به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «در جستجوی خوشبختی» (از ارسطو تا علم مغز) نوشته سیسِلا بوک به تازگی با ترجمه افشین خاکباز توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۱۰ چاپ شده است.
این کتاب در قالب یکی از عناوین مجموعه «کتابخانه فلسفه زندگی» است که توسط این ناشر چاپ میشود و نشر نو، پیش از این کتاب «دروغگویی: انتخاب اخلاقی در زندگی اجتماعی و فردی» را چاپ کرده است.
نویسنده کتاب که یک فیلسوف اخلاق گرا است در این کتاب، سرشت خوشبختی و جایگاه آن در اندیشه و آثار فلسفی دورههای مختلف فکری را بررسی کرده است. سیسلا بوک میگوید هنگام نگارش این اثر، از فرصت گفتگو با بسیاری از دوستان، اعضای خانواده و همکارانش درباره خوشبختی برخوردار شده است.
این کتاب ۹ بخش دارد که به ترتیب عبارتند از: شانس، تجربه، تعریفهای ناسازگار، «در باب زندگی خوش»، سنجش، فراسوی خلق و خو، آیا می توان به خوشبختی پایدار دست یافت؟، توهم، محدوده خوشبختی.
سیسلا در کتاب پیش رو، مفاهیم خوشبختی را در آثار اندیشمندان مختلف از فیلسوفان یونانی گرفته تا اندیشمندانی چون دزموند توتو، چارلز داروین، آیریس مرداک و دالایی لاما بررسی کرده و به علاوه، جدیدترین نظریههای روانشناسان و اقتصاددانان و متخصصان ژنتیک و عصب شناسان را درباره خوشبختی بررسی میکند. این متفکر با پرهیز از نظریهپردازیهای انتزاعی، گنجینهای از مشاهدات مردمان عادی و شخصیتهای معروف درباره خوشبختی را در هم میآمیزد و تصویری ارائه میدهد که شاید بتوان گفت یکی از معدود تصاویر کاملی است که از خوشبختی ارائه شده است.
در قسمتی از این کتاب میخوانیم:
اگرچه پاسکال دفاع خود را بر ادعاهایی درباره احتمال خوشبختی یا رنج جاودانه در زندگی پس از مرگ مبتنی کرده است، استدلالی نهایی و عملی را نیز به آن افزوده: کسی که با دعا و حضور در کلیسا برای ایمان به خداوند تلاش کند، با تبدیل شدن به انسانی بهتر و صادق تر و فروتن تر و قدرشناس تر، که از توانایی دوستی بیشتری برخوردار است، در زندگی این جهان نیز سود می برد. در این صورت، به جز رذالت های گوناگونی که به هر تقدیر باید از شر آنها خلاص شد چه چیزی را از دست می دهیم؟
با وجود این، پاسکال نیز به همان شدت آگوستین اهمیت نظرسنجی های روان شناسی درباره سطوح بهروزی ذهنی را نفی می کند. او بحث های کنونی در این باره را نیز نکوهش می کند که آیا به طور کلی ایمان دینی ممکن است به خوشبختی دنیوی بیشتر، سلامت بهتر، و حتی عمر طولانی تر کمک کند یا خیر. او همه باورهای دینی به جز باورهای سخت گیرانه خویشتن را که تفسیر آگوستینی از ایمان مسیحی بود نفی می کرد. در واقع، او درباره خداناباوران و خداگرایانی که ایمان خود را تنها بر تعقل استوار می کردند به تحقیر سخن می گفت و برای باورهای فراطبیعی اعتبار چندانی قائل نبود. پاسکال نیز همچون آگوستین بر این باور بود که خداوند همه انسان ها را برای گناه آدم در بهشت عدن مجازات کرده و بنابراین خوشبختی دنیوی را برای بشر مقدر نساخته است.
این کتاب با ۲۹۶ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۲۸ هزار تومان منتشر شده است.