حجت الاسلام مرتضی حاجیانی مسئول اداره همکاریهای فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به تولیدات نامناسب بازیهای رایانهای به ویژه بازیهای آنلاین گفت: امروزه موضوع بازیها از مقاطع سنی هم گذر کرده است، حتی معتقدم پلتفرمها، درگیری کاربر را در سطح دنیا ایجاد میکنند و اگر پلتفرمهایی همچون تیک تاک در سطح دنیا به وجود می آیند، خودش را به عنوان رقیب اصلی مطرح میکند، زیرا ما هم اکنون بازی وارگی را در تمام شئون این فضا شاهد هستیم.
وی ادامه داد: در سطوح فراتر و در لایههای نوجوانان و کودکان مروری داشته باشیم، متوجه میشویم که اصلاً همه چیز را شبیه بازی میدانند؛ این قصه دانش بنیان در فضای بازی وقتی است که شما میتوانید یک فرهنگ زیست را در قالب بازی ارائه دهید؛ متفکران حوزه وارد میدان شوند و از همه الگوریتمها و زیرساختهایی که میتوانند در ایدههای بازیهای جدید مصرف کرد، از آن استفاده کنند برای اینکه آن فرهنگ زیست اسلامی و ایران بعد از انقلاب را به کودکان انتقال دهند.
مسئول اداره همکاریهای فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: هم اکنون در بازیهای مختلف شاهد هستیم که فرهنگهای مختلف عرضه میشود و خود را نشان میدهد؛ این امر مقولهای است که توسط نیروی فناور حل نمیشود.
وی افزود: زمانی که در مورد شبکه سازی آن عناصر فرهنگی مرتبط با یک زیست بوم فضای مجازی گفت و گو میکنیم، یکی از آن کاراکترها نیروی فناور است که در حوزه تولید بازی وارد میشوند و کدنویسی و برنامه بازی را انجم میدهند، اما در کنار آن کسانی میتوانند حضور داشته باشند که بتوانند کاراکترها را و الگوواره های قهرمان و شخصیت پردازان را انجام دهند، یعنی کسانی که ایده خرج کرده و به تیم تزریق فکر کنند و تیم مورد نظر حول ایدهای شکل داده شود که فرهنگ زیست را در قالب داستان ارائه کنند.
حجت الاسلام حاجیانی گفت: ما در مجموعه دفتر تبلیغات گروههایی را داریم که خودشان به صورت خودجوش به این مقوله تن میدهند و در این زمینه اقدامات مثبتی را انجام داده اند.
وی ادامه داد: یکی از اتفاقاتی که بهتر است رخ دهد این بوده که به سمت شبکه سازی برویم و افراد مختلف در عرصههای متفاوت در کنار هم قرار بگیرند و یکدیگر را بشناسند و فضا را تبدیل به تحقق یک سری اموری کنند که جزو اهداف است. در این شبکهها سرمایه دار، صاحب ایده و تفکر، طراحان و… میتوانند کنار هم قرار بگیرند و در این شبکه اتفاقات مثبتی را رقم بزنند.
مسئول اداره همکاریهای فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: شبکه سازی سبب میشود که در سریعترین زمان ممکن به تولیدات موفق دست یابیم و مخاطب را به سمت اهداف مان سوق دهیم و آنها را مورد حمایت قرار دهیم.
وی افزود: بخشی از بازی تولید بوده و بخشی دیگر پشتیبانی است؛ بازیهای آنلاین به پشتیبانی جدی نیاز دارند و اگر اینها خودجوش بخواهند حرکتی انجام دهند، پس از سه سال فعالیت شأن به اتمام میرسد، اما اگر همه این عناصر در کنار هم قرار بگیرد و سرمایه دار بتواند وارد عرصه سرمایه گذاری و سودآوری شود، شاهد خوداکتفایی در فضای کاری خواهیم شد که به دوام مسیر کمک بسیاری خواهد کرد.
حجت الاسلام حاجیانی گفت: نهادها و مجموعههایی که خود را متولی میدانند هم باید دست به دست هم دهند و هر کدام قسمتی را فراهم کنند برای اینکه این شبکه نهادی ابتدا شکل بگیرد و سپس تودههای مردمی به ایجاد شبکه سازی بپردازند. همچنین استعدادها و ظرفیتهای مردمی که در این حوزه فعال میشوند. بنظر میرسد این امر راهگشاست و در دیگر مسیرها تجربه خوبی بوده است که میتوان در عرصه صنعت گیم آن را اجرایی کرد.