند نانوبیوتکنولوژی یا بیوانفورماتیک هم در این راستا بوده است.

سلطانی تصریح کرد: عموم کارشناسان و متخصصان ما از کمبود کارگروهی در کشور گلایه‌مند هستند و این مسئله واقعاً جدی است. علاوه بر ضرورت وجود تخصص‌های مختلف، در نوآوری، تجاری‌سازی و تجمیع بخش‌های مختلف و رسیدن به محصولات جدید هم نیازمند مهندسی‌های بین‌رشته‌ای هستیم.

رئیس مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا معاونت علمی با بیان اینکه در زیرساخت‌های جدید نیز ضعف‌های جدی داریم، گفت: نیروی انسانی ما نمی‌تواند با وجود این ضعف‌ها، ظرفیت کامل خود را به فعلیت برساند. این زیرساخت‌ها باید متناسب با پیشرفت ما ایجاد شود. هرجا نیروی انسانی توانمند داریم که توانمندی خود را در فناوری به اثبات رسانده باید زیرساخت‌های لازم را برای رشد گروه‌های چند رشته‌ای ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: پذیرش مردم نسبت به محصولات نهایی فناوری های همگرا مسئله‌ای مهم است، اما مردم از محصولات وارداتی این حوزه‌ها استقبال خوبی کرده‌اند و این مسئله با در نظرگرفتن شکست‌های موجود قابل حل است. شرکت‌ها نیز باید برای ساده‌تر شدن این پذیرش، از ابتدا نگاه کاربران را در نظر بگیرند.

سلطانی با بیان اینکه در چرخه تحقیق و توسعه نیز باید برای نقش هدایت گری با هدف پذیرش برنامه داشته باشیم، بیان کرد: در این چرخه دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و شرکت‌های فناور نقش آفرینی می‌کنند.

به گفته وی، مسائل و مشکلات جاری و روزانه در این بخش معمولا مانع از رصد و شناخت بموقع فرصت‌های فناوری شده که این نقص باید با برنامه‌هایی از طرف دولت جبران شود.