رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی بابیان اینکه ارزانی قیمت موز از برخی محصولات داخلی سبب ایجاد نگرانی‌هایی شده بود، گفت: افزایش تعرفه واردات این میوه مشکلی برای بازار داخل ایجاد نمی‌کند.

سیدرضا نورانی در گفتگو با مهر درباره مشروط شدن واردات موز در مقابل صادرات سیب درختی، اظهارداشت: سالیان سال است که سیب درختی یکی از مهم‌ترین اقلام صادرات غیرنفتی ما بوده و تولید این محصول در کشور بیش از ۳.۵ میلیون تن در سال است.

وی با بیان اینکه کشور بیش از یک میلیون تن سیب درختی مازاد بر مصرف دارد، افزود: ما سال گذشته اعلام کردیم با توجه به کاهش قیمت نفت و محدودیت‌های ارزی، نیازی نیست ارزهای کشور صرف واردات موز شود، ضمن اینکه قیمت این میوه گاهی از خیار تولید داخل هم ارزان‌تر بود ‌‌و این موضوع هم نگرانی هایی را برای تولید داخل ایجاد می‌کرد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی بحث قاچاق میوه در کنار واردات موز را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: یکی دیگر از نگرانی‌هایی که در این زمینه ایجاد شده بود، قاچاق میوه از کانال واردات موز بود که تیزبینی ماموران ذیربط، منجر به کشف این موضوع شد.

نورانی اضافه کرد: گاهی نیز واردکنندگان، موز را از ترکیه وارد می‌کردند که در این میان، سودی برای ترک‌ها ایجاد می‌شد اما تولیدات داخلی روی دست تولیدکنندگان می‌ماند.

وی با بیان اینکه عمده واردات موز ما از فیلیپین، اکوادور و کشورهای آمریکای جنوبی انجام می‌شود، در پاسخ به این پرسش که آیا این کشورها خواهان واردات سیب درختی از ایران خواهند بود؟ گفت: حتما، همینطور است، ضمن اینکه در گذشته نیز این اتفاق رخ داده است.

نورانی اضافه کرد: البته نظر اتحادیه این است که در این بحث، فقط سیب درختی مدنظر نباشد، چراکه ما میوه‌هایی دیگری از جمله انار و کیوی داریم که تولید آنها زیاد است.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه این تصمیم «دیرهنگام» گرفته شده است، گفت: ما اوایل مهر سال گذشته اعلام کردیم برای رفع رکود حاکم بر صادرات، باید در مقابل واردات میوه‌ای مانند موز، محصولات داخلی را صادر کنیم.

نورانی، یکی از اهداف این کار را رونق بخشیدن به صادرات عنوان کرد و افزود: علاوه بر این، نباید شرایط به‌گونه‌ای باشد که هرکسی خواست ارز کشور را صرف واردات موز کند، سپس این میوه وارد بازار داخل و موجب رقابت‌های ناسالم شود.

وی اضافه کرد: اگر افزایش تعرفه واردات موز از مهر ماه ۹۴ اتفاق افتاده بود، هیچ‌گونه تغییر قیمتی اتفاق نمی‌افتاد، چراکه آن زمان اوج تولید کشور است و این امر سبب جریان یافتن صادرات می‌شود، ضمن اینکه صادرات انبوه نیز روند واردات موز را روان‌تر می‌کند.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه در حال حاضر ما سیب درختی در کشور داریم اما میزان آن محدود است، افزود: امسال وضعیت تولید میوه‌های سردرختی در کشور بسیار مطلوب و ممکن است در اواخر بهار و فصل تابستان قیمت موز مقداری افزایش پیدا کند.

نورانی تصریح کرد: به اعتقاد بنده، این مصوبه نیاز به یک بخش تکمیلی دارد و آن این است که میوه‌های دیگر هم باید در کنار سیب درختی قرار بگیرند تا مشکل افزایش قیمت در بازار داخلی پیش نیاید.

وی تاکید کرد: به هرحال یکی از قطب‌هایی که در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌تواند نقش ویژه‌ای ایفا کند، صادرات محصولات کشاورزی، باغی و جالیزی است.

به گزارش مهر، با مصوبه هیات دولت، مقررات واردات و صادرات در سال ۹۵ تغییراتی داشته که از جمله آن، تغییر در تعرفه ورود میوه موز بوده است.

براساس مقررات جدید صادرات و واردات در سال ۹۵، تعرفه واردات موز از ۴ به ۲۶ درصد افزایش یافته و این مصوبه از ابتدای سال‌جاری لازم الاجرا است.

در همین حال، اگر به ازای واردات هرکیلوگرم موز یک و نیم کیلوگرم سیب درختی صادر شود، مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی یک کیلوگرم موز ۵ درصد تعیین می‌شود.

به گزارش مهر، چندی قبل محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی اعلام کرده بود: ما طرحی برای صادرات در مقابل واردات دنبال می‌کنیم تا در صورتی که کسی بخواهد موز وارد کند باید به‌عوض آن سیب صادر کند.