به گزارش خبرگزاری مهر، دومین جلسه آسیب شناسی سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان با حضور برگزیدگان و کاندیداهای دوره پنجم مسابقات فیلمنامه نویسی بخش طرح در بنیاد سینمایی فارابی برگزار و به ارایه راهکارهای مناسب برای رونق و تقویت فیلمنامه نویسی پرداخته شد.
علی اکبر قاضی نظام مدیر بخش مسابقه فیلمنامه نویسی جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان گفت: امیدوارم فیلمنامه های قوی نوشته شود تا تهیه کنندگان گروه کودک و نوجوان به سراغ نویسنده ها بیایند و فیلمنامه نویسان جوان از ادامه کار در این حرفه دلزده نشوند. بعد از هر جشنواره باید تهیه کنندهها و کارگردانها به سراغ نامزدها و برگزیدگان این بخش بروند و آثار آنها را مطالعه و برای تولید اقدام کنند.
وی افزود: فیلم کودک باید سرگرم کننده باشد و از آن لذت برد در غیر این صورت کودک و نوجوان با فیلم همراهی نمی کند به طور مثال سینما رفتن کودک با خانواده و همکلاسیهای خود میتواند اثرات خوبی در روحیه او داشته باشد. اگر مسئولان تلویزیون برای تبلیغات فیلم های کودک و نوجوان امتیاز خاصی قایل شوند و آموزش و پرورش نیز در رابطه با بردن دانشآموزان به سینما و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تسهیلات و امکانات لازم را برای تحقق این امر در اختیار بگذارد بدون شک نتایج قابل قبولی در رشد و تقویت سینمای کودک نوجوان خواهیم دید و سینماگران برای تولید آثار جدید و پرمخاطب ترغیب میشوند.
قاضی نظام توضیح داد: تداوم در برگزاری هر جشنواره بسیار مهم و حیاتی است و باید با ارایه نظرات و آسیب شناسی دوره های قبل تلنگری به مسئولان بزنیم تا در دوره های بعدی اتفاقات خوشایندی رخ دهد. اگر سالانه ۱۲ فیلم خوب در حوزه کودک داشته باشیم و تهیه کنندگان در این زمینه سرمایه گذاری کنند با افزایش تعداد تماشاگران، بازگشت سرمایه نیز خواهیم داشت.
مدیر بخش مسابقه فیلمنامه نویسی جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با بیان اینکه کتاب های مربوط به حوزه کودک باید به نویسندگان معرفی شوند تا آثاری اقتباسی خلق کنند بیان کرد: هر اندازه ارتباط فیلمنامه نویسان با داستاننویسان و نمایشنامهنویسان کودک و نوجوان بیشتر باشد اتفاقات مثبتی رخ خواهد داد. نویسندگان، اندیشمندان جامعه هستند باید در کل جامعه جا بیفتد که نویسندگان میتوانند اثرات خوب و ماندگاری در جامعه ایجاد کنند.
وی گفت: علاوه بر اهدای پروانه زرین به نفر اول هر گروه و هر بخش، با موافقت مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، آثار دریافت کننده پروانه زرین که به مرحله تولید برسند، از امتیاز۲۰ درصد وام حمایتی از فارابی که میزان آن را بنیاد تعیین میکند، برخوردار خواهند بود و این امر کمک بزرگی به نویسندگان خواهد بود.
مریم مرادی نامزد طرح فیلمنامه «هرگز نمیر رودخانه زیبای من» در دوره پنجم جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: نیازهای نسل کودک باید شناخته و فیلمنامه نویسان به آن بپردازند مثلا گاهی حدود ۴ ماه زمان برای خلق یک اثر صرف می شود اما مورد علاقه هیچ تهیه کننده ای قرار نمی گیرد همین مساله باعث دلسردی می شود در صورتی که اگر رویکرد و سلیقه تهیه کنندگان این حوزه را بدانیم آثاری نوشته می شود که در مرحله ساخت قرار بگیرد.
برگزیده بخش داستان جشنواره سراسری رضوی یادآور شد: مثلا امروزه باید داستان هایی نوشته شود که جنبه آموزشی هم داشته باشد مثل اینکه چگونه کودک خشم خود را کنترل کند و یا چگونه در اجتماع با افراد ارتباط برقرار کند و... . در کنار چاشنی تخیل و جذابیت می تواند مخاطب را تا انتها با فیلم همراه کند.
علی رویین کاندیدای دریافت جایزه بهترین طرح جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان با بیان اینکه فیلمنامه های اقتباسی بیشتر مورد استقبال قرار می گیرند، گفت: اکثر فیلمنامه های برگزیده توسط داوران مسابقه فیلمنامههای اقتباسی هستند و تفکیک درست آنها در جشنواره امسال خوب است. سینمای کودک و نوجوان چند سالی است تولید شاخص نداشته است اگر روی مبحث فیلمنامه تمرکز شود می توان نتایج بسیار خوبی را شاهد بود.
برگزیده بخش پژوهش جشنواره تئاتر فجر با تاکید بر اینکه همیشه متن در تمام جشنواره ها نادیده گرفته می شود در حالیکه اگر متن نباشد فیلمی ساخته نمی شود، ادامه داد: نامزدها و برگزیدگان این بخش نباید بعد از دریافت جایزه رها شوند و مسئولان و سازمان های مربوطه باید از آنها حمایت کنند. اینکه ارزیابی آثار حرفه ای و غیرحرفه ای تفکیک شده بسیار خوب است اما ممکن است آنهایی که در بخش غیرحرفه ای شرکت کرده اند، ناامید شوند.
میلاد باقری شرکت کننده دوره های قبل با اشاره به عدم اطلاع رسانی مناسب در دوره های گذشته گفت: در ۲ دوره نامزد بخش طرح شده بودم اما به دلیل اطلاع رسانی ضعیف متوجه نشدم و هیچ یک از مسئولان برگزار کننده جشنواره با من تماس نگرفتند.
وی با بیان اینکه از آنجایی که هر جشنواره ای مایه تحول است و باید در آن تبادل فکر انجام شود افزود: هدف اصلی از نوشتن یک فیلمنامه ساخته شدن آن است و جشنواره به عنوان یک روزنه برای ارتباط نویسنده با کارگردان و تهیه کننده می تواند مثمرثمر باشد تا فیلمنامه های برگزیده در یک جشنواره به مرحله تولید نزدیک شود.
ستاره پیرخدری برنده بهترین فیلمنامه بیست و هشتمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان با نام «پدر قهرمان من» با تاکید بر اینکه برگزاری این جلسات باید مداوم باشد، گفت: باید اولویت و شاخص های اصلی در نگارش یک فیلمنامه خوب از سوی تهیه کنندگان بیان شود تا داستانی نوشته شود که مورد استقبال برای ساخت قرار بگیرد.
نویسنده فیلمنامه بلند تلویزیونی «یک روز طولانی» اظهار کرد: برخی از کارگردانان و تهیه کنندگان به دنبال فیلمنامه با موضوع خاصی هستند که ممکن است یکی از برگزیدگان جشنواره چنین فیلمنامه ای نوشته باشد اما به دلیل اینکه با آنها ارتباطی ندارد باید داستانش سال ها خاک بخورد.
پیرخدری با انتقاد از اینکه چرا باید جوایز برگزیدگان بخش فیلمنامه نویسی در افتتاحیه داده شود گفت: بعد از دریافت جایزه، برگزیدگان باید جشنواره را ترک کنند در حالی که باید نویسنده ها در جشنواره حضور داشته باشند و آثار مربوط به حوزه کاری خودشان را ببینند و با نویسندگان و کارگردانان و تهیه کنندگان ارتباط برقرار کنند تا شاید بتوانند در آینده با آنها همکاری داشته باشند.
نویسنده فیلمنامه بلند سینمایی «آشتی» ادامه داد: جشنواره باید محفلی برای برقراری ارتباط سینماگران با فیلمنامه نویسان باشد و از این طریق داستان های خود را به مرحله تولید نزدیک کنند.
پریسا شمس برنده بهترین طرح با عنوان «خورشید میتابد» در جشنواره، با اشاره به رویکردهای یک جشنواره موفق گفت: کارکرد یک جشنواره باید پیدا کردن فیلمنامه نویس های حوزه کودک باشد و چون فضای سینمای کودک منزه تر است می توان سالانه آثار شاخصی تولید کرد.
امین رضا ملک محمودی شرکت کننده دوره های پنجم و ششم جشنواره و نویسنده «قصه شهر قصه ها» به عنوان طرح برگزیده در پایان گفت: در جشنواره ها باید نویسندگان با سینماگران تعامل داشته باشند و آثار این حوزه را دنبال کنند تا در نوشتن فیلمنامه به روز باشند.
بنا بر اعلام دبیرخانه این جشنواره تمامی فیلمنامه هایی که برای خردسال، کودک و نوجوان باشند، میتوانند در این مسابقه شرکت کنند. این رویداد در ۲ گروه حرفهای و اندیشه های نو که شامل فیلمنامه های تالیفی و اقتباسی است، برگزار میشود.