۱۰ تن از طراحان انیمیشن در کشور امروز در قالب پنجمین رویداد فرنو به بیان نقطه‌نظرات خود و پاسخ به اهالی فن و رسانه پرداختند.

به گزارش خبرنگار مهر، پنجمین رویداد فرنو (حوزه انیمیشن و وب سریز) پیش از ظهر امروز سه‌شنبه سوم اسفندماه با حضور مصطفی بغدادی مدیر دفتر توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، محمد رحیم لیوانی رئیس مرکز پویانمایی صبا، امیر دهستانی معاون انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و جمعی از طراحان حوزه انیمیشن جهت ارائه در سالن اجتماعات سازمان صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.
در بخشی از این‌نشست، ۱۰ تن از طراحان انیمیشن به ارائه طرح‌های خود پرداختند و پاسخگوی پرسش‌های حاضرین جلسه شدند.
احسان توسلی زاده مدیر مجموعه «دوکارد» به همراه مهدی سیفی مدیر برند و محصولات «مرچندایز» به ارائه بیان و توضیحاتی در خصوص پروژه جزیره چاملی پرداختند.
سیفی مدیر برند مجموعه دوکارد در ادامه گفت: محصولات جانبی این طرح شامل زمین بازی، پارک خانگی، عروسک‌های چند وجهی، حباب ساز، خوشبو کننده، دستگاه بخور، ضد عفونی کننده، بادبزن، پنکه و برف شادی است. 
در ادامه احسان توسلی زاده مدیر مجموعه دوکارد با اشاره به پروژه جزیره چاملی گفت: مهمترین محور ما در این پروژه، خانواده است و سعی کردیم پدر و مادرها را به دنیای کودکان نزدیک کنیم و همچنین انواع بازی‌هایی که والدین می‌توانند با کودکانشان داشته باشند در این پروژه آموزش داده شده است.
سعید ترخانی مدیر پروژه افسانه «گرگران» بااشاره به این پروژه گفت: ابتدا از دست اندرکاران تلویزیون درخواست می‌کنم برای توزیع و پخش این پروژه از شبکه‌های مختلف سیما به ما کمک کنند. اگر این اتفاق بیافتد ما نصف راه را رفته ایم و هر مقدار زمانی که به باب اسفنجی می‌دهند همان زمان را به انیمیشن‌های ایرانی و تولیدات ما بدهند.
وی افزود: پروژه «گرگران» داستان یک گرگ نویسنده ناموفق است که برای نوشتن کتابش نیازمند سرمایه لازم است که برای تحقق این امر ارثی به او می‌رسد که در ادامه داستان این گرگ گرفتار روح پدربزرگ می‌شود. فصل اول این پروژه در ۲۶ قسمت ۱۲ دقیقه‌ای تولید خواهد شد که ریشه در قصه‌های فولکلور همچون بره‌ها و گرگ‌ها یا بزبزقندی خودمان دارد.
ترخانی ادامه داد: این پروژه برای مخاطبان ۵ تا ۱۰ سال است. همچنین تبلیغاتی که قرار است در این بازی استفاده شود به صورت کاملاً کنترل شده خواهد بود. همچنین اگر تلویزیون علاقه مند به پخش این پروژه را داشته باشد ما از آن استقبال خواهیم کرد که البته زمانی که تلویزیون وارد ماجرا می‌شود عنوان می‌کند که این پروژه تماماً در اختیار ما باشد در حالیکه ما می‌خواهیم تنها حق پخش را به آنها بدهیم و الباقی حقوق برای خودمان باشد.
در ادامه این نشست مسئولان صدا وسیما همچون مدیر بخش کودک و لیوانی رئیس مرکز پویانمایی صبا این قول را به سازندگان انیمیشن به ویژه سازندگان پروژه افسانه «گرگران» دادند که پس از تولید از شبکه‌های مختلف سیما پخش شود.
سپس کوروش جوانرودی مدیر پروژه سریال «جیراف» گفت: این پروژه دارای سه شخصیت معلول و کم توان است که در طول ماجرا یاد می‌گیرند که چگونه از توانایی یکدیگر برای حل مشکلات خود استفاده کنند. این پروژه شامل ۵۲ قسمت ۷ دقیقه‌ای است. متأسفانه در داخل جامعه و در میان محصولات فرهنگی کمتر شاهد آثاری هستیم که ویژه معلولان و افراد کم توان تولید شده باشد تا سبب افزایش اعتماد به نفس آنان شود.
مدیر پروژه سریال «جیراف» ادامه داد: هدف ما در تمامی پروژه‌ها خلق دنیایی مملو از عناصر زیبا و جذابیت‌های بصری است.
در ادامه محمدرضا صالحی نماینده پروژه رؤیا شهر با اشاره به جزئیات این پروژه گفت: مسئله ما قهرمان و قهرمان سازی و معرفی الگوی مناسب به کودکان است؛ کودکانی که غرق قهرمانان خارجی به واسطه انیمیشن‌های غربی شده اند. ما در این پروژه توانستیم الگویی متناسب با آداب و فرهنگ این مرز و بوم داشته باشیم.
وی افزود: بازار هدف ما در این پروژه کودکان، نوجوانان، خانواده‌هایشان و علاقه مندان به آثار انیمیشن است. همچنین مزیت رقابتی ما نسبت به دیگر آثار برتری داستان، همسو بودن با فرهنگ و آداب کشور است.
نماینده پروژه رؤیا شهر در ادامه گفت: این پروژه قابلیت چاپ بر روی لوازم التحریر و تولید بازی‌های رایانه‌ای خواهد بود. همچنین محسن عنایتی به عنوان کارگردان، مصطفی حسن آبادی مدیرعامل مؤسسه آینده نگار، حامد فرهادی به عنوان کارگردان هنری و جواد رضایی به عنوان مدیر تولید در این پروژه حضور دارند.
در ادامه امیرحسین عطاردی مدیر پروژه «پنج سنگ» گفت: هدف ما از تولید این پروژه خلق قهرمان بومی و ملی خواهد بود. این پروژه ۹۰ دقیقه در قالب سینمایی و در ژانر حادثه‌ای و تخیلی است.
عطاردی در ادامه گفت: در این پروژه عباس طاهایی به عنوان مدیر فنی و ستایش احمدی به‌عنوان مدیر هنری حضور دارند.
ایمان خسرویان تهیه کننده مجموعه انیمیشن «فلان شهر» با اشاره به جزئیات این پروژه گفت: «فلان شهر» روزی سرآمد شهرهای متمدن بود اما به مرور ساکنانش حاضر به زندگی در آن شهر نشدند.
وی افزود: رقبای انیمیشن «فلان شهر» آثاری همچون «دیرین دیرین» و «شکرستان» است که ژانر فرهنگی و اجتماعی در حال تولید خواهد بود. همچنین نجمه مرادی به عنوان کارگردان و اعظم السادات حسینی به عنوان مدیرتولید در این پروژه حضور دارند.
تهیه کننده مجموعه انیمیشن «فلان شهر» در پایان گفت: پروژه «فلان شهر» توسط شرکت حامی رسانه نواندیش در حال ساخت است که این شرکت پیش از این پروژه مجموعه آموزشی «آقای آبی» را تولید کرده است.
در ادامه محمد امین نوروزی مدیر پروژه «مجموعه قصه‌های گم شده؛ ۲۰ سال پس از کدو قلقله زن» با اشاره به جزئیات این پروژه گفت: کاهش فاصله کودکان و نوجوانان نسل جدید با ادبیات قصه‌های ایرانی از جمله انگیزه‌ای برای ما شد تا به سراغ ساخت این انیمیشن بیاییم. یکی از عوامل مؤثر در شکل گیری شخصیت‌های کودکان و نوجوانان، کارتن و انیمیشن است و ما باید در تولیداتمان به دنبال ایجاد ساختار صحیح باشیم.
وی افزود: در این پروژه، پیرزنی تصمیم دارد تا ماجرای کدو قلقله زن را پس از ۲۰ سال برملا سازد. در این مجموعه سعی شده از داستان نویس های به روز، روانشناسان کودک و در حوزه آموزش و تربیت و همچنین مربیان کودک در حوزه بازی و سرگرمی، امکانات سخت افزاری و نرم افزاری نوین و ابزارهای نوین انیمیشن سازی استفاده شود.
مدیر پروژه «مجموعه قصه‌های گم شده؛ ۲۰ سال پس از کدو قلقله زن» در ادامه گفت: مخاطبان این پروژه از گروه (الف) تا (د) برای کودکان و نوجوانان است.
در ادامه زهرا عرب مدیر پروژه «نارگل و بابایی» با اشاره به جزئیات این پروژه گفت: در این پروژه سعی داریم به ارائه آموزش‌های لازم برای رعایت حقوق شهروندی به کودکان بردازیم.
وی افزود: وجه تمایز پروژه ما با دیگر رقبا ارائه مباحث حقوق شهروندی به زبان ساده دسته بندی و استانداردسازی آن است که تلاش داریم این پروژه را پس از ساخت در اختیار آموزش و پرورش به ویژه مدارس ابتدایی، تلویزیون‌های شهری، اینستاگرام و شبکه‌های خانگی قرار دهیم.
سپس عوامل مجموعه انیمیشن «میراث» به عنوان تیم پایانی در بخش توضیحات مستقر شدند و به ارائه توضیحاتی درباره جزئیات این پروژه پرداختند.
امید مرندی نیز با اشاره به جزئیات پروژه میراث اظهار داشت: مسئله اصلی ما در تولید مجموعه میراث ترویج و گفتمان سازی حرکت‌های جهادی با رویکرد محرومیت زدایی است؛ موضوعی که مقام معظم رهبری در یازدهم مردادماه سال ۹۸ در خطاب به جوانان گروههای جهادی و بسیج سازندگی فرمودند. مخاطبان پروژه میراث ۷ تا ۱۲ سال است.
وی افزود: «میراث»؛ روایت شش شخصیت از کودکان روستا است که برای مقابله با مشکلات روستا دست به کار می‌شوند.
مرندی با اشاره به هزینه پیش بینی تولید مجموعه انیمیشن میراث گفت: ترویج گفتمان سازی فرهنگ جهاد برای کودکان، قهرمان سازی و ارائه مدل محرومیت زدایی مردم محوردر این پروژه پیش بینی شده است. مجموعه حسنا کوچولو، اتل متل و موچولوها از جمله تولیداتی است که توسط تیم پروژه میراث تولید شده بود.