اصفهان- فیزیوتراپیست و کارشناس ارشد آسیب شناسی ورزشی گفت:فقر حرکتی و تغذیه نامناسب علت اصلی بروز مشکلات عضلاتی- اسکلتی است.

فردوس دیانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به آسیب‌های شیوع کرونا برای سلامتی ستون فقرات اظهار داشت: با شیوع این بیماری در سطح جهان و انجام اقداماتی مانند قرنطینه و ترغیب مردم به خانه ماندن، تعطیلی مدارس، باشگاه‌های ورزشی، دورکاری و آموزش‌های مجازی شاهد بروز مشکل و اختلالاتی در سلامتی ستون فقرات گروه‌های سنی مختلف و از جمله کودکان و نوجوانان هستیم.

وی با بیان اینکه طبق بررسی‌ها ۶۰ درصد افرادی که مشاغل مرتبط با کامپیوتر دارند، از مشکلات عضلانی – اسکلتی شکایت دارند، تشریح کرد: در این میان دانش آموزان و معلمان بیش از سایر مشاغل از این مشکلات رنج می‌برند. کار مداوم و طولانی مدت با کامپیوتر، انجام وظایف در حالت استاتیک و نشسته، فرم‌های قرارگیری نامناسب بدن، عدم رعایت اصول ارگونومی همه باعث بروز مشکلات به ویژه در نواحی گردن و کمر شده است، این اختلالات علاوه بر ایجاد درد و کاهش توان و ظرفیت دانش آموزان و معلمان باعث افزایش هزینه‌های درمانی نیز شده است.

فیزیوتراپیست و کارشناس ارشد آسیب شناسی ورزشی افزود: نشستن‌های طولانی بر سر کلاس‌های درس باعث بروز انحناهای غیرطبیعی و بر هم خوردن تعادل در عملکرد صحیح ماهیچه‌ها و استخوان، خستگی و گرفتگی عضلات و در نهایت درد و فرم‌های غیرطبیعی بدن می‌شود.

وی ادامه داد: از آنجا که ریشه بسیاری از مشکلات عضلانی و اسکلتی افراد به دوران کودکی آنها برمی‌گردد، سلامت کودکان در درجه اول باید در رأس برنامه‌های آموزشی قرار گیرد. شناسایی در مرحله اول برعهده والدین و سپس اولیای مدرسه است.

دیانی با بیان اینکه در این میان ضرورت وجود فیزیوتراپیست با تجربه در کنار برنامه‌های آموزشی احساس می‌شود، گفت: فیزیوتراپی با دو ارزیابی تشخیص و درمان به موقع ضامن سلامت فیزیکی دانش آموزان خواهد بود. فقر حرکتی و تغذیه نامناسب علت اصلی بروز مشکلات اسکلتی- عضلاتی است. درک صحیح حالت طبیعی بدن، بهترین کمک برای رسیدن به یک فرم ایده آل است. کار کردن در فرم طبیعی، مانع از بروز کشش و فشار بر روی عضلات و تاندون‌ها و مفاصل شده و ریسک ابتلاء به اختلالات را کاهش می‌دهد.

وی در ادامه افزود: توصیه می‌شود دانش آموزان در بین ساعات کار با کامپیوتر زمانی را به انجام چند حرکت کششی و یا نرمش ساده اختصاص می‌دهند. علاوه بر آن حفظ وضعیت سر در امتداد ستون فقرات، استفاده از صندلی‌های استاندارد متناسب با فیزیک بدنی هر شخص در مکان‌های با نور استاندارد توصیه می‌شود. همچنین معاینات دوره‌ای توسط فیزیوتراپیست باعث می‌شود در صورت بروز عارضه به موقع از پیشرفت آن جلوگیری شود.