۲۰ دی ۱۴۰۰، ۱۳:۱۴

در بیستمین جشنواره ملی پایان نامه های برتر دینی و قرآنی مطرح شد؛

قرآن‌پژوهی ضرورت دنیای امروز است

قرآن‌پژوهی ضرورت دنیای امروز است

مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان بیستمین جشنواره ملی پایان‌نامه‌های برتر دینی و قرآنی دانشجویان کشور در دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان بیستمین جشنواره ملی پایان‌نامه‌های برتر دینی و قرآنی دانشجویان کشور در دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت برگزار شد.

در نخستین بخش از این مراسم حجت‌الاسلام سعید جازاری معمویی رئیس دانشگاه اهل‌بیت (ع) با استناد به آیات قرآن کریم اظهار داشت: قرآن کریم می‌فرماید «قرآن برکت است؛ خطاب اول آن، صفت نکره بیان می‌شود که مرحوم علامه طباطبایی نکره بودن آن را عظمت و دور از فهم بودن عمق قرآن کریم بیان می‌کند».

وی با بیان اینکه قرآن برکات دنیوی و معنوی فراوانی دارد، گفت: قرآن برای کسانی که به دنبال فهم آن هستند و افرادی که از فهم فراتر رفته و به تدبر در آن گام نهاده‌اند، برکت محسوب می‌شود بنابراین دایره قرآن برای مؤمن و غیرمؤمن، برکت است.

رئیس دانشگاه اهل‌بیت (ع) با اشاره به اینکه بحث قرآن‌شناسی امروز یکی از رشته‌های حساس و اساسی در حوزه بین‌الملل محسوب می‌شود، گفت: ما در غرب دانشگاهی نداریم که در حوزه علوم انسانی، دپارتمان یا دانشکده یا مرکز علمی را به بحث قرآن‌آموزی اختصاص نداده باشد.

وی ادامه داد: نخستین ترجمان قرآن که با شرح و نقد همراه بود، کمتر از ۱۷۰ سال بعد از ظهور اسلام مشاهده می‌شود. حوزه مطالعات قرآن بسیار گسترده است به گونه‌ای که قرآن کریم می‌فرماید این کتاب برای کسانی که می‌خواهند به فهم برسند یا متذکر شوند، مبارک است.

جازاری معمویی اضافه کرد: قرآن‌پژوهی در بین مطالعات اسلامی رشته‌ای است که هرگز تمامی نخواهد داشت چون نفس اعجاز قرآن در همین مسئله است بنابراین فهم قرآن هیچ محدودیتی ندارد. امروز در دانشگاه سوربن هفت مدرسه عالی وجود دارد که در هیچ‌کدام از این مدارس دیده نمی‌شود رشته قرآن‌شناسی وجود نداشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قرآن‌پژوهی ضرورت دنیای امروز است. آثار قرآن در زندگی شخصی قرآن‌پژوهان کاملاً مشهود است. کسی نمی‌تواند با قرآن، کار و به محتوای باطنی آن ورود کرده اما آثار وضعی آن در زندگی‌اش مشهود نباشد.

در ادامه عبدالحسین کلانتری معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و تحقیقات فناوری هویت زندگی دنیوی و اخروی، پیشرفت و آینده بشریت را مرهون قرآن دانست و اظهار داشت: تدبر در تاریخ اسلام و علم جهان گویای این نکته است که فراتر از مرزهای علمی و امت وامداری علم و ادب به قرآن مشهود است.

کلانتری انس با قرآن کریم را ضامن عزتمند شدن بیان کرد و گفت: دوری از قرآن نتیجه‌ای جز خذلان ندارد. پیروزی ملت ایران در انقلاب اسلامی و خروش جوانان غیرتمند برای دفاع از مرز و بوم کشور همه از فرهنگ قرآنی نشأت می‌گیرد.

وی توجه بیش از پیش به فرهنگ قرآن را ضرورت جامعه امروز برشمرد و عنوان کرد: غیرت دینی بدون تمسک به قرآن غیر ممکن است؛ بنابراین خرد و اندیشه بدون محوریت مفاهیم قرآن ادعایی بی بنیان است.

کلانتری با تاکید بر اینکه تحقق تمدن نوین اسلامی بدون رجوع به قرآن کریم غیر ممکن است، تصریح کرد: نظریه‌های قرآنی در حوزه علوم انسانی اسلامی باید مبتنی بر نظرات قرآنی باشد تا پیشرفت حاصل شود.

وی در پایان گفت: قرآن کتاب فرازمانی و فرامکانی است و انسان هر زمان به آن نیازمند است.

در ادامه احسان خانلری دبیر جشنواره به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: فراخوان بیستمین دوره در تاریخ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ منتشر شد و طی آن از همه دانشجویان که پایان نامه خود را در موضوع دینی و قرآنی نگارش کرده بودند خواسته شد آثار خودشان را به دبیرخانه ارسال کنند.

وی افزود: بیش از ۱۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد و در دو مرحله اولیه و ثانویه پایش صورت گرفت. روال داوری در پایش اولیه اینگونه بود که پایان نامه‌های که اصول را رعایت کرده بودند به مرحله ثانویه راه یافتند که تعداد آن ۴۱ پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد و ۲۷ رساله دکتری است.

خانلری در پایان خاطرنشان کرد: در پایش ثانویه آثاری که محتوای کاربردی تر و رویکرد کاربرد سازی قرآنی بودند به داوری نهایی راه یافتند که در پایان ۱۶ پایان نامه ارشد و ۱۲ رساله دکتری انتخاب شدند اما در داوری نهایی شاهد ۳ اثر برگزیده و ۲ اثر قابل تقدیر بودیم.

یادآور می‌شود در این مراسم از اسحاق سلطانی، روح الله داوری، فرشته معتمد لنگرودی، جعفر علیگلی فیروز جایی، سید محمدرضا فقیه ایمانی، محمد امیدیان، فاطمه جعفری، محمد یاوریان یائی، سمیه پاکدامن تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 5396364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha