به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام و المسلمین رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت در حضور جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه اهل بیت (ع) درخصوص اخلاق کاربردی اظهار داشت: نظام اسلامی مبتنی بر سه رکن بوده و ادامه آن بر این سه رکن استوار است، رکن اول اسلامیت نظام است که با فهمی که امام از اسلام ارائه دادند حکومت را شأنی از شئون اسلام معرفی کردند.
وی گفت: اسلام بر همه ابعاد از جمله بعد حکومتی مربوط میشود و امام معتقد بود اسلام این شأن را دارد هر زمانی که شرایط فراهم شود، مسلمانان اهتمام بورزند تا با تشکیل حکومت اسلامی احکام اسلام را در جامعه جاری کنند در غیر این صورت، بدون حکومت اسلامی، احکام تعطیل میشود و دیگر اینکه در شرایط امروز این امر قابل تحقق است. ایشان معتقد بود سیستم فاسد را تنها با انقلاب اسلامی میتوان از بین برد. رهبری و مردم نیز رکن دیگر نظام اسلامی به شمار میرود و آسیب هر کدام از این رکن، آسیب به انقلاب است.
اسلام و پیاده شدن اخلاق و معنویت در جامعه اسلامی
دبیر مجمع جهانی اهل بیت بیان داشت: یکی از شاخصههای مهم اسلام آن است که اخلاق و معنویت در جامعه بشری پیاده شود، برای حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی لازم است به اخلاق و معنویت اهتمام ویژه ای داشته باشیم. در این صورت است که شاهد تحقق عدالت در جامعه خواهیم بود. یکی از اهداف انقلاب اسلامی کشاندن طعم عدالت به مردم است البته تا رسیدن به آن نقطه مطلوب بسیار فاصله داریم.
حجت الاسلام و المسلمین رمضانی افزود: امام خمینی (ره) مکرر میفرمودند آن چیزی که بر ما واجب است خودسازی است و این امر در جامعه بازتاب پیدا میکند و انسان نباید به ظاهر اکتفا کند. از قلب باید این امر آغاز و ذهن تقویت شود. پس از خودسازی باید به دنبال ساخت جامعه بود و تنها کسی میتواند مصلح باشد که خود در زمره صالحان قرار گیرد. معنویت و اخلاق جهت دهنده همه حرکتهای فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است.
وی بیان کرد: مراد از اخلاق تنها اخلاق توحیدی است. آدمی باید به سمت اخلاق توحیدی حرکت کند چرا که خدا زشتی و نیکیها را به انسانها شناسانده است. اینکه گفته میشود اخلاق اجتماعی همان نمود اخلاق فردی است به خاطر آن است که انسان اگر اخلاق مدار نباشد جامعه اخلاقی نمیشود. بنابراین اخلاقی که دین مطرح میکند، اخلاق توحیدی است؛ یعنی جهت رفتارها مبتنی بر گزارههای توحیدی است. آن عده که در عرصههای فرهنگی و سیاسی و اجتماعی تربیتیافته نباشند، نمیتوانند جامعه را اصلاح کنند. نظام باید، نظام تربیتی شود.
مبارزه با ستم شالوده معنویت اسلامی است
دبیر مجمع جهانی اهل بیت با اشاره به اینکه سه نوع معنویت انحرافی داریم، گفت: آن سه نوع شامل معنویت متحجرانه، معنویت دنیوی و معنویت ستم پذیرانه است. در معنویت ستمپذیرانه فرد یا گروهی شرایط را طوری فراهم میکند که جامعه ظلم و ستم را از بیگانگان بپذیرد. مطیع کردن مردم و به بردگی گرفتن آنها از اهداف این معنویت به شمار میرود. امروز در بردگی مدرن، سعی میشود افکار مردم را در دست بگیرند؛ تفکرشان را با مبانی الحادی خود جهت دهند. اسلام با معنویت ستمپذیرانه مبارزه میکند.
رمضانی با بیان اینکه معنویت اسلام دارای سه ویزگی است، گفت: این معنویت جامع بین دنیا و آخرت است همچنین در معنویت اسلامی بر آن تأکید شده و در کلمات امام و رهبری میبینید، مبارزه با ستم است. نمیتوان ادعای معنویت اسلامی کرد، اما از مبارزه با ظلم و زر و زور تزویر خبری نباشد.