هاروکی موراکامی نویسنده سرشناس ژاپنی دست‌نوشته‌های رمان‌ها و یادداشت‌هایش را به دانشگاه وسدا اهدا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، هاروکی موراکامی نویسنده مشهور دیروز اعلام کرد دست‌نوشته‌های آثارش را به دانشگاه وَسِدا اهدا می‌کند. وی سال ۱۹۷۵ از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده است.

وی در کنفرانس خبری این مراسم گفت: این کار برای من خیلی مهم است و به همین دلیل فکر می‌کنم باید با وضوح درباره‌اش صحبت کنم. من فرزندی ندارم، و این برایم خیلی مهم است که این یادداشت‌ها و آرشیو شخصی گم نشود.

این نویسنده ۶۹ ساله دیروز برای نخستین بار در ۳۷ سال اخیر در یک کنفرانس خبری شرکت کرد.

در این مجموعه نسخه‌هایی از ترجمه‌های کتاب‌های موراکامی که در دیگر کشورها منتشر شده‌اند نیز وجود دارد و در عین حال شامل مجموعه‌ای از صفحه‌های موسیقی مورد علاقه او نیز می‌شود. آثار موراکامی به بیش از ۵۰ زبان ترجمه و منتشر شده‌اند.

دانشگاه وسدا که در توکیو واقع است اعلام کرد از این مطالب در مرکز تحقیقات بین‌المللی که برای بررسی آثار این نویسنده تشکیل شده، بهره می‌گیرد. این دانشگاه همچنین اعلام کرد قصد دارد فضایی ایجاد کند که بتوان آنجا درباره این کتاب‌ها و صفحه‌های موسیقی به بررسی پرداخت.

در این زمینه موراکامی گفت: خیلی خوشحال‌تر می‌شوم اگر بدانم این مرکز می‌تواند به آنهایی که دوست دارند به بررسی آثار من بپردازند کمک می‌کند. فکر می‌کنم چنین کاری به مبادلات فرهنگی کمک کند.

در این کنفرانس خبری تاکایوکی تاتسومی استاد ادبیات آمریکایی در دانشگاه کیو نیز گفت ایجاد چنین مرکزی بسیار بامعناست زیرا بسیاری از محققان جهانی تز دکترایشان را درباره آثار موراکامی می‌نویسند و کنفرانس‌های دانشگاهی بین‌المللی بارها به بررسی ادبیات وی پرداخته‌اند.

موراکامی سال ۱۹۴۹ در کیوتو متولد شده و سال ۱۹۶۸ به عنوان دانشجوی اول دپارتمان ادبیات از دانشگاه وسدا فارغ‌التحصیل شد. وی نخستین رمانش را با عنوان «ترانه باد را بشنو» منتشر کرد که جایزه ادبیات کونزو را در سال ۱۹۷۹ دریافت کرد.

گرچه موراکامی بندرت در مراسم جمعی شرکت می‌کند وی هوادارانش را آگوست امسال با شرکت در یک شوی رادیویی شگفت‌زده کرد. این نخستین باری بود که موراکامی درباره موسیقی محبوبش با هوادارانش صحبت می‌کرد. دومین قسمت از این شوی رادیویی ۲۱ اکتبر روی آنتن رفت و سومین قسمت آن نیز قرار است برگزار شود.

این نویسنده گفت به برخی از مراکز دیگر برای اهدای آرشیوش فکر کرده بود که شامل دانشگاه‌های خارجی که او در آن‌ها کار کرده بود نیز می‌شد، اما او دانشگاه توکیو را انتخاب کرد زیرا مدرسه‌ای بود که از آن فارغ‌التحصیل شد و فکر می‌کند انتخاب درستی انجام داده است.

موراکامی گفت نامه‌هایی را نیز که با دیگر نویسندگان رد و بدل کرده و آثار ترجمه شده‌اش را نیز در آینده اهدا می‌کند و البته اگر بتواند دفترهای یادداشت‌هایش را نیز پیدا کند که شامل یادداشت‌هایی درباره رمان «جنگل نروژی‌» نیز می‌شود، اهدا خواهد کرد. وی افزود امیدوار است بتواند یک بورسیه برای محققان آثارش راه‌اندازی کند.

«جنگل نروژی» از آثار پرفروش موراکامی است. این رمان پرفروش سال ۱۹۸۷ در دو جلد منتشر شد و تاکنون بیش از ۱۰ میلیون نسخه از آن به فروش رفته است.

نویسنده ژاپنی همچنین گفت اگر بشود دوست دارد کنسرتی ترتیب بدهد که متشکل از صفحه‌های موسیقی او باشد. این مجموعه شامل بیش از ۱۰ هزار صفحه است.

وی افزود موسیقی یک عنصر حیاتی در حرفه او یعنی ادبیات بوده است. او زمانی که دانشجوی دانشگاه وسدا بود یک کافه برای موسیقی جاز در توکیو دایر کرده بود.

خالق رمان‌هایی چون «کافکا کنار ساحل» هر سال یکی از گزینه‌های محتمل دریافت جایزه نوبل ادبیات بوده است.  وی جوایز متعددی دریافت کرده که جایزه فرانتس کافکا در سال ۲۰۰۶ و جایزه هانس کریستین آندرسن در سال ۲۰۱۶ از جمله آنهاست.