تبریز- عضو هیأت علمی مؤسسه آموزش و پژوهش امام خمینی (ره) گفت: آثار علامه فقید مصباح یزدی به تنهایی جوابگوی نیازهای فکری جامعه است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام و المسلمین حسین مظفری عصر روز دوشنبه در نشست تخصصی ابعاد شخصیتی علامه مصباح یزدی که در مسجد جامع تبریز برگزار شد گفت: پایبندی مرحوم علامه مصباح یزدی به عدل و استدلال بی نظیر بود و علاوه بر آن آثار ایشان نمونه بارزی از مهم‌ترین نیازهای فکری جامعه است.

وی ادامه داد: علامه مصباح یزدی اهل نوآوری، ابتکار و خلاقیت بودند و محال بود که ذهن خود را از برخی قضایای کلی و انتزاعی پر کنند، ایشان اهل خلاء بینی و رخنه یابی بودند و خلاءها را شناسایی کرده و در جهت رفع آنها تلاش می‌کردند؛ البته کاری تکراری انجام نمی‌دادند و به صورت کاربردی حرکت می‌کردند.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزش و پژوهش امام خمینی (ره) با اشاره به برجستگی جامعیت علمی علامه مصباح یزدی افزود: ایشان در مباحث مختلفی از جمله فلسفه و اخلاق به تولیدات علمی ارزشمندی دست یافته‌اند و تنها به آموخته‌های خود از اساتید کفایت نمی‌کردند.

حسین مظفری ادامه داد: فلسفه اسلامی ما بسیار غنی است اما امتداد آن تا مسائل ملموس زندگی هنوز مشخص نشده است.

وی افزود: تفکر گروهی یکی دیگر از خصوصیات اخلاقی علامه مصباح یزدی بود و به همین دلیل بیشتر وقت خود را به فعالیت‌های دسته جمعی اختصاص می‌دادند و مؤسسه‌ای که بنیان نهادند، نمونه‌ای بارزی از کار گروهی ایشان بود.

عضو هیأت علمی مؤسسه عالی امام خمینی (ره) با تاکید بر اینکه انتظام فکری و نظم عملی هم از جمله ویژگی‌های ایشان است، خاطرنشان کرد: حضرت آیت‌الله مصباح یزدی علی‌رغم علم و دانشی که داشتند و با اینکه اهل مزاح بودند، اما بسیار اهل سکوت بودند و بدون ضرورت سخن نمی‌گفتند و از پر حرفی به شدت پرهیز می‌کردند و به شاگردان خودشان توصیه می‌کردند که سعی کنید زیاد حرف نزنید.

استاد دانشگاه و عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور تبریز نیز در ادامه این نشست علمی گفت: اگر آیت الله مصباح یزدی تنها به تدریس فقه می‌پرداختند به این اندازه مورد هجمه قرار نمی‌گرفتند.

میکائیل جمال پور ادامه داد: در تاریخ اسلام علمای بزرگی داریم اما علمای سیاستمدار به نحو اجتهادی در تاریخ اسلام زیاد نیست و علامه بزرگوار مصباح یزدی نمونه کامل یک استاد و عالم بزرگ بودند.

وی افزود: اگر آثار علامه مصباح یزدی در دانشگاه و در رشته‌های علوم سیاسی نبود در سیستم حکمرانی اسلامی و شناساندن انقلاب اسلامی و دفاع از ارزش‌ها، اهداف آن متناسب با متن دین اثر دیگری نداشتیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور تبریز گفت: واقعاً ما در یک عالم خوف هستیم که راه آیت الله مصباح ادامه خواهد داشت، ایشان قهرمان روشنگری طی چهل سال گذشته بودند.

جمال پور افزود: خیلی‌ها از ولایت صحبت می‌کنند و کتاب و مقاله می‌نویسند اما وقتی به ولی می رسند جرأت بیان پیدا نمی‌کنند و نمی‌توانند به مصادیق وارد شوند این عالم ربانی این جرأت را به خودشان داد هم از ولایت صحبت کرد و هم از ولی چون بدون صحبت از ولی این گفتار یک کار ابتر هست.

وی با اشاره به خصایص اخلاقی علامه مصباح یاد آور شد: ایشان یک مرزبان تیز بین و با غیرت دینی بودند و بارها به تبریز می‌آمد و در مساجد با جوانان به صحبت می‌نشست، درست آن زمانیکه بیش از ۷۰ سال داشتند در واقع ایشان مؤلف ممتاز و مربی موفق بودند و این گونه چهره‌ها در جامعه ما زیاد نیستند.