بجنورد - مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان شمالی از رسیدگی به شکایت یک هزار و ۲۱۲ پرونده کارگران این استان طی سال گذشته خبر داد.

حسن نوری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: راوبط کار به معنای ارتباط بین کارگر و کارفرما است که باید در راستای حفظ این روابط گام های اساسی برداشته شود.

وی افزود: اگر اختلافی بین کارگر و کارفرما وجود دارد انجمن‌ها و تشکل‌ها با ورود به آن، باید بدون تضییع حقوق طرفین اختلافات موجود را رفع کنند.

نوری با اشاره به اینکه اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی وضعیت شغلی مشمولین قانونی کار را پیگیری می‌کند، گفت: محل کارگر در قانون اعم از اینکه در یک واحد تولیدی بزرگ یا یک کارگاه کوچک باشد تفاوتی ندارد بلکه تنها وظیفه و هدف رفع مشکلات و پیگیری وضعیت کارگر است.

وی با اشاره به اینکه عمده شکایات کارگران در خصوص عدم پرداخت دستمزد، اخراج و اختلاف بین کارگر وکارفرما است، افزود: طی سال گذشته یک هزار و ۲۱۲ پرونده شکایت کارگران از کارفرمایان در این استان تشکیل که ۵۲۹ مورد آن منجر به سازش شد.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان شمالی با اشاره به برخی سوء استفاده‌ها مبنی بر اجبار کارگر به امضای اسنادی که نشان دهنده دریافت حقوق بیشتر از مبلغ پرداختی است، گفت: این امر اعمالی ناهنجار در سیستم اداری و قانونی است که نوعی جعل و کلاهبرداری محسوب می‌شود.

نوری اظهار کرد: در برخی موارد نیز کارگر سند سفید امضا کرده که پس از آن کارفرما به خواست خود آن را تکمیل کرده و در نهایت منجر به رای دادگاه به نفع کارگر شده است.

وی همچنین افزود: در سالجاری ۱۰ هزار نفر نیرو کار به کشورهای همسایه اعزام می‌شوند که سهمیه‌ای نیز برای خراسان شمالی در نظر گرفته خواهد شد.