گرمسار - رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرمسار از آغاز طرح پایش و سرشماری دام‌های شهرستان خبر داد و گفت: این طرح تا پایان فصل کوچ دام های سبک در شهرستان ادامه خواهد داشت.

علی عرب معصومی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه طرح پایش و سرشماری از بیست و سوم خرداد ماه جاری آغاز شده است، بیان کرد: همزمان با آزاد سازی مراتع ییلاقی طرح پایش و سرشماری دام برای حفاظت از مراتع و عرصه های طبیعی، اجرای طرح های تعادل دام و مرتع در دو مرحله زمانی از فصل بهره برداری ییلاق و قشلاق به اجرا در می آید.

وی با اشاره به اینکه مجموعه دام های اهلی شامل گوسفند، بز، میش و شتر در این طرح سرشماری می شوند، افزود: در این طرح مرتعداران و بهره برداران موظف هستند تا با هدف رعایت اصول و فنون علوم مرتع، تعداد دام مجاز خود را با تولید مرتع تطابق دهند.

رئیس منابع طبیعی گرمسار افزود: بر اساس پروانه چراهای صادره دامداران از اواسط خرداد لغایت اواسط شهریور ماه در مراتع شهرستان حضور دارند و همه ساله به منظور تعادل بخشی دام و مرتع، سرشماری دام در مراتع انجام می شود.

عرب معصومی با بیان اینکه درسال جاری نیز طرح سر شماری دام از اوایل خرداد ماه در مراتع میانبند و ییلاقی گرمسار آغاز شده است، افزود: در این طرح همچنین مجریان طرح‌های مرتعداری موظفند بر اساس قرار داد منعقده نسبت به اجرای طرح بر اساس جدول زمانبندی مندرج در کتابچه اقدام و در صورت اتمام دوره اجرای طرح، بازنگری طرح مرتعداری خود را پیگیری کنند.

وی افزود: باتوجه به قرارداشتن گرمسار در مسیر ایل راه ییلاقی شهرستان های ورامین و قم بالغ بر ۵۰ هزار رأس دام از مسیر چنداب، نهارخوران و آبسرد عبور داده خواهندشد که این مهم با نظارت یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان انجام می پذیرد.