مدیر انتشارات جام جم می‌گوید رسانه‌ها در حوزه های مختلف هم افزایی مشخصی با حوزه دارند اما این مسئله در حوزه کتاب و ادبیات تبدیل به چالش شده و این هم افزایی وجود ندارد.

مهدی قزلی مدیر انتشارات جام جم در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره روایت‌ها و دلایل استقبال خوانندگان از این نوع ادبیات داستانی گفت: روایت‌ها فرمی بین ادبیات محض یعنی داستان و رمان و ادبیات روزنامه نگارانه ای که عمر کمتری دارد هستند؛ به عبارت دیگر روایت‌ها یک فرم بینابینی هستند که در دسته ادبیات طبقه بندی می‌شوند؛ این فرم به دلیل اینکه مسئله‌های آن حقیقی است و پای بر زمین مشکلات و مسائل مردم می‌گذارد مورد توجه مخاطب قرار می‌گیرد.

وی افزود: روایت‌ها سری در آسمان ادبیات دارند وجز دسته آثار ادبی قرار می‌گیرد؛ برای مثال زندگی نامه‌ها و سفرنامه‌ها در دنیا به شکل جدی مورد استقبال قرار می‌گیرند. در ایران هم استقبال از روایت‌ها را شاهدیم و می‌بینیم و می‌شنویم که بسیاری از خاطرات جنگ و تاریخ شفاهی مورد استقبال قرار گرفته است که بخشی از این استقبال به کارایی فرم روایت‌ها باز می‌گردد.

مدیر انتشارات جام جم درباره عوامل مؤثر در افزایش توجه به کتاب و کتاب خوانی در سبد خانوار گفت: همچنان فکر می‌کنم مسئله ما در حوزه کتاب سبک زندگی و موضوع رسانه است که ربطی به امروز و فردا ندارد. موضوع سبک زندگی در حوزه کتاب بسیار اهمیت دارد چراکه در سبک زندگی ما و سبد خانوارهای ما کتاب خریدن جز اولویت‌ها نیست و کتاب خواندن در سبک زندگی جا نیفتاده است اما برای اینکه این مقوله حل شود باید از فرزندان شروع کرد که بحث کتاب و کتاب خوانی در آنها تبدیل به اخلاق شود.

قزلی در ادامه گفت: رسانه‌ها در حوزه‌های مختلف هم افزایی مشخصی با حوزه دارند اما این مسئله در حوزه کتاب و ادبیات تبدیل به چالش شده وهم افزایی و همراهی در این حوزه وجود ندارد. کتاب‌ها و رسانه‌ها باید در یک مسیر مشترک با یکدیگر حرکت کنند و به نظر می‌رسد اگر این مسیر مشترک ایجاد شود کتاب نه گران به نظر می‌رسد و نه این اعتقاد وجود دارد که کتاب خوبی در بازار نیست.

وی در پایان گفت: در سبد خانوارهای ایرانی بسیاری از موارد وجود دارد که می‌تواند با خرید کتاب جایگزین شود، بنابراین سبد خانوار ما قابلیت جایگزینی دارد اما به شرطی که این دو مقوله رفع شود؛ یعنی مخاطب در مورد کتاب اقناء شود و در سبک زندگی اش زمانی برای مسئله کتاب و کتاب خوانی وجود داشته باشد.