به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام ناصر رفیعی بعد از ظهر یکشنبه در جمع زائران حرم حضرت معصومه(س) اظهار داشت: خطر نفاق برای جامعه اسلامی خطر بسیار بزگی است که نباید آن را ساده پنداشت زیرا منافق همراه مسلمانان است و در امور عبادی شرکت میکند ولی در دل اعتقاد راسخی به دین ندارد.
وی با اشاره به دیدگاه قرآن درباره ویژگیهای منافقان اظهار داشت: قرآن کریم سه ویژگی را برای منافق برشمرده است یکی اینکه منافق دارای قلب بیمار است؛ دیگر اینکه شک و تردید نسبت به خدا و پیامبر(ص) دارد و از اجرای عدالت میترسد.
این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: شک به خدا به دلیل عدم درک حکمتهای الهی است زیرا انسانها دارای صفات و تواناییهای مختلفی هستند که همه از روی حکمت است یکی حافظه قوی دارد و یکی استعداد دیگری و انسان مؤمن تسلیم رحمتهای الهی میشود.
وی افزود: در مقابل منافق مؤمن قرار دارد که قرآن چند ویژگی برای او برشمرده است از جمله اینکه انسان مؤمن حرف و سخن دین را میشنود و وقتی شنید آن را اطاعت میکند و دنبال لجاجت و بهانه جویی نمیرود.
خداترسی از ویژگیهای انسان مؤمن است
حجت الاسلام رفیعی اضافه کرد: خداترسی و خشیت الهی از دیگر ویژگیهای انسان مؤمن است به همین دلیل فرد مؤمن نمیگوید من کاری به کار فلان عالم و دین و مسجد و منبر ندارم بلکه اهل شنیدن حرف دین و اسلام است.
وی ادامه داد: مؤمن را میتوان در دو راهیها شناخت زیرا وقتی میان خواسته خدا با اطرافیان و هم حزبیها، خویشاوندان و همسر و فرزند اختلافی نباشد مشکلی نیست ولی مؤمن کسی است که وقتی در دوراهی اطاعت از خدا و والدین و همسر و اطرافیان و ... قرار میگیرد حرف خدا را بر همه ترجیح میدهد.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه اظهار داشت: به همین دلیل کسانی در صدر اسلام بودند که وقتی در دو راهی قرار گرفتند از فرزندانشان اعلام برائت کردند و مؤمن باید همیشه در تصمیم گیری این طور باشد.
وی اظهار داشت: عدم ترجیح مسکن، فرزند، پدر و مادر، همسر، مال و ثروت و قدرت و ... بر حرف دین از نشانههای یک مؤمن حقیقی است.
حجت الاسلام رفیعی با بیان اینکه برخی وقتی صحبت از تقوا میشود فقط یک جنبه آن را در نظر میگیرند، گفت: تقوا برای همه قشرها و در همه کارها باید وجود داشته باشد.
وی افزود: یک مرد خانواده باید در انجام مسئولیت خود تقوا را رعایت کند؛ یک مسئول سیاسی در اظهار نظرهایش باید حدود الهی را مدنظر قرار دهد و یک کاسب و تاجر نیز باید تقوای اقتصادی داشته باشد زیرا تقوا منحصر در مسجد و محراب و نماز خواندن نیست.