تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱

در این مطلب اطلاعات بیشتری درباره عصب سیاتیک و دردهای مربوط به آن خواهید خواند.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، برداشت عموم جامعه از کلمه سیاتیک نوعی بیماری است. اما این برداشت کاملاً غلط است؛ در واقع سیاتیک نام بیماری نیست، نام یک نوع درد به نام درد سیاتیک و یا به عبارت دیگر نام یک عصب بزرگ و مهم به نام عصب سیاتیک است که از کمر خارج شده و وارد پاها می‌شود.

گاهی در کنار این اصطلاح، مشکلاتی مانند دیسک کمر، تنگی کانال کمر، آرتروز و سرخوردگی مهره کمری هم شنیده می‌شوند؛ اما ارتباط این مفاهیم با یکدیگر چگونه است؟

ابتدا باید توضیح کوتاهی درباره خود عصب سیاتیک داده شود. از بین مهره‌های کمری و همچنین استخوان خاجی مانند سایر مهره‌های ستون فقرات عصب‌های نخاعی خارج می‌شوند که هر کدام وظیفه عصب دهی حسی و حرکتی به قسمتی از پایین تنه را به عهده دارند. گاهی تعدادی از این عصب‌های کوچک کنار هم جمع می‌شوند و عصب بزرگ‌تری را می‌سازند و این دقیقاً اتفاقی است که در مورد عصب سیاتیک رخ می‌دهد.

این عصب از تعدادی ریشه عصبی کمری و خاجی تشکیل شده و از لگن در پشت خارج می‌شود و مسیر خود را در قسمت باسن به سمت پشت ران، پشت زانو، پشت ساق و در نهایت مچ پا ادامه می‌دهد و در طول مسیر خود به عضلات و پوست پاها شاخه‌های عصبی می‌فرستد. هر عاملی که باعث تحریک این عصب بزرگ شود سبب ایجاد درد در مسیری می‌شود که ذکر شد.

این درد را درد سیایتک می‌گویند زیرا به دنبال تحریک عصبی با همین نام ایجاد می‌شود و از کمر به پشت پا تا مچ تیر می‌کشد. به عبارت دیگر، سیاتیک نه یک بیماری، بلکه نوعی درد است که علل مختلفی می‌تواند داشته باشد. بیرون زدگی دیسک کمر، آرتروز کمر با ایجاد زوائد استخوانی، تنگی کانال نخاعی و هر علت دیگری که با فشار روی ریشه‌های عصبی مربوط به عصب سیاتیک همراه باشد باعث درد سیاتیک می‌شود. در واقع با ایجاد این درد باید بررسی جهت پیدا کردن علت آن انجام گیرد و آن وقت بیماری اصلی درمان گردد. البته گاهی علائم دیگری هم با درد سیاتیک همراه هستند مانند گزگز و یا ضعف در عضلات پاها. اگر زمانی این درد را احساس کردید، علت هر چه که باشد، اولین کاری که به عنوان درمان سیاتیک در خانه می‌تواند به تخفیف آن کمک کند استراحت است. قرار دادن بالشی زیر زانوها با آزاد شدن و رفع کشش روی عصب سیاتیک و عضلات پشت پا همراه است و به کاهش درد سیاتیک کمک می‌کند. مصرف داروهای شل‌کننده عضلانی، ضدالتهاب و ضددرد هم بخشی از درمان هستند اما تمام این موارد برای کاهش درد اولیه بوده و توصیه می‌شود جهت بررسی و پیدا کردن علت و بیماری اصلی به یک جراح مغز و اعصاب مراجعه نمایید.

دکتر علیرضا طبیب خوئی جراح متخصص جراحی مغز و اعصاب کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب طبیب

جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات

آندوسکوپی مغز و قاعده جمجمه

جراحی تومورهای پیچیده مغزی

جراحی‌های میکروسکوپی بیماری‌های عروق مغز از جمله آنوریسم ها و کلافه‌های شریانی وریدی برای درمان دائم و قطعی آنها

جراحی باز و لیزری و درمان غیر جراحی دیسک و سایر بیماری‌های ستون فقرات

رتبه اول بورد تخصصی جراحی مغز و اعصاب کشور

هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران
تلفن جهت تعیین وقت

۰۲۱-۲۲۳۸۸۳۰۱

۰۲۱-۲۲۳۸۸۳۰۲

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.