کامران فانی محقق و مترجم برجسته کشورمان در آینده‌ای نزدیک مجموعه مقالاتش را در قالب یک کتاب منسجم منتشر می‌کند.

کامران فانی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در حال حاضر کار جمع آوری مجموعه مقالاتم را به پایان برده ام که بعد از تنظیم ونوشتن مقدمه برای آن توسط انتشارات قطره منتشر خواهد شد.

عضو شورای دایره المعارف بزرگ اسلامی، موضوعهای این مقالات  را در حوزه کتابداری و کتابشناسی، نقد کتاب و اصول نقد ادبی، تئوری فلسفه، ادبیات و تاریخ عنوان کرد.

کامران فانی همچنین گفت: یک سوم این مجموعه مقالات به معرفی مفاهیم فلسفی و تاریخ نگاری فلسفه اختصاص دارد و همچنین مباحثی در خصوص فلسفه اولی گنجانده می شود. از دیگر بخشهای مهم این مجموعه مقالات معرفی چند کتاب مهم تاریخ فلسفه از جمله تاریخ فلسفه کاپلستون برای دوستداران این حوزه فکری است.

نزدیک به 150 مقاله نیز اعم از تألیف و ترجمه تاکنون در نشریات و مجلات مختلف از جمله سخن، نگین، رودکی، نگاه نو، کلک، بخارا، نشر دانش، کیان، کیهان فرهنگی، جهان کتاب و غیره از فانی چاپ شده است.

 از آثار کامران فانی می توان به فرهنگ موضوعی قرآن مجید، سرعنوانهای موضوعی فارسی، گسترش تاریخ ایران در رده‌ بندی کنگره و گسترش فلسفه اسلامی در رده‌ بندی کنگره اشاره کرد.

 از ترجمه های فانی می توان به علم در تاریخ،  زرتشت: سیاستمدار یا جادوگر، موش و گربه، ترجمه بخشی از کتاب «تاریخ فلسفه اسلامی» م. م. شریف و ترجمه بخشی از کتاب «زندگینامه علمی دانشمندان اسلامی» اشاره کرد.