یک خبرگزاری غربی در گزارشی توافق اخیر برای انتخاب رئیس‌ جمهور لبنان را نشانه پیروزی حزب الله و نمادی از افول نقش عربستان در منطقه اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری رویترز امروز در گزارشی توافق اخیر «سعد حریری» برای انتخاب رئیس‌ جمهور لبنان را نشانه پیروزی حزب اللهِ تحت حمایت ایران و نمادی از زوالِ نقش عربستان سعودی در منطقه اعلام کرد.

رویترز در این گزارش اعلام کرد: انتخاب «میشل عون» به تصدی ریاست جمهوری لبنان در هفته آینده تقریباً حتمی است. این امر به دنبال اعلام حمایت «سعد حریری» از سران جریان حامی عربستان (جریان ۱۴ مارس) با انتخاب «میشل عون» در روز های گذشته به انجام رسید.

بر اساس اعلام این خبرگزاری غربی، اگرچه پارلمان لبنان در جلسه ۳۱ اکتبر احتمالاً «عون» را به ریاست جمهوری لبنان انتخاب کرده و به یکی از معضلات اصلی در صحنه سیاسی لبنان در طول ۲۹ ماه خلاء ریاست جمهوری در این کشور پایان می‌دهد؛ اما می‌ تواند آغازگر تنش‌ های جدیدی در مسئله تشکیل دولت جدید به نخست‌ وزیری «سعد حریری» بر اساس توافق وی با «میشل عون» باشد. 

به گزارش رویترز، مشکلات اقتصادی ناشی از عملکرد ضعیف شرکت ساختمانی سعد حریری واقع در عربستان که پایه و اساس مالی حزب سیاسی وی در لبنان نیز به شمار می آید؛ یکی از عوامل مهم در کوتاه آمدن نخست پیشین لبنان محسوب می شود.

بنا به اعلام خبرگزاری رویترز، از آنجائیکه که حزب‌الله لبنان خدشه‌ ناپذیر به نظر می‌رسد، مسأله لبنان از صدر فهرست اولویت‌های منطقه‌ای عربستان پائین آمده و اکنون سعودی ها بر مقابله با ایران در یمن، بحرین و سوریه،  متمرکز شده اند.