به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محمدباقر تحریری در جلسه این هفته درس اخلاق که با موضوع «مواعظ نورانی امام صادق (ع) به عبدالله بن جندب» در مدرسه علمیه معیر برگزار شد، اظهار داشت: انسان در روابط اجتماعی با مسائل مختلفی مواجه میشود به همین منظور حضرت در بخشی از کلام خویش به چگونگی توجیه و برخورد با این مسائل اشاره میکنند.
تولیت مدرسه علمیه مروی در ادامه با بیان اینکه ائمه اطهار (ع) به همه شئون وجودی انسان اشراف کامل دارند، عنوان کرد: روایات و دستورات اهل بیت (ع) همه در راستای اصلاح رفتار و اعمال انسان است. امام صادق (ع) میفرمایند: امور را با اهلش منازعه نکن؛ انسان در هر امری اگر با اهلش مواجه شد یا باید آن امر را فرا بگیرد و یا آن را به اهلش بسپارد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه انسان روابط گوناگونی در جامعه دارد و در این روابط موظف است وظایف شرعی و اخلاقی مناسب را داشته باشد، گفت: انسان اگر بخواهد علمی را از یک عالم فرا بگیرد باید مدتی اختیار خود را به ایشان بدهد، بنابراین تا زمانی که جاهل است نباید در آن علم با عالم منازعه کند و چنانچه دید عالم مطلبی را اشتباه بیان کرد حق گوشزد کردن ندارد بلکه اهلش باید این اشتباه را متذکر شود؛ فرمایش امام صادق (ع) نیز در همین راستا بیان شده است. البته کلام حضرت به این معنا نیست که انسان در اموراتش همواره مقلد باشد و از اندیشه و فکر خود استفاده نکند.
آیت الله تحریری با بیان اینکه زوجین باید در انتخاب همسر دقت داشته باشند، تصریح کرد: زمانی که زوجین نسبت به یکدیگر با دقت تحقیق کردند و به مشترکاتی رسیدند باید همان مشترکات را مبنای زندگی مسالمتآمیز قرار دهند تا نیازهای عاطفی و گوناگون خویش را در این رابطه تأمین کنند. برای مثال زمانی که مرد یک تصمیم عقلی و شرعی گرفت در این هنگام نباید با این تصمیم منازعه کرد یا وقتی که خانم در حیطه فعالیتهای خانوادگی اهلیت انجام کاری را داشت و اگر مورد تأیید عقلا و شرع مقدس بود نباید مرد با این فعالیت مخالفت داشته باشد.
وی افزود: تنازع غیر عقلی و غیر شرعی زوجین سبب فروپاشی زندگی مشترک میشود؛ اساس زندگی مشترک رسیدن به آرامش است و این آرامش با یک سری مسائل حاصل میشود که یکی از آن مسائل اجتناب از نزاع است.
تولیت مدرسه علمیه مروی با تاکید بر اینکه انسان حق ندارد با سفیهان و نابخردان مشورت کند، گفت: گاهی اوقات برخی افراد خودشان را در جایگاه عالم، عارف، معلم و … معرفی میکنند در حالی که نسبت به این جایگاه و اقتضائات آن ناآگاه هستند، بر اساس کلام اهل بیت (ع) به چنین انسانی سفیه میگویند؛ سفیه در معنای فقهی به کسی گفته میشود که خوب و بد را نمیتواند تشخیص دهد و هنوز به رشد عقلانی نرسیده است اما در معنای وسیعتر سفیه به کسی گفته میشود که در روابط اخلاقی و اجتماعی نمیتواند خوب و بد را تشخیص دهد. انسان همواره باید درصدد شناخت امورات خویش باشد و آن دسته افرادی که نمیخواهند امورات خودشان را بشناسند در زمره سفها قرار میگیرند.
آیت الله تحریری با تاکید بر اینکه زمام جامعه اسلامی باید در دست موحدان الهی باشد، اظهار داشت: کسانی که در مسیر توحید نیستند آنها سفیه هستند و مؤمنان حق ندارند زمام جامعه ایمانی را به سفیهان بسپارند؛ این فرمایش باید در روابط کوچک و وسیع اجتماعی مورد توجه قرار گیرد. مبنای مدیریت جامعه اسلامی این است مدیر نباید سفیه و منافق باشد. تنها انسانهای نابخرد مسیر شرک و کفر را در پیش میگیرند زیرا حرکت در مسیر توحید بیانگر عقلانیت است؛ بنابراین اسلام دین بارور کردن درکهای انسان است. ملت ایران امروز با تمام وجود اسلام و حاکمیت دینی را پذیرفتهاند برای همین از ولی فقیه که همه وجودشان عقلانیت است، تبعیت میکنند.
وی افزود: تنها چیزی که میتواند خصومتها را کنار بزند تبعیت از دستورات و سیره اهل بیت (ع) است. انسان اگر در همه شئونات زندگی در برابر اوامر الهی تسلیم باشد به صلاح میرسد و از خودخواهیها که منشأ همه منازعات است، دور میشود. امروز ملت ایران امور خودشان را به ولایت فقیه سپردند تا راه سعادت را پیش بگیرند و این نشانه شکوفایی عقول است.
تولیت مدرسه علمیه مروی در پایان خاطرنشان کرد: مردم به هر میزان به نصایح و راهنماییهای حکیمانه رهبری توجه کنند به همان مقدار به منافع خودشان نزدیک میشوند در غیر این صورت اگر تخطی صورت بپذیرد بخصوص از دولت مردانی که در نوک پیکان این منازعه هستند از منافع ملی دور میشوند. ولی فقیه شاخص هستند و همه امور باید بر محور این شاخص انجام شود.