به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری نخستین کنفرانس ملی تحقیقات بازیهای دیجیتال پیش از ظهر امروز یکشنبه ۷ خردادماه با حضور سیدمحمد علی سیدحسینی دبیر، بهروز مینایی دبیر علمی و محمد حسین رضوانی دبیر اجرایی این کنفرانس در محل بنیاد ملی بازیهای رایانهای برگزار شد.
در ابتدای این نشست سیدمحمدعلی سید حسینی با اشاره به فعالیت مرکز پژوهشی دایرک از دو سال قبل در بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: این مرکز از ابتدا دو مأموریت اصلی برای خود در نظر گرفته بود که یکی رونق در فضای پژوهشی پیرامون بازیهای دیجیتال بوده و دیگری تهیه آمار و اطلاعات مرتبط با این حوزه. مرکز دایرک در این مسیر محصولاتی از قبلی آمار و دادههای خارجی و پیمایشهای داخلی و نیز حمایت از پژوهشهای دانشگاهی و تألیف کتاب داشته است. در تکمیل فرآیند مأموریتهای این مرکز کنفرانس تحقیقات بازیهای دیجیتال برگزار خواهد شد.
سیدحسینی در ادامه به برخی دادههای آماری مرتبط با وضعیت صنعت بازیهای رایانهای در ایران پرداخت و گفت: از ابتدای فعالیت بنیاد ملی بازیهای رایانهای تا به امروز سه پیمایش در سطح کشور انجام شده که امروز میتوان دادههای آماری این گزارشها را با یکدیگر مقایسه کرد. براساس دادههای این گزارشها که به ترتیب در سالها ۸۹، ۹۲ و ۹۴ تهیه و منتشر شده است، تعداد گیمرهای ایرانی از ۱۶ میلیون به ۲۳ میلیون نفر رسیده است و بازیکنان آنلاین از ۱۴ درصد در سال ۸۹ به ۳۹ درصد در سال ۹۴ رسیدهاند.
وی در ادامه به سیر صعودی ثبت شرکتهای بازیساز و رشد بازیهای موبایلی در کشور هم اشاره کرد و گفت: با توجه به همین نکات و رشد پژوهشهای صورت گرفته پیرامون بازیهای دیجیتال در کشور تصمیم به برگزاری این کنفرانس گرفتیم تا از طریق شبکهسازی بتوانیم این ظرفیتها را رشد داده و حداکثر استفاده را از آنها داشته باشیم.
به گفته سیدحسینی این کنفرانس قرار است به صورت سالانه با حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای برگزار شود و در این مسیر شورای سیاستگذاری کنفرانس با حضور نمایندگانی از دانشگاههای مطرح کشور تشکیل شده است.
اولین دوره این کنفرانس با میزبانی دانشگاه علم صنعت و در تاریخ دوم آذرماه برگزار میشود و همزمان مرکز دایرک بهعنوان دبیرخانه مستقر و ثابت این رویداد فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
به گفته سیدحسینی این کنفرانس از دوره دوم به صورت بینالمللی برگزار خواهد شد و به همین دلیل عنوان اختصاری «DGRC» برای آن انتخاب شده است.
«هوش مصنوهی و بازیهای دیجیتال»، «جنبههای فنی و الگوریتم بازیهای دیجیتال»، «گرافیک رایانهای بازیهای دیجیتال»، «پردازش بازیهای دیجیتال»، «بازیهای جدی و بازیوارهها»، «ابعاد رفتاری و اجتماعی بازیهای دیجیتال»، «تعامل پذیری در بازیهای دیجیتال»، «هنر و طراحی بازیهای دیجیتال» و «اقتصاد، مدیریت و کسب و کار بازیهای دیجیتال» ۹ محور اصلی این کنفرانس هستند که دبیر این رویداد به صورت فهرستوار به آن اشاره کرد.
در ادامه این نشست بهروز مینایی دبیر علمی کنفرانس، ضمن اشاره به اهمیت بازیهای رایانهای بهعنوان نقطه تلاقی ۵ وجه «سرگرمی، صنعت، هنر، آموزش و رسانه» برگزاری این کنفرانس را در راستای توجه همزمان به این وجوه توصیف کرد.
مینایی با اشاره به اینکه تمامی ابعاد علمی، فنی و سرگرمی بازیهای دیجیتال در طراحی بخشهای مختلف این کنفرانس مدنظر قرار گرفته اظهارامیدواری کرد این رویداد بتواند بخشی از خلأ علمی و رسانهای در حوزه بازیهای رایانهای در کشور را جبران کند.
دکتر رضوانی دبیر اجرایی این رویداد هم در ادامه نشست خبری با تشریح کارگاههای جنبی و اصلی این کنفرانس به تشریح وضعیت آکادمیک رشتههای مرتبط با بازیهای دیجیتال در دانشگاههای سراسر کشور پرداخت.
رضوانی تأکید کرد: اینکه برای این رویداد شورای سیاستگذاری متشکل از نمایندگان ۱۴ دانشگاه، ۷ جلسه تشکیل داده و کلیه جزئیات را مورد بررسی قرار داده است در قیاس با سایر کنفرانسهای مشابه در کشور، یک اتفاق قابل توجه است. این شورا وظیفهای فراکنفرانسی دارد و پی از این رویداد هم در راستای ارتباط بیشتر دانشگاه و صنعت بازیها فعالیت خود را ادامه خواهد داد.
در ادامه نشست فرزانه شریفی از همکاران مرکز دایرک به تشریح زمانبندی برگزاری نخستین کنفرانس ملی تحقیقات بازیهای دیجیتال پرداخت و ۱۵ شهریور را آخرین مهلت ارسال پیشنهاد برگزاری کارگاهها، ۲۰ شهریور را آخرین مهلت ارسال اصل و چکیده مقالات، ۱۵ مهر را تاریخ اعلام نتایج داوری مقالات، اول آبان را آخرین مهلت ثبتنام نهایی و ارسال نهایی مقالات و دوم آذر را تاریخ برگزاری یک روزه کنفرانس اعلام کرد.
پس از آن نیز از دانشجویان علاقمند به همراهی با این رویداد در دانشگاههای سراسر کشور دعوت شد تا برای همکاری در قالب سفیران دایرک در دانشگاهها، درخواست خود را به دبیرخانه این رویداد اعلام کنند.