به گزارش خبرنگار مهر، محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران با حضور در بهشت زهرا به مناسبت سالگرد رحلت آیت الله سید محمود طالقانی طی سخنانی ضمن گرامیداشت یاد این مجاهد نستوه انقلاب اسلامی اظهار داشت: آیت الله طالقانی را به حق می توان دائره المعارف مبارزات علیه رژیم طاغوت دانست چرا که ایشان برای سه دهه به صورت مستمر، زندگی خویش را وقف مبارزه با استبداد و استعمار نموده بود و از ملی شدن صنعت نفت تا نهضت امام خمینی، همواره در صف اول مبارزان و رنج کشیدگان قرار داشت.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: زندگی آیت الله طالقانی که از سوی امام خمینی، ابوذر زمان نام گرفت، با ساده زیستی، اخلاق و مدارا توام بود، ایشان بر حفظ جایگاه روحانیت در مردم و جلوگیری از ایجاد فاصله با اقشار گوناگون جامعه تاکید داشت.
وی در ادامه سخنان خود با یادآوری سه همرزم دوران مبارزه، آیت الله طالقانی، آیت الله منتظری و آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: آیت الله طالقانی در دو مقطع یعنی در دهه ۴۰ و از سال ۴۲ تا ۴۶، و در دهه پنجاه از سال ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۷، توسط ساواک دستگیر و شکنجه و به زندان طویل المدت محکوم شد که در هر دو این مقاطع آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز حضور در زندان را تجربه کرد بخصوص در مقطع دوم که تقریبا دستگیری و آزادی این دوشخصیت همزمان بود و در زندان زیست مشترک و همراهی توام با فیوضات معنوی را تجربه کردند و من که برای ملاقات پدر به زندان اوین می رفتم از نزدیک سیما و سیره مثال زدنی آیت الله طالقانی که برای دیدار خانواده اش به سالن ملاقات زندان اوین آورده می شد را مشاهده کردم.
محسن هاشمی افزود: اثر قرآنی ماندگار آیت الله طالقانی، پرتوی از قرآن که شش جلد از آن منتشر شده است، در دوران زندانی بودن ایشان در سال ۱۳۴۲ انجام شد و شاید این اثر ومصاحبت با ایشان به آیت الله هاشمی رفسنجانی انگیزه و ایده تدوین تفسیر راهنما و پرتوی از قرآن را که تاکنون ۵۴ جلد از آن منتشر شده است را داد.
رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه جایگاه آیت الله طالقانی در انقلاب اسلامی به حدی بود که ایشان پس از شهادت استاد مطهری به عنوان ریاست شورای انقلاب از سوی امام خمینی منصوب شدند و بعنوان امام جمعه تهران، خطبه های ماندگاری را در مهمترین تریبون انقلاب اسلامی ایراد کرد افزود: طرح مساله لزوم تاسیس نهاد شورا در کشور نیز میراث گرانقدر مرحوم طالقانی است که امروز به درخت تناور و بالنده شوراهای اسلامی شهر وروستا تبدیل گردیده است. شاید بتوان خطبه های ماندگار آیت الله هاشمی در دوران دفاع مقدس و پس از آن را که نمازجمعه را به میعادگاه همه نیروهای انقلاب با سلایق وعلایق گوناگون تبدیل کرده بود تداوم خطبه های آیت الله طالقانی نامید.
وی ادامه داد: آثار آیت الله طالقانی در حوزه های گوناگون فکری را می توان پیشروی انقلابیون دانست، اثر نخست ایشان، اسلام ومالکیت، را می توان نخستین اثر چهره های مبارز روحانیت در عرصه اقتصاد دانست که در سال ۱۳۲۲ یعنی حدود ثلث قرن قبل از انقلاب اسلامی و آثار مشابهی نظیر اقتصادنا شهید صدر و اقتصاد اسلامی شهید مطهری منتشر شد. اثر سیاسی ایشان که حاشیه بر کتاب مهم و تاریخی مرحوم نایینی در موضوع حکومت دینی و رابطه دین وسیاست بود نیز در سال ۱۳۳۲ یعنی حدود ۱۵ سال قبل از کتاب ولایت فقیه امام خمینی منتشر گردید و اثر قرآنی ایشان نیز در سال ۱۳۴۲ و ۱۵ سال پیش از آثار تفسیری مهمی نظیر تفسیر المیزان منتشر شد. شاید امروزبیش از هرزمان دیگری خلا حضور روحانیون مردمی با سلوک متفاوتی نظیر آیت الله طالقانی را در جامعه حس می کنیم و اگر نهاد روحانیت می خواهد جایگاه گذشته خود در اثرگذاری بر نسل جوان و نخبگان را احیا کند، باید سیره و روش زندگی و نگاه آیت الله طالقانی را بازآفرینی کند.