دبیرخانه هماورد (فستیوال) بازارپردازی تهران، قراردادهای مالکیت فکری تولید محصولات فرهنگی کودک و نوجوان را تنظیم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دبیرخانه هماورد (فستیوال) بازارپردازی تهران در راستای محافظت هر چه بیشتر از حقوق صاحبان کسب‌وکارهای حوزه کودک و حفظ مالکیت فکری آنها، قراردادهایی بین تهیه‌کننده‌های ارشد و تولیدکننده‌های محصولات فرهنگی حوزه کودک و نوجوان تنظیم کرد.

دبیرخانه هماورد بازارپردازی تهران در راستای حفظ مالکیت فکری محصولات فرهنگی کودک و رونق کسب‌وکارهای این حوزه با بهم‌رسانی مجموعه‌های کوچک و بزرگ تولیدکننده و انعقاد قرارداد بین آنها درصدد ایجاد زنجیره تولید و نمایش محصولات فرهنگی است. محصولاتی از قبیل، عروسک و اسباب‌بازی، بازی‌های رایانه‌ای، نوشت‌افزار، بازی‌های رومیزیّ، پویانمایی. محصولاتی که کودکان ما را تربیت و فکر و اندیشه آنها را پرورش خواهد داد. این اقدام علاوه بر توسعه کسب‌وکارهای حوزه کودک، از طراحی و تولید تا توزیع و فروش موجب استفاده بهینه مصرف‌کنندگان کالاهای فرهنگی نیز خواهد شد و به صورت طبیعی استفاده از محصولات بومی و فرهنگی را نیز رونق خواهد بخشید.

قرارداد مالکیت فکری اولین اقدام مهم و رسمی دبیرخانه هماورد (فستیوال) بازارپردازی تهران برای تولیدکنندگان و بهم‌رسانی مجموعه‌هاست و حقوق مالکیت تولیدکننده‌ها و صاحبان ایده را نیز تأمین خواهد کرد. حقوقی که تولیدکنندگان فرهنگی همواره از نادیده شدن آن ابراز نارضایتی کرده‌اند. پس از آن طی مراحلی ضمن آموزش‌هایی که به تهیه‌کنندگان ارشد برای تدوین برنامه کسب‌وکار و برندینگ داده می‌شود. اقتصادی بین طرفین اعم از تهیه‌کننده‌های ارشد و تولیدکننده‌ها بسته می‌شود. در قرارداد اقتصادی تسهیم درآمد و سود و زیان طرف‌های قرارداد مشخص می‌شود.

طبق قرارداد مالکیت فکری، نمونه محصولات در هماورد بازارپردازی تهران تیرماه ارائه خواهد شد و سرمایه‌گذاران متنوع نمونه محصولات را خواهند دید. در هماورد مذکور با توجه به متن قرارداد، سرمایه لازم برای تولید محصولات نهایی محصولات از طرق مختلف و به وسیله سرمایه‌گذاران مختلف جذب می‌شود و محصول به صورت کلان تولید خواهد شد سپس با توجه به توانمندی‌هایی که در حوزه توزیع و بازارِ مؤسسات و نهادهای مرتبط وجود دارد، راهی بازار می‌شوند و به دست و دل مخاطبان و کودکان و نوجوانان خواهد رسید.

در این روزها قراردادهایی با موضوع بازی‌های رایانه‌ای و کتاب تعاملی مورد توجه قرار گرفت و قراردادهای مشارکت در مالکیت فکری آنها بین تهیه‌کنندگان ارشد و فعالین حوزه اسباب‌بازی بسته شد. در گام‌های بعدی و به مرور قرارداد حوزه‌های دیگر محصولات فرهنگی کودک و نوجوان نیز امضا خواهد شد. این قراردادها به شرح زیر است:

۱- طراحی و تولید اپلیکیشن کتاب تعاملی بر اساس داستان و شخصیت‌های کتاب داستانی کودک و محتواهای آموزشی

الف- قراردادی بین بخش کودک انتشارات سوره مهر با نام مهرک و سرای نوآوری‌های خلاق نفس، بر اساس قرارداد، طراحی کتاب تعاملی توسط سرای نوآوری‌های خلاق نفس براساس مجموعه داستان کودک «یکی بیز، یکی نبیز» انجام می‌گیرد.

ب-قراردادی بین انتشارات نیستان و سرای نوآوری و خلاقیت نفس امضا شد و طبق آن سرای نوآوری و خلاقیت نفس بر اساس شخصیت‌ها و داستان کتاب‌های رخصت مرشد و قصۀ پلنگ سفید کتاب تعاملی تولید خواهد کرد.

ج- قراردادی بین شرکت نموکودکان ایرانیان و مجموعه اطاق قصه‌گو که طبق آن مجموعه اطاق قصه‌گو بر اساس طرح‌درس‌ها مفاهیم آموزشی و داستان سرزمین قلنگ‌ها اپلیکیشن قصه‌گویی، استیکر، پیکسل و کتابچه رنگ‌آمیزی تولید می‌کند.

د- قراردادی بین خانه خلاق و نوآوری سبک زندگی اسلامی ایلسا و اطاق قصه‌گو، بر طبق قرارداد، اطاق قصه‌گو بر اساس محتوا و مفاهیم محوری خانه خلاق و نوآوری ایلسا و با تأکید بر سبک زندگی اسلامی اپلیکیشن قصه‌گویی، استیکر، پیکسل و کتابچه رنگ‌آمیزی تولید می‌کند.

۲- طراحی و تولید بازی رایانه‌ای بر اساس داستان، شخصیت‌های داستانی و محتوای آموزشی

الف- قراردادی بین بخش کودک انتشارات سوره مهر با نام مهرک و مجموعه بایت استودیو که بر طبق آن مجموعه بایت‌استودیو تولید بازی رایانه‌ای بر اساس شخصیت‌ها و محتوای مجموعه داستان کودک یکی بیز، یکی نبیز را تولید خواهد کرد.

ب-قراردادی بین انتشارات کتاب نیستان و مجموعه بایت استودیو که طی آن مجموعه بایت استودیو با اقتباس از دو کتاب «رخصت مرشد» و «قصه پلنگ سفید» بازی ویدئویی تولید خواهد کرد.

ج-قراردادی بین مؤسسه هنری تکم فیلم آریایی و مجموعه بایت استودیو که بر طبق آن مجموعه بایت استودیو یک بازی رایانه‌ای بر اساس داستان و شخصیت‌های داستانی افسانه گرگران می‌سازد. افسانه گرگران سریال پویانمایی بر اساس یک داستان مدرن است که پایه‌ی آن همان داستان قدیمی بزبزقندی و شنگول و منگول است.

د- قراردادی بین مؤسسه مهاد رسانه پژوه و مجموعه بایت استودیو است. طبق این قرارداد مجموعه بایت استودیو یک بازی ویدئویی بر اساس شخصیت‌های قرآنی مؤسسه مهادرسانه‌پژوه تولید خواهد کرد.

ه-قراردادی بین خانه‌خلاق دانادل و مجموعه نئوراکس امضا شد و طبق آن مجموعه نئوراکس تورنمنتی با موضوعات یاد شده و بر محور سیستم آموزشی هوش‌های چندگانه خانه خلاق دانادل در فضای خانه خلاق آن طراحی و اجرا خواهد کرد.

معرفی تهیه‌کنندگان ارشد و تولیدکنندگان طرف قرارداد

انتشارات سوره مهر: انتشاراتی است در حوزه اندیشه و هنر انقلاب اسلامی که کتاب‌های زیادی در این حوزه چاپ کرده است و بخش کودک آن با نام مهرک با وجودی که سابقه چند ساله دارد توانسته است کتابهای زیاد، متنوع و پرمخاطبی تولید و چاپ کند.

انتشارات کتاب نیستان، انتشاراتی در حوزه ادبیات و هنر که در امتداد مجله نیستان به وجود آمد بخش کودک آن کتاب‌های داستانی، آموزشی، مهارتی و سرگرمی متنوعی در حوزه کودک دارد.

مهادرسانه‌پژوه: مؤسسه‌ای که محصولات فرهنگی رسانه‌ای در زمینه تاریخ، علوم اجتماعی، روانشناسی کودکان تولید می‌کند و اپلیکیشن قصه‌های قرآنی آن بسیار پر مخاطب است.

تکم فیلم آریایی: مؤسسه هنری است که عمده تمرکز آن بر تولید پویانمایی است و سابقه زیادی در این امر دارد.

شتاب‌دهنده ایلسا: به عنوان شتابدهنده، مرکزی است که امکان رشد کسب‌وکارها را بر محوریت سبک زندگی اسلامی فراهم می‌کند

اتاق قصه‌گو: ایده‌ای نو است که کودکان را با دور کردن از تبلت و موبایل به فراگیری قصه‌ها دعوت می‌کند و در دو بستر اشیا فیزیکی و پلتفرم نرم‌افزاری و ارتباط بین آنها سعی دارد فضای جذابی را در محیط خانه و اتاق خواب کودک فراهم آورد.

سرای خلاق و نوآوری نفس: زیست بومی تخصصی در حوزه فناوری‌های فرهنگی دیجیتال و صنایع خلاق است که عمده فعالیت آن در حوزه پویانمایی، کتاب تعاملی و بازی و سرگرمی‌های سازنده قرار داده‌است.

خانه خلاق دانادل: مجموعه‌ای است که با هدف تقویت و ارتقای مهارت‌های شناختی و هوش‌های چندگانه کودکان و نوجوانان تشکیل شده است و فضاهایی را در مجموعه خود به این کار اختصاص داده است

بایت استودیو: مجموعه‌ای است که تمرکز آن بر تولید انواع بازی‌های ویدئویی، گوشی‌های هوشمند و استراتژیک است و تولید بازی‌های زیادی را در سابقه خود دارد

نئوراکس: تیمی متشکل از چند بازیکن (گیمر)، طراح و برنامه‌نویس در حوزه ورزش‌هایی الکترونیک است که قصد راه‌اندازی پلتفرمی برای ورزش‌های الکترونیک هستند.

هریک از طرف‌های قراردادهای فوق‌الذکر به نسبت میزان تعهداتی که می‌پذیرند در مالکیت فکری محصول به صورت درصدی شریک می‌شوند و در مواردی درصدی هم سهم سرمایه‌گذار برای تولید محصولات فرهنگی می‌شود. مدت این قراردادها عمدتاً ۳ سال است و در صورت تمایل تمدید می‌شود.

با ادامه پیداکردن قراردادها و گسترش محصولات در حوزه‌های دیگر محصولات فرهنگی شامل؛ پویانمایی، نوشت‌افزار و بازی‌های ویدئویی، بسته‌های متنوعی حول محصولات فرهنگی کودک و نوجوان شکل می‌گیرد که زمینه هرچه بیشتر توسعه محصولات و بزرگ‌تر شدن بازار آنهاست، این امر موجب رشد و گسترش محصولات بومی و آشنایی هرچه بیشتر کودکان و نوجوانان با فرهنگ بومی و ایرانی-اسلامی است.