محمدرضا مصطفوی مدیر استودیوی بازیسازی مهدیار در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به شعار سال «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین»، گفت: در بحث اشتغال آفرینی یکی از بزرگترین معضلات تولید بازیهای ویدئویی نبود نیروی متخصص است؛ ما هر اندازه برای تربیت نیروهای متخصص تلاش کنیم، فایدهای ندارد چراکه نیروها پس از آموزش و کسب تجربه مهاجرت میکنند.
وی افزود: هم اکنون نیروی متخصص چندانی نداریم و شاید گفت که نزدیک به ۲۰ هزار نفر نیرو تربیت شده اند اما متأسفانه دو تا سه هزار نفر هم اکنون مشغول فعالیت هستند و الباقی نیروها یا مهاجرت کرده اند و یا وارد حوزههای دیگر پولساز شده اند.
این بازیساز ادامه داد: در مقطعی شاهد آغاز به کار و فعالیت استارت آپ های زیادی بودیم که متأسفانه برخی از آنها با همین تخصص وارد شرکتهای بزرگتر اما در حوزهای دیگر وارد شده اند و حقوقهای چند برابری دریافت میکنند.
وی افزود: صنعت گیم به شدت از مهاجرت نیروهای متخصص دچار آسیب شده است و تلاش مان به مانند قیفی میماند که هر اندازه میریزیم، از جای دیگر خارج میشود. بنظر میرسد باید فکری برای این مسأله اندیشیده شود.
مصطفوی گفت: بقای بازی سازان میتواند راهی برای ممانعت از مهاجرت بازی سازان باشد. اگر این اتفاق رخ دهد و حمایت جدی از بازی سازان شود، قطعاً شاهد اتفاقهای مثبت در صنعت گیم خواهیم بود.
وی ادامه داد: شرکتهای بازی ساز از جمله استودیو بازی سازی مهدیار در چند بخش فعالیت میکند. بخش اول بازیهای موبایلی است که به صورت رایگان وارد بازار میشود و به میزان خرید مخاطب درآمد کسب میکنیم. بخش دیگر فعالیتها بازیهای خریداری شده است که متأسفانه این بخش در ایران چندان خریدار ندارد. البته در مقطعی بازار خرید بازی وجود داشت.
مدیر استودیوی بازی سازی مهدیار افزود: صنف بازی سازی در ایران در مجموعه صنف شرکتهای رایانهای است که اتاقی به آن اختصاص داده شده و هفتهای یکبار تعدادی بازی ساز دور یکدیگر جمع میشوند. این صنف بیشتر جنبه مطالبه گری دارد و تا کنون نتیجهای از اقدامات شأن را شاهد نبودیم.
وی ادامه داد: در شرایط کنونی بقای بازی سازان مهمترین مسأله ای است که باید چارهای برای آن بیندیشیم. متأسفانه اکوسیستمی در این حوزه وجود ندارد و بازی سازان به دلیل تحریم برای ورود به بازار بین الملل با سختیهای بسیاری مواجه هستند که گاهی اوقات برخی از آنها با تغییر هویت شرکتی در خارج از کشور ثبت میکنند و فعالیت شأن را ادامه میدهند.
مصطفوی گفت: بنیاد ملی بازیهای رایانهای کار خاصی انجام نمیدهد و بیشترین فعالیتش سانسور است، یعنی به کارها مجوز نمیدهد. همچنین هیچ حمایت معنوی از بنیاد ملی بازیهای رایانهای شاهد نیستیم. برای مثال برگزاری جشنوارهها از پیش از کرونا متوقف شد.
وی افزود: معاونت علم و فناوری شرکتهای بازی ساز را درجه یک میداند و حمایتهایی را از آنها میکند اما موضوعی که قابل توجه است این بود که برخی از این حمایتها چندان به کار عموم بازی سازان نمیآید. برای مثال معافیت مالیات برای شرکتهای بازی سازی که ماهانه درآمد چندانی ندارد، به کارشان نمیآید و شاید برای چند شرکت قوی که ماهانه درآمدهای میلیاردی دارد، فایدهای داشته باشد. متأسفانه شرکتهای بازی سازی چندان مورد حمایت خاصی قرار نمیگیرد.