بیست و پنجمین قسمت از فصل شانزدهم برنامه زاویه با حضور دو پژوهشگر حوزه اقتصاد و توسعه به موضوع «الگوی توسعه ملی» می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه زاویه این هفته با حضور دو پژوهشگر حوزه اقتصاد و توسعه به موضوع «الگوی توسعه ملی» می‌پردازد.

سال‌های سال، توسعه یک نسخه واحد دانسته می‌شد که همه باید از آن تبعیت می‌کردند. توسعه برای کشورها چشم‌انداز و رؤیا می‌سازد. کشورها راهی جز این نمی‌یابند که نسخه‌های آماده سازمان‌های بین‌المللی را پیاده کنند و در عوض وام و اعانه دریافت کنند. توسعه شتابان، آشفتگی و آنومی را در بسیاری کشورها به دنبال آورد و هنجارها و ساختارهای اجتماعی را به هم ریخت. با نمایان شدن این مشکلات، سازمان‌های بین‌المللی، کلیدواژه‌هایی مانند توسعه محلی و مشارکت را وارد ادبیات خود کردند. اما این هم نقطه پایانی بر داستان توسعه نبود و حتی این روش‌ها هم پیامدهای خاص خود را در کشورها به همراه داشت.

آیا توسعه آنقدری که به بالا بردن شاخص‌های اقتصادی می‌اندیشد، به خودِ انسان و اجتماع توجه می کند؟ برنامه‌های توسعه در کشورهای شرق و جنوب، چه تضادهایی درکشورها را در پی داشته است؟ و دست آخر سوال مهمی که ذهن فعالان توسعه را به خود مشغول کرده این است که توسعه اجتماعی چیست و الگوی مطلوب دستیابی به آن چگونه است؟

میهمانان این قسمت از برنامه زاویه، علیرضا نفیسی و حسین عنبرستانی از پژوهشگران حوزه اقتصاد و توسعه هستند.

بیست و پنجمین قسمت از فصل شانزدهم برنامه زاویه چهارشنبه ۲۷ بهمن ماه ساعت ۲۲ از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.