مرحوم آیت الله خوشوقت معتقد بود باید با اجرای صحیح و دقیق شرع و دستورات دین مبین اسلام و پیاده سازی مکتب اهل بیت (ع) در سطوح مختلف حاکمیت و جامعه، مانع نفوذ دشمن در کشور شد.

خبرگزاری مهر، گروه دین و آئین، متین فیروزآبادی: امروز سالروز رحلت آیت الله عزیزالله خوشوقت از اساتید اخلاق و علمای برجسته حوزه علمیه تهران است.

مرحوم آیت الله خوشوقت از جمله عرفای مجتهدی است که در عرصه انقلاب اسلامی نقش آفرینی گسترده داشته است. از تربیت شاگردان انقلابی تا مشاوره به بزرگان نظام اسلامی. عالمی اثرگذار که به گواه شاگردان و علمای معاصر، به خوبی توانسته است به تربیت نسل مؤثر و جوان انقلاب اسلامی بپردازد.

حجت الاسلام سید محمدحسین متولی امامی از اساتید دانشگاه باقرالعلوم (ع) و از جمله شاگردان مرحوم آیت الله خوشوقت است که شاگردی آیت الله خوشوقت را یکی از عوامل رشد خود در عرصه علمی می‌داند، وی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در تاریخ عرفان حداقل دو اتفاق مبارک وجود دارد که موجب ارتقا جریان عرفانی تاریخ اسلام شده است.

استاد دانشگاه باقرالعلوم (ع) ادامه داد: نخستین اتفاق شکل‌گیری مکتب نجف است که عرفان با اجتهاد تلفیق می‌شود، پیش از مکتب نجف شاهد جدایی میان خط عرفان و اجتهاد هستیم، معمولاً فقها درگیر عرفان نبودند و عرفا درگیر فقاهت نمی‌شدند اما از شکل‌گیری مکتب نجف به بعد شاهد ظهور علمایی نظیر آیت الله سید علی قاضی و آیت الله بهجت هستیم که یک رشد برای فقاهت و عرفان محسوب می‌شود.

این شاگرد مرحوم آیت الله خوشوقت خاطرنشان کرد: آیت الله خوشوقت زمانی به ما می‌گفت کار سیاسی در مسیر و جهت صحیح عین عرفان و سلوک عرفانی است. این درکی دقیق از عرفان است که دستاورد انقلاب اسلامی و سیره عرفا و علمایی نظیر آیت الله خوشوقت محسوب می‌شود.

وی در ادامه افزود: آیت الله خوشوقت، آیت الله مجتبی تهرانی و آیت الله حق شناس در جریان انقلابی و حزب اللهی با چنین رویکردی اثرگذار بودند. بسیاری از شهدا و سرداران دفاع مقدس از محضر ایشان استفاده کرده و در عرصه دفاع مقدس حماسه آفرینی می‌کردند.

استاد دانشگاه باقرالعلوم (ع) مرحوم آیت الله خوشوقت را شکل دهنده حلقه سیاسی- عرفانی انقلاب اسلامی توصیف کرد و گفت: ایشان از سویی محل مشورت حاکمان سیاسی و تصمیم سازان امنیتی و دفاعی کشور بودند و از سویی رابط میان مشتاقان عرصه عرفان با جریان حاکمیت انقلاب اسلامی بودند.ما شاگردان آیت الله خوشوقت همگی انرژی سیاسی را در ضمن جلسات اخلاقی و عرفانی و تعالیم فقاهتی از ایشان کسب می‌کردیم.

وی ادامه داد: بخش زیادی از جریان انقلابی و حزب اللهی تهران که اکنون اثرگذار هستند از مکتب آیت الله خوشوقت و جلسات وی استفاده می‌کردند و به همین دلیل است که هنوز هم آیت الله خوشوقت را می‌توان جاری در فعالیت‌های عرفانی سیاسی و فقاهتی عرصه انقلاب اسلامی دانست و اثرگذاری ایشان همچنان باقی است و شاگردان آیت الله خوشوقت در عرصه فقاهت، سیاست و عرفان نقش آفرینی مداوم دارند.

حجت الاسلام سید محمدحسین متولی امامی افزود: مرحوم آیت الله عزیزالله خوشوقت از جمله علمایی است که مسجد را سنگر تربیت علمی عرفانی و سیاسی می‌دانست و مسجد را محور فعالیت‌های خود در این عرصه قرار داده بود، علیرغم اینکه بارها به قم دعوت شده بود اما معتقد بود باید سنگر مسجد را حفظ کرده و با همین رویکرد به تربیت شاگردان خود بپردازد. این فقیه عارف معتقد بود اگر دین بر جامعه حاکم نشود توطئه‌ها و دسیسه‌های دشمنان به سادگی در سطوح مختلف جامعه نفوذ کرده و اثرگذار خواهد شد.

وی ادامه داد: مرحوم آیت الله خوشوقت معتقد بود باید با اجرای صحیح و دقیق شرع و دستورات دین مبین اسلام و پیاده سازی مکتب اهل بیت (ع) در سطوح مختلف حاکمیت و جامعه، مانع نفوذ دشمن در کشور و اثرگذاری دشمنان در جامعه شد و این موضوع نیازمند رهبری مجتهد، عالم به علوم مختلف و آگاه از مسائل داخلی و خارجی است. با همین رویکرد و دیدگاه ایشان از ابتدای مبارزات انقلاب اسلامی با امام خمینی همراه شد و از یاران و نزدیکان رهبر معظم انقلاب در ادامه مسیر انقلاب اسلامی بود و بر همین مبنا به تربیت شاگردان خود می‌پرداخت.

متولی امامی در پایان گفت: آیت الله خوشوقت را باید از جمله عالمان و مجتهدانی دانست که در سیره شناسی و شناخت رویکردهای افراد تبحر داشت و به خوبی می‌دانست چه کسانی قرار است در مسیر انقلاب ادامه طریق نداشته باشند و همواره نسبت به خطرات برخی افراد انقلابی‌نما متذکر می‌شد.