رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پردیس گفت: ورود دام عشایر، باعث فشار مضاعف بر عرصه‌های طبیعی و مراتع این شهرستان شده که همین موضوع، تخریب این مراتع را به دنبال داشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی‌اصغر توانایی اظهارداشت: مراتع میانبند شهرستان پردیس از زمان گذشته مسیر عبور کوچ عشایر به مراتع ییلاقی بوده که در سال‌های اخیر به علت تغییرات اقلیمی، توسعه فضای شهری و روستایی و احداث راه‌ها دچار کاهش شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پردیس، با بیان اینکه ورود دام عشایر باعث فشار مضاعف بر این عرصه‌ها شده که همین موضوع تخریب این مراتع را بدنبال داشته است، افزود:برای برطرف شدن این معضل اجرای طرح مذکور از اهمیت بسزایی برخوردار است.

توانایی با اشاره به اینکه ظرفیت چرای دام مراتع این شهرستان حدود ۴ هزار واحد دامی است، افزود: با اجرای طرح منطقه‌ای مدیریت چرا و کنترل کوچ دام عشایر؛  زمان حرکت و رسیدن این دام‌ها به مراتع ییلاقی بویژه مراتع حوزه لار با ایجاد اطراقگاه‌ها و توزیع علوفه‌های دستی ساماندهی می‌شود.

وی، تامین اعتبارات لازم برای اجرایی شدن این طرح را مهم برشمرد و اظهار داشت: به دلیل وجود پارک‌های ملی خجیر و سرخه حصار در حوزه این شهرستان و همجواری آن با مراتع ییلاقی حوزه لار که از لحاظ پوشش گیاهی و ذخایر ژنتیکی جزو مراتع درجه یک به شمار می‌رود، این شهرستان از موقعیت استراتژیک خاصی برخوردار شده که به منظور حفظ پارک‌های ملی و مراتع ارزشمند منطقه اجرای این طرح الزامی است.