پرونده اصلی این شماره از مجله «سرزمین‌من» به حکایت آشپزی ایرانی از دوره باستان تا دوره حاضر می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار مهر، هشتادوششمین شماره ماهنامه ایران‌شناسی و ایران‌گردی «سرزمین‌من» ویژه دی‌ماه ۱۳۹۵ منتشر شد. در این شماره، گزارش‌ها و مقالاتی درباره تاریخ آشپزی در ایران، هوخشتره پادشاه ماد، اکسیژن‌گردی در تهران، عکس‌های برج میلاد، یخ‌نوردی در آبشار نوا، کلیساهای ایران، معدن فیروزه نیشابور، نقش‌مایه فرشته در تاریخ ایران، گنبد علویان همدان، کریم ساعی، یافته‌های باستانی غار کلماکره، زندان سلیمان، جغد انبار، اولین چلویی ایران و سرای امیر بازار، معمار کاخ خورنق و دیگر مطالب ایران‌شناسی همراه با پیشنهادهای جذاب و کاربردی سفر برای دی ماه منتشر شده است.

«روایت مستطاب آشپزی»، عنوان پرونده اصلی این شماره از ماهنامه «سرزمین من» است. علاوه‌بر آن در  مطلب دیگری با عنوان «دیگ و دیگ‌بر» به ظروف آشپزی و دستور پخت‌های غذاهای ایرانی پرداخته شده است.

قسمت پنجم از بخش تازه‌تاسیس «بازی تاج و تخت» نیز در شماره جدید «سرزمین من» آمده که مجموعه روایت‌هایی تاریخی درباره کسب قدرت در تاریخ ایران را بیان می‌کند. این قسمت «ظهور خشم و انتقام» نام دارد و درباره «هوخشتره» پادشاه ماد است که نخستین امپراتوری وسیع ایران را بنیان نهاد.

اکسیژن‌گردی در تهران

در بخش «اکسیژن‌گردی» این شماره، گزارشی با عنوان «اکسیژن‌گردی در تهران» ۱۰ پیشنهاد «سرزمین‌من» برای تجربه هوای پاک در پایتخت مطرح شده است. نویسنده در این مطلب گشت و گذار در بوستان‌های جمشیدیه، نهج‌البلاغه، سرخه‌حصار، چیتگر، طالقانی، شیان، مادران قائم، سوهانک و ولایت و همین‌طور منطقه وردیج و واریش در خارج از تهران را پیشنهاد داده است.

در بخش «نگارخانه» این شماره یک گزارش تماشایی از تصاویر منتخب دومین جشنواره بین‌المللی عکس برج میلاد خواهید دید، عنوان این مطلب «بالابلند پایتخت» است.

همچنین در بخش «ماجراجویی» این شماره از «سرزمین‌من»، یک گزارش با عنوان «چالش یخ در ارتفاع» آماده شده که شرح یک سفر ماجراجویانه کوه‌نوردان در آبشار یخی نوا، بلندترین آبشار یخی ایران است.

کلیساهای ایران

در بخش «معماری» این شماره از مجله، «سرزمین‌من» سراغ «کلیساهای ایران» رفته است و به‌مناسبت آغاز سال نوی مسیحی، گشت و گذار در آنها را پیشنهاد کرده. سرکیس مقدس تهران، سنت استپانوس جلفا، کانتور قزوین، وانک اصفهان، قره‌کلیسای ماکو، سورپ گاراپت آبادان، کلیسای قدیمی سنندج، گریگوری استفان همدان، مسروپ مقدس اراک و مریم مقدس انزلی ۱۰ کلیسای پیشنهادی این مطلب است.

دانستنی‌های ایران

چند شماره‌ای است که در ماهنامه «سرزمین‌من» بخش جدیدی با عنوان «دانستنی‌های ایران» منتشر می‌شود که در آن مطالبی کوتاه و خواندنی از ایران‌شناسی به خوانندگان ارائه می‌دهد. در بخش‌ «تقویم تاریخ» این مجموعه، به قانون کشف حجاب، نخستین اکران فیلم سینمایی در ایران، سالروز درگذشت نیما یوشیج، انتشار روزنامه‌ وقایع‌التفاقیه امیرکبیر و روز ملی هوای پاک به در دی‌ماه پرداخته شده است.

در بخش «عجایب ایران‌زمین» دو مطلب درباره معمای اشیای باستانی کلماکره و مرگ معمار توانای کاخ خورنق منتشر شده و در بخش «تهران‌شناسی» دو مطلب منتشر شده است؛ یکی درباره نخستین چلویی در تهران و دیگری سری امیر در بازار تهران. «سرزمین‌من» در بخش «چهره‌های ماندگار» سراغ «کریم ساعی» طراح بوستان ساعی تهران پرداخته، در بخش «میراث زمین» هم به یک پدیده زمین‌شناسی در تکاب آذربایجان غربی به نام زندان برنجه یا زندان سلیمان و همین‌طور جقد انبار، معرفی کرده است. در بخش «ایران و جهان» هم به نقش مایه فرشته در تمدن‌های باستانی پرداخته است. در بخش «دیروز، امروز» هم به گنبد علویان همدان پرداخته شده که ۹ قرن عمر دارد.

راهنمای سفرهای دی‌ماهی

در بخش «راهنمای سفر» این شماره از مجله، ۱۰ پیشنهاد متناسب با ماه دی در ایران ارائه شده‌ است. در بخش «طبیعت» این شماره دو مطلب راهنمای سفر تهیه شده است؛ «بر بلندای شن» راهنمایی برای گشت و گذار در در کویر ریگان استان کرمان و «شکارچیان تپه ماهور» هم در زیرمجموعه ماجراجویی راهنمایی برای دوچرخه‌سواری در تپه ماهورهای منطقه نجم‌آباد در نزدیکی اشتهارد استان البرز.

در بخش «روستاگردی» هم «بوی دریا، دامن کوهستان» مسافران را برای گشت و گذار در روستای شمیل استان هرمزگان راهنمایی می‌کند. «بیتوته در کویر» که آنها را برای «اقامت» راهی کاروانسرای ابوزیدآباد کاشان می‌کند. در بخش «خرید» «کریسمس مبارک» علاقه‌مندان را برای خرید از قنادی‌های معروف ارمنی در شهر تهران راهنمایی می‌کند.

همچنین در این شماره، در بخش تاریخ‌گردی سه مطلب تهیه شده است؛ «تاریخ با طعم انار» راهنمای تاریخ‌گردی در شهر ساوه و «در قتلگاه امیر» راهنمای بازدید از باغ فین کاشان و در زیرمجموعه موزه‌گردی با عنوان «۸۱ سال موزه» تهیه شده که راهنمایی است برای بازدید از موزه موزه آستانه حضرت معصومه در قم. «ماهی پلوی جنوبی» راهنمای تهیه امگشت، پلوماهی جنوبی.

تاکنون ۸۶ شماره از ماهنامه ایران‌شناسی و ایران‌گردی «سرزمین‌من» منتشر شده است. این نشریه در ۱۳۲ صفحه، به سردبیری رضا مختاری و با قیمت هفت هزار تومان به صورت تمام رنگی و گلاسه منتشر می‌شود.