تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰

کتاب «جهان فلسفی استنلی کوبریک» اثر جرالد جِی.آبرامز با ترجمه محمدرضا اسمخانی توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.

کتاب «جهان فلسفی استنلی کوبریک» اثر جرالد جِی.آبرامز به تازگی با ترجمه محمدرضا اسمخانی توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است.

نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۰۷ چاپ شده و پیش از آغاز مطالب اصلی اش، پیشگفتار مترجم، پیشگفتار بر ترجمه فارسی، منابع پیشگفتار، فیلم شناسی و مقدمه اصلی درج شده اند. این کتاب می‌کوشد با اکتشاف فلسفی از دریای آثار استنلی کوبریک، یکی از بزرگ ترین کارگردان های تاریخ سینما، جهان فلسفی وی را ترسیم کند.

مخاطب این کتاب، از خلال فصل‌های کتاب، پهلو به پهلوی پاره‌ای مضامین چالش آمیز فلسفی به تماشای فیلم‌های تفکربرانگیز کوبریک می‌نشیند. به این ترتیب مخاطب کتاب مذکور، جزئیت سینما را با کلیت فلسفه گرد هم خواهد آورد.

مطالب این کتاب در ۵ بخش گردآوری شده‌اند که به ترتیب عبارت اند از: «سوژه و جنگ»، «سوژه و عشق»، «سوژه و معنای زندگی»، «سوژه و تاریخ» و «سوژه و آینده» و هر بخش تعدادی مقاله را درباره فیلم های کوبریک در بر می گیرد. «فهم دشمن: دیالوگ ترس در ترس و هوس و دکتر استرنجلاو» نوشته الیزابت اف. کوک، «آشوبناکی، نظم، و اخلاق: تاثیر نیچه بر غلاف تمام فلزی» نوشته مارک تی. کنراد و «فلسفه اخلاق وجودی: آن جا که راه های افتخار خاتمه می‌یابند» نوشته جیسون هولت مقالات بخش اول کتاب هستند.

«آن جا که رنگین کمان تمام می‌شود: چشمان باز-بسته» نوشته کارن دی. هافمن، «ضربه فنی! بوسه قاتل، بدنمندی، و کوبریک» نوشته کوین اس. دکر و «منطق لولیتا: کوبریک، ناباکوف، و پو» نوشته جرالد جی. آبرامز مقالاتی هستند که در بخش دوم کتاب چاپ شده‌اند.

در بخش سوم هم ۲ مقاله درج شده که به این ترتیب هستند: «شورشی بی هدف: استنلی کوبریک و پیش پاافتادگی خیر و نیکی» نوشته پاتریک مورای و جین شالر و «امتیاز بزرگ: تقدیر، اخلاق، و زندگی معنادر در قتل» نوشته استیون ام. سندرز. مقالات بخش چهارم هم به این ترتیب هستند: «اسپارتاکوس و جزءِ دوم نفس» نوشته گوردن برادن، «شاکله انسان: وضعیت ابسورد و بری لیندون» نوشته کریس پی. پلیاتسکا و «درخشش و آنتی نوستالژی: انگاره‌های پسامدرن از تاریخ» نوشته آر.بارتون پامر.

«نهیلیسم و آزادی در فیلم های استنلی کوبریک» نوشته دنیل شاو، «"لطفا منو یه پسر واقعی کُنین": ستایش هوش مصنوعی» نوشته جیسون تی. ابرل و «اَبَر انسان نیچه به مثابه کودک ستاره پساانسانی در ۲۰۰۱: ادیسه فضایی» نوشته جرالد جی.آبرامز مطالب بخش پنجم این کتاب را تشکیل می دهند.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

این کابوس ممکن است هر لحظه جلوه گر شود. در زیرِ روکش تمدن، نسل انسان‌های میمون نما در کمین است. کوبریک تردید دارد که تاریخ، با همه پیچیدگی‌های ظاهری اش، بتواند وضعیت طبیعی را پشت سر بگذارد. نزاع و جدال در اتاق جنگ، در اتاق خواب، در فجر تاریخ، و در آینده تکنولوژیکِ پیشرفته وجود دارد، جایی که دیوِ فضانورد، پس از این که کامپیوترِ زیاده انسانی مابقی خدمه را کشته است، سرانجام هَل (با صدای داگلاس رِین) را شکست می دهد. مرگ با نگرش کوبریک گره خورده است. هر نظم و نسقِ اجتماعی نسبت به طبیعت سرکش ما جنبه بیرونی دارد. به قول زیگموند فروید، تمدن، همراه با ستیزه دوجانبه به منزله حالت اصلی ما، «همیشه در خطر از هم پاشیدگی قرار دارد.» در چشمان، نقاب گمشده بی او رادر پیشگاه آلیس برملا می سازد. آنچه در فیلم‌های کوبریک برآشفته کننده است این است که ما، مثل جک تورنسِ (جک نیکلسون) تبر به دست در درخشش، همیشه در خطر از دست دادن نقاب های خودهای متمدن شده مان هستیم. انسان متمدن که خواست های غریزی اش را قربانی امنیت و آسایش می کند بازنده از آب درمی آید.

الکس در کوکی به سبب خامی امیال و هوس هایش اعتراض می کند؛ او انگیزه ها را بلعیده است. این غریزه تجاوزگرانه که در برابر برنامه های تمدن می ایستد نمی تواند به مدت طولانی به تعویق بیفتد. الکس متمدن شده به زامبی شبیه است: همه عصاره ها از او کشیده شده است.

این کتاب با ۴۱۶ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۲۸۰ هزار ریال منتشر شده است.