به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام جازاری معمویی، در مراسمی که با موضوع «لزوم برخورداری از اندیشه تقریبی برای طلاب علوم دینی» در همین مدرسه برگزار شد، اظهار داشت: مقصود از تقریب، برقراری رابطه دوستی و کاهش فاصله در میان فرق اسلامی است.
تولیت مدرسه علمیه خواهران ثامن الائمه(ع) درباره اهمیت مساله تقریب، بیان کرد: خداوند در قرآن کریم انسان ها را به اتحاد دعوت و از تفرقه و دشمنی نهی می کند؛ بنابراین لازم است شیعیان و برادران اهل سنت با یکدیگر رابطه دوستانه داشته باشند و پرده های دشمنی را بدرند.
حجت الاسلام جازاری معمویی با اشاره به اینکه انسان دیندار از دشمنی و تفرقه اجتناب می کند، ابراز کرد: اگر کسی حقیقت دین را بفهمد هرگز کاری نمی کند که بین مسلمانان تفرقه ایجاد کند و به اتحاد جامعه اسلامی ضربه بزند.
تولیت مدرسه علمیه خواهران ثامن الائمه(ع) با استناد به روایات، اظهار داشت: در احادیثی که از ائمه اطهار(ع) به ما رسیده حضرات معصومین شیعیان را به عیادت از برادران بیمار اهل سنت، شرکت در تشییع جناره آنان و تعامل با یکدیگر دعوت می کنند.
وی با اشاره به اینکه امروز دایره تقریب در سنت علما از بحث اهل سنت فراتر رفته است، عنوان کرد: تقریب امروز به جایی رسیده که ما بتوانیم با اهل کتاب نیز لابی و تعامل داشته باشیم و این از سنت های پیامبراکرم(ص) بود به حدی که ایشان جوان یهودی که بیمار شده بود و در آستانه مرگ قرار داشت دوست خود خطاب قرار دادند و به عیادتش رفتند.
حجت الاسلام والمسلمین جازاری معمویی ادامه داد: طلاب و مبلغان امروز توجه داشته باشند و به سنت پیامبراکرم(ص) رجوع کنند ببینند ایشان با چه ادبیاتی با کفار سخن می گفتند، ما هرگز در ادبیات ائمه اطهار(ع) توهین و بی احترامی نمی بینیم.
تولیت مدرسه علمیه خواهران ثامن الائمه(ع) در خصوص ضرورت تقریب، گفت: طلاب به این امر توجه داشته باشند که تفاوت آرا سبب می شود ذهن آدمی رشد کند و دین گسترش یابد بنابراین هنگام مشاهده این امر نباید وحشت زده شوند و فکر کنند که دین نابود می شود بلکه در این تفاوت ها باید به دنبال بررسی مصلحت و منافع دین باشند.
حجت الاسلام جازاری معمویی با تاکید بر اینکه نگاه طلبه نباید تنها به ظواهر دین باشد و از باطن آن غفلت کند، گفت: طلبه باید واقع بینانه حقیقت دین را بفهمد و بازگو کند به خاطر خوشایند و جلب مستمع دست به هر کاری نزند. اگر ما می خواهیم مکتب اهل بیت(ع) را احیا و مظاهر مذهب و آن غنای شیعه را بازگو کنیم باید با ادبیات عقل و ادب پیش برویم.