نخست وزیر ترکیه می گوید اگر اتحادیه اروپا به تعهد خود مبنی بر آزادی سفر اتباع ترک به حوزه شنگن پایبند نباشد، آنکارا هم توافق به دست آمده برای حل بحران مهاجرت را زیر پا خواهد گذاشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه در اظهاراتی که می تواند حل بحران مهاجرت را با مانعی جدید مواجه سازد، مدعی شد: در صورتیکه اتحادیه اروپا به وعده خود مبنی بر لغو روادید برای اتباع ترک در سفر به کشورهای اروپایی عمل نکند، دولت آنکارا دیگر خود را به رعایت توافق به دست آمده با این اتحادیه ملزم نخواهد کرد.

ترکیه و اتحادیه اروپا در ماه میلادی گذشته (مارس) برای کند کردن روند سیل مهاجرت، به توافقی پر حاشیه دست یافتند که البته مزایای مالی و سیاسی فراوانی را برای دولت آنکارا به ارمغان آورد.

طبق این توافق، قرار شد که اتحادیه اروپا در ازای کمک های ناچیز ترکیه در فرو نشاندن بحران مهاجرت، منابع مالی قابل ملاحظه ای در اختیار دولت آنکارا قرار داده و ضمن از سرگیری مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا، حداکثر تا ماه ژوئن سال میلادی جاری لزوم اخذ روادید سفر به حوزه شنگن را برای اتباع ترک لغو کند.  

داود اغلو در ادامه اظهارات خود گفت: تعهدات ما دو جانبه است. بنابراین، اگر اتحادیه اروپا از برداشتن قدم های ضروری در این راه امتناع کند، ترکیه هم در مقابل لزومی به انجام این کار نمی بیند.

وی در نهایت از تعهد پذیری دولت آنکارا در قبال توافق به دست آمده سخن گفت و اظهار داشت: دلیلی هم نمی بینم که اتحادیه اروپا بعد از مسیر طولانی که پشت سر گذاشته ایم، قصد عقب نشینی داشته باشد.

به گفته داود اغلو، تنها ۱۷ مورد از ۷۵ شرط لازم برای لغو روادید سفر به حوزه شنگن برآورده نشده که انتظار می رود ترکیه تا ماه میلادی آینده (می) به این شروط نیز دست یابد.

وی در نهایت تاکید کرد: باور دارم که تا ماه میلادی ژوئن، قانون لغو روادید برای اتباع ترک اجرا می شود، در غیر این صورت هیچکس نباید از ترکیه انتظار پایبندی به توافق با اتحادیه اروپا را داشته باشد.