کربلا - یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران، مردمی بودن را عامل تداوم فرهنگ پیاده‌روی اربعین دانست و گفت: این مراسم نباید سیاسی و دولتی شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به عراق، علی اصغر پورعزت بعد از ظهر جمعه در همایش علمی اربعین که با حضور اندیشمندان کشورهای مختلف جهان در هتل جواهر کربلا برگزار شد، اظهار کرد: اربعین فرصت بزرگی است که در اختیار مردم عراق قرار دارد و مردم عراق این حرکت بزرگ را بنیان گذاری کردند و امیدواریم بقیه مردم کمک کنند تا از این فرصت بزرگ به بهترین شکل استفاده شود.

وی با بیان اینکه پیاده روی اربعین نباید سیاسی و دولتی شود، تصریح کرد: نباید الزامات قدرت در این ظرفیت اعمال شود بلکه پیاده روی اربعین باید به صورت مردمی باشد تا تداوم یابد.

به گفته این استاد دانشگاه، سنت‌هایی که دولت‌ها ایجاد می کنند از بین می‌روند یا کمرنگ می‌شوند ولی مردمی بودن فرصت خوبی برای پایداری این حرکت است.

وی با ذکر نمونه‌هایی از این فرصت‌ها اظهار کرد: تصور کنید حدود ۲۰ میلیون نفر حدود ۷ روز از زندگی و کار خود را در این مسیر قرار می‌دهند که حداقل ۱۴۰ میلیون نفر روز است. این تعداد فرصت خوبی برای آموزش بهداشت، رفتار متعالی، شیوه‌های زندگی، تمرین ساده زیستی و آموزش سنت‌های خوب دانش جویی است.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: در تمدن اسلامی شب نشینی‌های ناسالمی را تجربه کردیم ولی اینجا فرصت خوبی برای آموزش تجربه‌های سالم است و امکان بازسازی بنیان‌های فرهنگی فراهم می‌شود.

پورعزت فقرزدایی را یکی از ویژگی‌های اربعین حسینی دانست و تاکید کرد: متاسفانه در مسیر پیاده‌روی اربعین بازارهایی ایجاد شده که این بازارها باید مدیریت شوند تا بر مسیر و حرکت مردم غلبه نکند.

فضایی برای نشان دادن رفع فقر

وی با بیان اینکه در این مسیر نباید فضای تکدی گری فراهم شود گفت: مسیر پیاده‌روی باید زمینه‌ای برای رفع فقر باشد نه نشان دادن فقر.

استاد دانشگاه تهران، اربعین را فرصتی بزرگی پیش روی شیعیان دانست و تاکید کرد: بعدها از ما سئوال می‌شود که چگونه از این نعمت استفاده کردیم. بزرگترین نعمتی که اینجا دیده می‌شود زمان و وقت و افکار و اندیشه‌های مردم است.

وی افزود: پیاده‌روی اربعین حسینی گردهمایی بزرگ و فضای مناسب برای مذاکره و صحبت است. چون افکار بزرگی در این مسیر حضور پیدا می‌کنند ولی ما چگونه از این افکار و اندیشه‌ها استفاده می‌کنیم؟

به گفته وی، پیروان فرقه‌های مختلف، کرامت اهل بیت به ویژه امام حسین(ع) را درک می‌کنند و جلوه‌هایی از این علاقه در پیاده‌روی اربعین ظاهر می‌شود. حتی اهل سنت هم تحت تاثیر این حرکت قرار می‌گیرند چون امام حسین(ع) لطف خداوند به بشریت است.