تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۰:۴۱

خراسان جنوبی - خبرگزاری مهر : رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از آغاز کار برداشت غلات از‪ سطح ۳۶‬هزار و ‪۴۰۰‬هکتار مزرعه زیر کشت گندم و ‪ ۱۶‬هزارهکتار مزرعه کشت جوی نهبندان خبر داد.

علی اکبر تناکی در گفتگو با خبرنگار مهر پیش ‌بینی نمود از این میزان سطح زیر کشت بیش از ‪ ۱۰۰‬هزار تن گندم و ‪ ۴۸‬هزار تن جو برداشت شود.

وی ادامه داد : در سال جاری از ۵۱‬ دستگاه کمباین و ‪ ۱۴۷‬دستگاه دروگر در برداشت غلات استفاده می شود.

تناکی گفت : امیدواریم امسال با توجه به نزولات آسمانی مناسب، متوسط عملکرد گندم و جو در خراسان جنوبی از ‪ ۲۵۰۰‬کیلوگرم به ‪ ۳۰۰۰‬کیلوگرم در هکتار افزایش یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بکارگیری ‪۳۴‬ ناظر و استفاده از بذرکارهای مختص زمین های شور را از مهمترین عوامل افزایش تولید ذکر کرد.

وی تاکید کرد : از مجموع سطح زیر کشت غلات در خراسان جنوبی‪ هزار و 456 ‬هکتار گندم و ‪ ۷۵۹‬هکتار جو به مزارع تکثیر بذری در طبقات مختلف گواهی شده مادری و پرورشی اختصاص دارد که علاوه بر تامین نیاز بذر استان بخش قابل توجهی از این میزان بذر تولیدی به استان های دیگر کشور صادر می‌شود.

تناکی خاطر نشان کرد : با توجه به اهمیت بذر در افزایش تولید محصولات کشاورزی، پنج نفر کارشناس ناظر جهت نظارت بر مزارع تکثیر بذری بکار گرفته شده ‌اند.

وی افزود : با توجه به خرده ‌مالکی و پایین بودن سطح دانش فنی کشاورزان لازم است حداقل ‪ ۲۰‬نفر کارشناس ناظر در سال آینده از طریق وزارت جهاد کشاورزی به سهمیه استان خراسان جنوبی اضافه شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی یادآور شد : به منظور حمایت از کشاورزان در سال زراعی جاری ‪ ۱۳‬هزار و ‪۱۰۰‬ تن انواع کود ازته و‪ ۵۲۴۰‬ تن انواع کود فسفاته و ‪ ۱۰۴۸‬تن انواع کود پتاسه، همراه بیش از ‪ ۱۰۰۰‬تن انواع بذور اصلاح شده در اختیار کشاورزان قرار گرفته است .