کتاب «مبادی سواد بصری» نوشته دونیس اِ. داندیس با ترجمه مسعود سپهر توسط انتشارات سروش به چاپ پنجاه و ششم رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «مبادی سواد بصری» نوشته دونیس اِ. داندیس با ترجمه مسعود سپهر به‌تازگی توسط انتشارات سروش به چاپ پنجاه و ششم رسیده است.

این‌کتاب که ترجمه‌اش اولین‌بار سال ۱۳۶۸ منتشر شد، یکی از کتاب‌های مرجع و پایه برای دانشجویان است. اهمیت دانش بصری در جهان امروز بر کسی پوشیده نیست و همه دست اندرکاران تولید و خلق تصاویر و کسانی که توجه به محیط بیرون را لازم می دانند، به دنبال افزایش دانش بصری هستند.

دونیس اِ. داندیس نویسنده و پژوهشگر این‌کتاب در عین برخورد عملی با موضوع مورد بحث و ارائه تمرین های بسیار به خوانندگان بر سه نکته تاکید کرده است. اول این‌که قیاس منطقی میان دو شیوه عمده یعنی کلام و تصویر که انسان‌ها برای ایجاد ارتباط میان خود برگزیده‌اند که نویسنده از این‌قیاس منطقی، طرز آموختن خواندن و نوشتن زبان برای ایجاد و فهم صحیح تصویر؛ برای نقل و رساندن پیام در طرح و پرداخت موضوع استفاده کرده است.

نکته دوم این است که نویسنده تلاش کرده نشان دهد خلق یک اثر هنری نتیجه تفکر و تعقلی کاملا دقیق و منضبط است و از اصول و فنون معینی پیروی می کند که پس از آزمودن های بسیار به ثمر رسیده است. نکته سوم نیز طرح موضوع پیوند و ارتباط کلیه رشته های مختلف هنرهای بصری با هم است که این ارتباط در طول عصرهای مختلف شکل های گوناگون به خود گرفته است.

فصل‌های کتاب به ۹ بخش خصوصیت و محتوای سواد بصری/ ترکیب بندی: راهنماییهای دستوری برای سواد بصری/ عناصر اولیه در ارتباط بصری/ تشریح پیام بصری/جنبش و تحرک در کنتراست/ فنون بصری: برنامه هایی برای ارتباط بصری/ برآمدن سبک بصری/ هنرهای بصری:کار ویژه پیام و سواد بصری: برای که و چگونه؟ ، تقسیم شده‌اند که هرکدام آموزش‌هایی اساسی و مفید را با اشاره به هنرهای تصویری ارائه می دهند. همچنین با درک و آموزش مواد خام و اجزای یک جریان بصری شامل: نقطه، خط، شکل، جهت، رنگمایه، بافت، نسبت و مقیاس و کنتراست(تضاد)، خواننده می تواند به آگاهی بصری دست بیابد که رسیدن به آن در زمان حاضر امری ساده نیست و نیاز به تمرین و شناختی عمیق از هنر و تاریخ آن و نیز فنون آن دارد.

چاپ پنجاه‌وششم این‌کتاب با ۲۵۲ صفحه، شمارگان ۴ هزار نسخه و قیمت ۴۰ هزار تومان عرضه شده است.