گرگان- سخنگوی شورای اسلامی شهر گرگان با بیان این که شورای شهر نیازمند مرکز پژوهش است، گفت: نتیجه نبود مراکز پژوهش در شورا و شهرداری برخورد غیرکارشناسی و بعضاً عوام گرایانه به مصوبات است.

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا آقاملایی، شامگاه شنبه در نطق پیش از دستور خود در صحن شورای اسلامی شهر گرگان اظهار کرد: در حالی که سه حلقه شورای شهر و شهرستان و شورای استان به هم متصل هستند اما شورای محله و منطقه و نحوه اتصال آن ها به شورای شهر مغفول مانده است.

وی با بیان این که راه اندازی شورایاری می تواند راهگشا باشد، افزود: البته راه اندازی شورایاری ها بدون محفل قانونی و حمایت مجلس و دولت هم کارایی لازم را نخواهد داشت.

آقاملایی گفت: شورا دارای شخصیت مستقل حقوقی و متمایز از دولت مرکزی و نهادهای تابعه آن است و دو نوع نظارت بر کار شوراها وجود دارد؛ نظارت اداری و قضایی.

وی ادامه داد: وظیفه شوراها توجه به فرآیند خدمت رسانی به مردم با انتخاب شهردار لایق، تعامل با مجموعه های حاکمیتی و درون گروهی، تعامل مؤثر با مدیران استان و شهرستان است.

آقاملایی اظهار کرد: اعضای شورا باید فهم درستی از شهر و بازیگران ذی نفع در اداره شهر داشته باشیم، نماینده ولی فقیه و امام جمعه، استاندار، فرماندار، بنگاه های سیاسی، سمن، سرمایه گذاران، مراکز فرهنگی و کسانی که نوع رفتارشان در سرنوشت شهر تأثیرگذار است را بشناسیم و بدانیم که فقط شورا و شهردار، شهر را اداره نمی کند.

وی بیان کرد: باید فهم درستی از ظرفیت نمایندگان مجلس داشته باشیم و آن ها را رقیب خود ندانیم؛ اگر ظرفیت این دو با هم ادغام شود بسیاری از گره های کور باز خواهد شد.

آشنایی با فنون مذاکره و گفتگو

سخنگوی شورای اسلامی شهر گرگان تصریح کرد: شورا نیاز به مراکز پژوهش دارد، نبود مراکز پژوهش در شورا و شهرداری نتیجه اش برخورد غیرکارشناسی و بعضاً عوام گرایانه است.

آقاملایی متذکر شد: باید فهم درستی از حوزه راهبردی و ذهنی ساختارمند داشته باشیم و مرز بین نظارت و اجرا را بشناسیم و با فنون مذاکره و گفتگو آشنایی داشته باشیم.

وی گفت: شهرداری باید در بحران های طبیعی آمادگی داشته باشد و واحد HSE راه اندازی کند. این واحد برای سلامتی حوزه کار و ایمنی ایجاد می شود.

آقاملایی در پایان احیاء بافت تاریخی گرگان، جذب سرمایه گذار، محله محوری، تقویت بقعه های متبرکه و حضور بانوان در تصمیم گیری ها را از شهرداری گرگان درخواست کرد.