مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه این ادعا که نباید از چارچوب گفتگوهای امنیتی مسکو-واشنگتن کنار گذاشته شود، با وزیر خارجه آمریکا گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره پیشنهادهای تضمین امنیتی مسکو، با آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفتگو کرد.

آنگونه که از بیانیه بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا برمی آید، تعاملات دوجانبه و چندجانبه ای که در چارچوب بررسی این پیشنهادها انجام می‌گیرد، موضوع گفتگوی طرفین بوده است- پیشنهادهایی که منعکس کننده نظرات روسیه درباره ترتیبات امنیتی در قاره اروپا است.

آنها درباره موضوع اوکراین و لزوم اجرای توافق‌های مینسک هم گفتگو کردند. همچنین توافق شد که هرگونه بحث و تبادل نظر درباره امنیت اروپا در هماهنگی و با مشارکت اتحادیه اروپا انجام شود.

بورل پیشتر هم مدعی شده بود که اجازه نمی‌دهد اتحادیه اروپا از چارچوب مذاکرات امنیتی روسیه-آمریکا کنار گذاشته شود، ادعای مشابهی که بعدها از سوی فرانسه به عنوان رئیس دوره‌ای این اتحادیه تکرار شد.

استدلال فرانسه که با چاشنی اتهام زنی به روسیه همراه می‌شود، این است که نمی‌توان بدون حضور اروپایی‌ها درباره امنیت اتحادیه اروپا تصمیم گیری کرد.

فرانسه مدعی است که قصد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از مذاکره مستقیم با آمریکا در باب تضمین‌های امنیتی، دور زدن اتحادیه اروپا است.

روسیه پیشنهادهای امنیتی را به واشنگتن ارائه داده و دولت بایدن را ملزم به تصمیم گیری درباره آنها کرده است. ازجمله تضمین‌های امنیتی مورد نظر مسکو، عدم پیشروی پیمان آتلانتیک شمالی به سمت شرق اروپا و کشورهای مجاور روسیه ازجمله اوکراین است.

درهمین راستا، قرار است طی ماه جاری میلادی، روسیه به ترتیب، نشست‌های جداگانه ای با آمریکا و ناتو داشته باشد. نشست روسیه- آمریکا فردا ۱۰ ژانویه (۲۰ دی) در ژنو برگزار خواهد شد.