به گزارش خبرنگار مهر، پنجمین رویداد فرنو (حوزه انیمیشن و وب سریز) پیش از ظهر امروز سهشنبه سوم اسفند با حضور مصطفی بغدادی مدیر دفتر توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، محمد رحیم لیوانی رئیس مرکز پویانمایی صبا، امیر دهستانی معاون انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و جمعی از طراحان حوزه انیمیشن جهت ارائه در سالن اجتماعات سازمان صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.
محمدرحیم لیوانی رئیس مرکز پویانمایی صبا در اینبرنامه، با اشاره به این موضوع که صحبت از انیمیشن طی ۱۰ سال گذشته رویایی بیش نبود، گفت: تولید انیمیشن نزدیک به ۳۰ درصد چرخه ارزشی انیمیشن بوده و نزدیک به ۷۰ درصد در حوزه کالاهای تبلیغاتی و ارزش افزوده آن است که ما باید قدردان هنرمندانی باشیم که در این عرصه مو سفید کرده اند و امروز درباره زنجیر ارزشی محصولی صحبت میکنیم که از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران است.
وی افزود: ما در مسیر پیشرفت، رشد بسزایی کرده ایم و این رشد یک شبه حاصل نشده است بلکه طی سالهای اخیر هنرمندان ما در این عرصه زحمات بسیاری کشیده اند. طی ۵ سال اخیر شاهد تولید مجموعههای بلندی در حوزه انیمیشن هستیم تا جایی که مجموعه مهارتهای زندگی بیش از ۶۵۰ قسمت تولید شده است و همچنان این گروه پس از ۱۷ سال در کنار هم مشغول به فعالیت هستند تا مجموعه آموزشی تولید کنند و همچنین این مجموعه مورد استفاده آموزش و پرورش به ویژه در پلتفرم شاد قرار گرفته است.
رئیس مرکز پویانمایی صبا در ادامه گفت: امروز شاهد این موضوع هستیم که شرکتهای خصوصی تقویت و توانمند شدهاند تا جایی که بیش از ۳۰ مجموعه در مرکز صبا کار میکنند و از این تعداد بیشتر شاهد همکاری با استانها هستیم. همه تولیدات صبا در شرکتهای خصوصی تولید میشود و این مسئله افتخار بزرگی برای مجموعه ما به شمار میآید. از درون مجموعههای انیمیشنی که تولید میشود میتوان از طریق کالاهای تبلیغاتی همچون عروسک، لوازم التحریر و … درآمدزایی کرد.
لیوانی گفت: ما این مسیر را تازه آغاز کردهایم و نباید انتظار رشد سریع را داشته باشیم. چه بسا که در مسیر پیشرفت هستیم و راه طولانی در پیش داریم. در صدا و سیما مشکلاتی در حوزه پخش انیمیشن به لحاظ حقوقی داریم و این مساله از دغدغههای رؤسای صدا و سیما به شما میرود که امیدوارم با عنایت دکتر جبلی رئیس سازمان صدا و سیما در این عرصه شاهد راهگشاییهایی باشیم تا در نهایت چنین تولیداتی از شبکههای مختلف صدا و سیما پخش شود.
وی افزود: موضوع مالکیت معنوی چند سالی است که به طور جدی مورد آسیب شناسی قرار میگیرد که امیدوارم مجلس به ویژه کمیسیون فرهنگی در این عرصه وارد شود و کمکهایی را به ما داشته باشد تا رایزنیهایی شکل بگیرد تولیدات انیمیشن از صدا و سیما پخش و در فضای مجازی عرضه شود. دغدغه همکاران در خرید آثار به تلویزیون وجود دارد که امیدواریم این اقدام انجام شود و بتوانند حق پخش را خریداری کنند چه بسا که مالکیت برعهده سازندگان باشد.
رئیس مرکز پویانمایی صبا گفت: انیمیشن یک صنعت وارداتی است و خیلی از تولید کنندگان در آثارشان از شخصیتها و کاراکترهایی استفاده کرده اند که مشابه آن چیزی بود که تا به امروز شاهد بودیم. این در حالی است که آثاری میتواند در عرصه بین المللی موفق باشد که دارنده یکی از شاخصههای فرهنگی، محتوایی و مضامین ایرانی باشد. تولید کنندگان انیمیشن باید توجه داشته باشند تا در تولیداتشان از کاراکترها و شخصیتهایی استفاده کنند که دارای مزیتهای خاص فرهنگی همچون فرهنگ، آداب، سنت، دین، طرح، نقش، فرم و قصههای ایرانی باشد.
لیوانی گفت: توصیه ام این است که علیرغم آثاری که فانتزی است اما انیمیشن ایرانی راه درازی دارد تا به کاراکتر و شخصیت خود دست یابد. ما باید به این موضوع توجه کنیم تا به سبک ویژه انیمیشن ایرانی قدم برداریم و امیدوارم روزی برسد که گرافیک انیمیشنهای ایرانی در هر نقطه از دنیا با هر نوع زبان نشان دهنده انیمیشنی باشد که برای این مرز و بوم است. به گفته آقای سحرخیز، انیمیشن چاه نفت جدید ایران است که امیدواریم همه با هم در کنار هم به این امر مهم دست یابیم و این هدف را محقق کنیم.
در ادامه این نشست، امیر دهستانی معاون انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اشاره به اهمیت ویژه کالاهای تبلیغاتی یا کالاهای جانبی اظهار داشت: این موضوع از اوایل دهه ۲۰ مورد توجه قرار گرفته بود و والت دیزنی اولین کسی بود که در این عرصه گام برداشت و سود بسیاری را نصیب خود کرد. کاراکتر میکی موس یکی از همان شخصیتهایی است که برایش ماگ، لباس، عروسک و دیگر کالاهای تبلیغاتی ساخته شد. دیزنی یکه تاز این عرصه را ادامه داد و با همین روند در عرصه سینما وارد شد و جنگ ستارگان نمونه بارز این عرصه بود.
وی افزود: ما نمیتوانیم در ایران متکی به تولید کالا باشیم چرا که وضعیت بازار اقتصادی ما نابسامان است و تولید جنس در ایران به صرفه نخواهد بود. بنابراین ما باید در ایران به دنبال تولید فکر و ایدههای جذاب و سرمایه گذاری در این عرصه باشیم و در نهایت تولید کالا را به بخش دیگر سفارش دهیم. یعنی فیلمهای موفق بسازیم و کاراکترهای موفقی را خلق کنیم. متأسفانه هم اکنون در حیطه انتشار و رساندن انیمیشن و رساندن انیمیشن به مخاطبان ضعیف هستیم و باید در این زمینه اقدامات مؤثری انجام دهیم چرا که ما نتوانستیم طی این سالهاحتی داشتههایمان را به مخاطبان عرضه کنیم و بسیاری از بازیهای رایانهای و انیمیشنهایی که تولید شده اند مخاطبانمان از آن اطلاعی ندارند.
معاون انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ادامه داد: مجموعه انیمیشن پهلوانان جزو محبوب ترین سریال ایرانی در دنیا شناخته شد و شاهد ترند شدن آن بودیم و البته این مجموعه یکی از مجموعههای درخور شأن بود. در حوزه کالاهای تبلیغاتی و جانبی انیمیشنهای ایرانی کارهای کمتری انجام شده است و کسی که قصد ورود به این حوزه را دارد باید به طور کامل متمرکز بر تولیدات گذشته باشد. ما در یک رقابت نابرابر در حوزه انیمیشن ایرانی قرار داریم که همین امر کار را برای مخاطبانمان سخت کرده است.