کتاب نمایشنامه «مصیبت هم پیش می‌آد» نوشته دیوید هِیر با ترجمه محسن یلفانی توسط انتشارات جهان کتاب منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «مصیبت هم پیش می‌آد» نوشته دیوید هِیر به‌تازگی با ترجمه محسن یلفانی توسط انتشارات جهان کتاب منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب، هفتمین عنوان از مجموعه «نمایش‌های زمانه» است که این ناشر چاپ می‌کند.

نویسنده کتاب، آن را این‌چنین معرفی می‌کند: «مصیبت هم پیش می‌آد» یک نمایشنامه تاریخی است که حوادث آن در تاریخ بسیار نزدیک به زمان ما می‌گذرد. صحت رویدادهای نمایشنامه با مراجعه به منابع متعدد خصوصی و عمومی تأمین شده است. برخی صحنه‌ها با نقل مستقیم گفتار شخصیت‌ها فراهم آمده است. آن‌گاه که رهبران و همکارانشان پشت درهای بسته گفت‌وگو می‌کنند، من از تخیّل خود بهره جسته‌ام.

دیوید هیر کتاب خود را یک نمایشنامه می‌داند نه اثری مستند. موضوع نمایشنامه هم حمله آمریکا و ائتلافش در سال ۲۰۰۳ عراق است. روز ۲۰ مارس ۲۰۰۳ (۲۹ اسفند ۱۳۸۱) ارتش‌های ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا یورش به عراق را آغاز کردند. بهانه این تهاجم هم، وجود سلاح‌های کشتار جمعی در ارتش صدام حسین بود. این نیروها طی ۲۱ روز ارتش عراق را شکست داده و بغداد را فتح کردند. نمایشنامه «مصیبت هم پیش می‌آد» در واقع پشت صحنهه جنگ دوم خلیج فارس در پایتخت‌های آمریکا و اروپاست.

شخصیت‌های این نمایشنامه در دو گروه آمریکایی و انگلیسی قرار می‌گیرند و به این‌ترتیب هستند:

جرج دبلیو. بوش، لورا بوش، دیک چِینی، کالین پاول، کُندولیزا رایس، دونالد رامسفلد، جرج تِنِت، پُل وُلفوویتز، پُل اونیل، مایکل گِرسُن، مارک دِیتون، دَن بارتلِت، جان نگروپونته، جان مک‌کِین، جیسکا اِسترن، دیوید کِی، آری فلایشر، خبرنگار. ۳ شخصیت انگلیسی این نمایشنامه هم تونی بلر، جک اِستراو و دیوید مَنینگ هستند.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

بوش، بی‌آن‌که تایید یا تکذیب کند، سر تکان می‌دهد.

بوش: من راجع به این موضوع فکر می‌کنم.

بلر: بسیار خوب.

بوش: من با همکارهام هم صحبت می‌کنم. (با لبخند) تونی، تو همیشه خیلی خوب صحبت می‌کنی.

بلر اکنون عصبی و نگران است.

بلر: من یک خواهش دیگر هم دارم.

بوش: با کمال میل.

بلر: باید یک تقاضای دیگر را هم مطرح کنم.

بوش: بگو.

بلر: ما فعلاً در آغاز کار هستیم. قبلاً گفته‌م: من قصد دارم شما را قانع کنم که از طریق سازمان ملل وارد عمل بشوید.

بوش: من قبول دارم.

بلر: معنای این حرف تصویب قطعنامه‌های جدید است. معنای این حرف دیپلماسی صادقانه است. نتیجه: هیچ‌چیز نمی‌تواند برای من _ برای موقعیتم _ مصیبت‌بارتر از این باشد که کوچک‌ترین اشاره‌ای _ هر نوع اشاره‌ای _ از جانب یکی از اعضای دولت شما مطرح شود، مبنی بر این‌که از پیش تصمیم گرفته شده که نیروی نظامی به کار گرفته شود. من واقعاً الآن نمی‌توانم مصیبتی را که چنین تصمیمی به بار می‌آورد، توصیف کنم.

بوش: برای من توضیح بده.

...

این کتاب با ۱۶۰ صفحه، شمارگان ۴۴۰ نسخه و قیمت ۲۰ هزار تومان منتشر شده است.