نسخه الکترونیک کتاب‌های هاروکی موراکامی نویسنده ژاپنی، در چین در دسترس دوستداران آثار این نویسنده قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از چاینا دیلی، کتاب‌خوانان چینی اکنون می‌توانند کتاب‌های الکترونیک آثار هاروکی موراکامی را از طریق آمازون چین خریداری کنند.

«باران»، «خورشید سوزان» و «طبل‌های دوردست» از جمله آثار موراکامی هستند که نسخه الکترونیک آنها به زودی از سوی خانه نشر شانگهای ترجمه و منتشر می‌شود. با این حال محبوب‌ترین کتاب موراکامی در میان چینی‌ها یعنی «جنگل نروژی» هنوز به صورت الکترونیک منتشر نشده است.

رییس خانه نشر شانگهای این کار را موفقیت بزرگی برای نشر چین خواند و گفت تاکنون ناشری موفق نشده بود امتیاز انتشار کتابی ژاپنی را به صورت الکترونیک به دست آورد.

موراکامی به عنوان یکی از محبوب‌ترین نویسندگان خارجی در چین شناخته می‌شود و از سال ۲۰۰۱ تاکنون بیش از ۴۰ عنوان از آثار وی در چین منتشر شده است.

با توجه به گسترش آمار فروش کتاب‌های الکترونیک در چین در سال‌های اخیر، شمار افرادی که دوست داشتند تا آثار موراکامی را به صورت دیجیتال بخوانند، در چین زیاد است. اما برای ناشران چینی دریافت امتیاز کتاب‌های ژاپنی برای انتشار به صورت الکترونیک کار دشورای بوده است.

به گفته این ناشر حمایت و مدیریت ارایه کپی‌رایت آثار ژاپنی در این کشور بسیار قوی عمل می‌کند و تاکنون تنها نسخه انگلیسی زبان آثار موراکامی به صورت الکترونیک در دسترس بوده و حتی در ژاپن نیز تاکنون نسخه الکترونیک آثار وی به زبان ژاپنی منتشر نشده است.

این ناشر معتقد است هنوز بسیاری از نویسندگان تصور می‌کنند فروش نسخه‌های چاپی کتابشان قابل کنترل است و با اجازه انتشار الکترونیک کتاب، دیگر نمی‌توانند بر شمار کتاب‌های فروخته شده نظارت داشته باشند.

وی می‌گوید: نه تنها موراکامی بلکه ناشر آثار میلان کوندار نیز با ما تعامل خوبی ندارد و درخواست ما برای کسب امتیاز انتشار آثار این نویسنده را بازگردانده است.

در عین حال این ناشر معتقد است انتشار نسخه دیجیتال آسیبی به کتاب چاپی نمی‌زند و هر یک در جهان مجزای خود، می‌‌‌‌‌‌تواند پاسخگوی دوستداران کتاب باشد.