به گزارش خبرنگار مهر، آئین پایانی یازدهمین جشنواره بینمللی مد و لباس فجر امروز، عصر امروز ۲۴ تیرماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس و رضایی، مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در سالن همایشهای برج میلاد تهران برگزار شد.
در ابتدا سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس در سخنانی ضمن خیر مقدم به حضار در مراسم گفت: شاید فقط خداوند بداند که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تا چه میزان حامی تحولآفرینی در حوزه مد و لباس ایرانی اسلامی هستند؛ چراکه این حوزه عرصهای نسبتاً فراموش شدهای در کشور بود.
وی افزود: رویکرد جشنواره مد و لباس فجر ایران سرزمین تعامل بوده است که این مسئله خود را فقط در طرحها نشان نداد و بلکه در سیاستها نیز نمایان بود. جشنواره قصد دارد تا صدای بیصداها بوده و آثار فراوانی را از شهرستانهای مختلف ایران به نمایش گذارد.
امامی گفت: به اندازه تمامی دنیا برای ما ارزش داشت که در این جشنواره مستندی را رونمایی کردیم که از تنها خیاط نابینای ایران از پاوه قهرمان در حضور ۵۰ پیشکسوت ایرانی تهیه شده بود. این تنها گوشهای از اتفاقاتی است که طی هفته گذشته و در جریان جشنواره رخ داد.
وی افزود: رویکرد دوم جشنواره مردمی بودن و مردمی شدن بود. تندیسها و طاووس زرین امروز در اختتامیه ارائه میشود. در رشتههای اصلی جشنواره با افتخار شش جایزه از ۱۰ جایز رشتههای اصلی جشنواره مربوط به استانهای مختلف ایران است. یعنی نفرات اول شش رشته به استانهایی تعلق دارند که کانون فرهنگ و هنر پوشاک و لباس در ایران هستند.
امامی گفت: رویکرد سوم جشنواره چندبعدی بودن آن بود و این جشنواره فقط رویکرد هنری نداشت. کمیته فرهنگی جشنواره ساعتها برنامه جذاب برای خانوادهها و کودکان طراحی کرده بود. حضور گروههای موسیقی خراسانی و بسیاری از برنامههای مختلف طراحی شده در جشنواره همگی جامعه را به وقار و سواد پوشاک و عفافی که هفت هزار سال در تاریخ ایران سابقه دارد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: کمیته آموزشی جشنواره بیش از ۷۶ کارگاه و نشست آموزشی در هفته گذشته برگزار کرد که در رسانههای مختلف منتشر خواهد شد. کمیته رسانهای جشنواره از تلویزیون اینترنتی «حریر» رونمایی کرد. بنابراین، از امروز شاهد حضور یک رسانه تخصصی مد و لباس ایرانی اسلامی با عنوان تلویزیون حریر هستیم.
وی ادامه داد: در بعد پژوهشی نخستین همایش پژوهشی، علمی سبک پوشش ایرانی اسلامی طی ایام برگزاری جشنواره برپا شد که حتماً در دورههای بعدی میتواند رویکرد میان رشتهای به سبک پوشش و مطالعات راهبردی پوشاک ایرانی را توسعه دهد. رویکرد چهارم جشنواره نخبهگرایی واستعدادگرایی بود. ما یا باید فقط به کسانی اکتفا کنیم که سالهاست در عرصه مد و لباس فعالیت داشته و جز پیشکسوتان این عرصه هستند یا اینکه باید ضمن این مسئله به استعدادها نیز بپردازیم. بیش از ۱۲۰ جایزه استعداد جدید در این جشنواره کشف شده که ارزش سرمایهگذاری در نظام هنری و فرهنگی کشور را دارند.
امامی گفت: حضور جدی دانشجویان افتخار ماست. رویکرد پنجم جشنواره زیرساختی بودن آن است. یکی از نمادهای کار زیرساختی افتتاح و رونمایی از سامانه «سیما است». سامانه شیما امروز استاندارد فرهنگی پوشاک ایرانی است به این معنا که اگر کالایی حداقلهای فرهنگی را دارد، خانواده، نهادهای نظارتی و شهروندان میتوانند با راحتی آن را انتخاب کنند. سامانه شیما با کمک دوستان در وزارت صمت به سامانه شناسه کالا وصل خواهد شد.
وی افزود: جشنوارهای که به تولید منجر نشود، به درد ویترین میخورد. این سه میلیارد تومانی که امروز به صورت تسهیلات کمبازده به آثار برگزیده در قالب وام چهار درصد از سوی صندوق کارآفرینی امید و معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری به تولیدکنندگان این آثار ارائه میشود، نمادی از اینکه ما نمیتوانیم در صنعت پوشاک ایران که درگیر بیمهریها و قاچاق است اقدامی کنیم مگر اینکه صنعت، هنر و سیاست و مدیریت حوزه فرهنگی لباس کنار یکدیگر باشند.
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس بیان کرد: نمایشگاه ایران ویژند از دوم مردادماه سال جاری در نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار میشود که بعد بینالمللی جشنواره بوده و طی برگزاری آن زنجیره تأمین پوشاک ایرانی اسلامی از فنآوری تا صادرات کنار هم مینشیند.
وی در پایان سخنان خود از شهرداری تهران، رسانه ملی، صندوق کارآفرینی امید، اعضای شورای فرهنگ عمومی کشور و شرکت همراه اول، معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری و همکاران خود در کارگروه مد و لباس تقدیر و تشکر کرد.
در ادامه این مراسم، یاقوتی، دبیر جشنواره مد و لباس فجر نیز در سخنانی گفت: دبیرخانه یازدهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر از بهمنماه گذشته با تغییر ساختار علمی، محتوایی و اجرایی بر پایه پژوهش و استانداردسازی آغاز به کار کرد. فعالیتهای تخصصی جشنواره یازدهم در سه حوزه مجزای علمی، رقابتی و غیر رقابتی دستهبندی شدهاند که به هر یک از این بخشها با نگاه نوآورانه و متفاوت پرداخته شده است.
وی افزود: بخش رقابتی شامل دو رویداد تخصصی مهارتجویی در قالب تصویرگری اثر و مهارتی در قالب اثر تولید شده بود. نکته قابل ذکر این است که در این دوره از جشنواره علاوه بر فراخوان کلی و مشترک برای تمامی گرایشهای عنوان شده، بخش ویژه و مسابقات حضوری، فراخوانهای تصصی با پوستر مجزا همراه با موضوع ویژه هر گرایش، توضیحات تکمیلی و معیارهای ارزیابی و فرمت ارائه آثار نیز منتشر شد.
یاقوتی گفت: رویکرد اصلی این دوره از جشنواره «ایران؛ سرزمین تعامل» و هدف آن برقرای حاکمیت عدالت فرهنگی است. این دوره از جشنواره با شعار حمایت از طراحان جوان، کمک به بقای طراحی مد و لباس حول محورهای ایدهپردازی و طراحی، استعدادیابی، آموزش و کارآفرینی در بستر زیست عفیفانه به دنبال کشف استعدادهای جوان و نوظهوری بود که نیازمند پشتیبانی هستند. مجدانه تلاش کردیم با ایجاد ارتباط مناسب و مؤثر با مراکز صنعتی و اصناف مرتبط و مشتاق به کارگیری نیروهای مستعد و حمایت گستردهتر از ایشان در مسیر پیشرفت و موفقیت، یاریگرشان باشیم.
وی افزود: افتخار ما این است که در این دوره از جشنواره شاهد درخشیدن استعدادهای جوان و سرمایههای فرهنگی کشور از سرتاسر کشور هستیم و چه بسیار بزرگوارانی که در این مسیر همراهیمان کرده و دلگرمیان دادند. از تمامی سیاستگذاران جشنواره، وزیر ارشاد، دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور، اعضای شورای راهبردی، هیئت تخصصی داوران، کارکنان شورای فرهنگ عمومی و کارگروه ساماندهی مد و لباس، جامعه پیشکسوتان و طراحان جوان حضار در جشنواره تقدیر و قدردانی میکنیم.
در ادامه این مراسم، رضایی، مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید نیز در سخنانی بیان کرد: صنعت پوشاک سهم دو و نیم درصدی در اقتصاد جهان دارد. این سهم متأسفانه در کشور ما در تولید ناخالص داخلی برابر چهاردهم تا یک و بیست صدم درصد است. لذا چنانچه حداکثر عدد در این زمینه را لحاظ کنیم، تقریباً نصف سهم تولید جهانی را در اقتصاد کشور داریم و به عبارتی سهم پوشاک در اقتصاد ایران به اندازه نصف سهم پوشاک در اقتصاد جهان است.
وی ادامه داد: اگر این بحث را در سطح خانوار مطرح کنیم، همگان میدانند که خانوارها دارای سبد هزینهای هستند که در این سبد هزینهای بخشهای مختلفی وجود دارد. در بخش اقتصاد خانوار در حوزه شهری سهم پوشاک در سبد خانوار شهری سه درصد و در حوزه روستا پنج درصد است.
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید افزود: اگر به نحوه مدیریت واحدهای تولیدی در بخش پوشاک در کشور بنگریم، نزدیک به ۸۰ درصد آنها به صورت صنفی و ۲۰ درصد به صورت صنعتی تولید میشود. به عبارتی کارگاههای ما عمدتاً خرد، کوچک و معیشتمحور هستند. لذا با این ویژگیها و از طرف دیگر صنعت پوشاک صنعتی اشتغالزا و از طرفی با سرانه ایجاد اشتغال بسیار پایین است. در زیربخشهای اقتصادی کمترین سرانه تولید و سرانه ایجاد اشتغال در بخشهای صنعتی مربوط به صنعت پوشاک است.
رضایی گفت: از طرفی این صنعت قابلیت فعالیت در تمامی پهنه سرزمینی را دارد. ما میتوانیم واحدهای خرد و کوچک را در مناطق روستایی و محروم داشته باشیم. نکته حائز اهمیت در بحث صنعت پوشاک، زنان هستند. زنان عمدتاً دارای نرخ بیکاری بالاتری نسبت به مردان در جامعه هستند، اما در این بخش نزدیک به ۹۰ درصد شاغلان را زنان تشکیل میدهند. بنابراین، اگر این بخش را فعال کرده و سرمایهگذاری لازم در این بخش صورت بگیرد، علیرغم اینکه به اقتصاد ملی و اقتصاد خانوار کمک میشود، در مورد اشتغال زنان نیز زمینه خوبی فراهم میشود.
وی افزود: صندوق کارآفرینی امید طی سنوات گذشته با حمایت از کارگاههای مختلف بیش از هشت هزار فرصت شغلی را در زمینههای مختلف به ویژه صنعت پوشاک ایجاد کرده و با استفاده از ظرفیتهای قانونی فعالیتهای بسیار خوبی در روستاهای محروم انجام داده است. طی اجرای مدل هر روستا یک محصول بیش از ۲۰ روستا تاکنون از این مدل بهرهمند شده و فعالیتهای اقتصادی خود در این زمینه را انجام میدهند.
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید افزود: همچنین، جشنواره صبا را که بر پوشاک اجتماعمحور تأکید داشت را برای استانهای غربی کشور برگزار کردیم. حمایتهای از کارگاههای پوشاک و کارگاههای آموزشی در زمینههای مختلف و حمایت از ۲۵۰ واحد تولیدی در ساختمان پلاسکو دچار آسیب شدند از دیگر فعالیتهای صندوق بود.
رضایی گفت: صنعت پوشاک ما دارای ایراد جدی است. ما اگر زنجیره پوشاک را در کشور ملاک عمل قرار دهیم، هشت حلقه متفاوت دارد که از تأمین مواد اولیه آغاز میشود. مد و طراحی، تحقیق و توسعه، برندینگ، تولید، بازاریابی، توزیع و فروش و خدمات پس از فروش دیگر حلقههای این زنجیره هستند. اگر بر روی این حلقهها سرمایهگذاری لازم صورت گیرد، ارزش افزوده این بخش به شدت بالا خواهد رفت.
وی ضمن ارائه پیشنهاداتی در عرصه صنعت پوشاک، گفت: اگر بتوانیم نظام تأمین مالی مشخصی برای زنجیره پوشاک در کشور درنظر گرفته شود، صندوق کارآفرینی امید این آمادگی را دارد که با همکاری صنوف و وزارت صمت زنجیره تأمین مالی پوشاک را در کشور راهاندازی کرده و تجارب موفقی در این زمینه در مورد استفاده از ظرفیت بازار سرمایه به دست آوریم.
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گفت: همچنین، نهضتی در کشور با عنوان نهضت احیای واحدهای اقتصادی راکد، نیمه تمام و نیمه فعال ایجاد شده است که صندوق حمایت از هزار واحد را در این زمینه در دستور کار دارد. طرحهای پوشاک اگر از طریق جشنواره و دستگاههای مختلف به ما معرفی شوند، مورد حمایت قرار خواهند گرفت. بحثی را با معاونت علمی ریاست جمهوری تحت عنوان خانههای خلاق آغاز کردیم که خانههای خلاق مد و لباس از جمله مواردی هستند که مورد حمایت قرار خواهند گرفت. همچنین، استارتاپهایی که از سوی معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری معرفی میشوند نیز حمایت میشوند.
رضایی گفت: در زمینه بند الف تبصره ۱۸ نیز صندوق این آمادگی را دارد که عاملیت بخش تولید پوشاک را با وزارت صمت و عاملیت بخش مد و لباس را با وزارت ارشاد در سال ۱۴۰۱ در اختیار گرفته و حمایتهای لازم در این زمینه را داشته باشد. در کنار فعالیتهایی که ما در پهنه سرزمینی انجام میدهیم، با توجه به اینکه عمده فعالیتها به ویژه در بحث پوشاک نیز با این سبک و سیاق بوده و کارگاهها گاهاً خرد و کوچک و معیشتمحور هستند، در زمینه تأمین نقدینگی برای این واحدها امسال پنج هزار صندوق خرد محلی را ایجاد میکنیم. چنانچه در زمینه پوشاک فعالیتهایی صورت گیرد و این فعالیتها بانکپذیر نباشند، میتوانیم از طریق صندوق کارآفرینی امید برای آنها صندوقهای خرد محلی ایجاد کنیم. همچنین، تمامی برگزیدگان جشنواره مورد حمایت صندوق کارآفرینی امید قرار خواهند گرفت و تسهیلات ارزان قیمت جهت توسعه، تکمیل و ایجاد واحدهای جدید به سرعت در اختیار ایشان قرار خواهد گرفت.
در ادامه این مراسم، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از ابتکاری که دوستان امسال به خرج دادند و جشنواره مد و لباس فجر را در ایام مرتبط با خود برگزار کردند تشکر میکنم. نگاه ما به موضوع مد و لباس و موضوعات مرتبط به عنوان یکی از سرفصلهای مهم کاری در حوزه فرهنگ عمومی است. به همین دلیل از ابتکاراتی که در دولت مردمی داشتیم این بود که کارگروه مد و لباس را در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی مستقر کردیم.
وی افزود: فلسفه این استقرار به واسطه جایگاه اصلی، اجتماعی و فرهنگی و هنری این موضوع است. ما در حوزه مد و لباس به همه تنوع فرهنگی و هنری ایران زمین احترام میگذاریم. ما در نگاه فرهنگی دولت مردمی به دنبال تحمیل نوع خاصی از مد، لباس و پوشش برای جامعه عفیف ایرانی نیستیم. ما همه تفاوتها را به رسمیت میشناسیم.
اسماعیلی گفت: تاریخ فرهنگ و هنر در ایران یعنی یک تاریخ غنی هفت هزار ساله در این حوزه بسیار مشعشع و تابناک است. ویژگی فرهنگی ما در ایران عزیز و تمدنی که ایران بزرگ ما از هزارههای قبل از آن برخوردار بوده و پس از ابتزاج با اسلام عزیز به یک هویت واحد و بزرگ رسیده و خود را در قالب یک تمدن پرشکوه نشان داده به عنوان هویت ایرانی اسلامی، همراهی و همنشینی زیبا میان هنر و پوشش بوده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایرانیها پوششها را هنرمندانه انتخاب کردهاند. در همه پوششها وجه فرهنگی تمدن ایرانی اسلامی محفوظ بوده است. اگر پوشش را یک عنوان ویژه برای تمدن ایرانی اسلامی در قالب هنرمندانه عنوان کنیم، با تمدنهایی روبهرو هستیم که نسبت به این مسئله نگاه فرهنگی و هنری ندارند. برخی از این تمدنها عنوانشان عنوان برهنگی است که این از فرهنگ ایرانی اسلامی دور است.
وی افزود: پوشش جز هویت ایرانی اسلامی مردمان سرزمین ماست. قبل از اسلام تمامی آثار مهم تارخی کشور نشان دهنده آن است که گوهر عفاف و پوشش در ایران میدرخشد. ما مفتخریم به فرهنگی که پوشش جزئی از هویت تاریخی آن است. در مقابلهای که با تمدن جدید مغربزمین در ۲۰۰ سال اخیر اتفاق افتاده، در هجمه فرهنگی که جهان اسلام به آن روبهرو است، یکی از مهمترین سرفصلها تلاش برای هویتزدایی از این افتخار تاریخی است.
اسماعیلی گفت: این نقطهای است که ما با تمدن مغرب زمین دچار نزاع هستیم. آنها دنبال هویتزدایی هستند. این هویتزدایی حتماً با مقاومت فرهنگی در این منطقه و در ایران عزیز مواجه میشود. از همان روزهای اولی که برخی از پیادهنظامهای این تفکر در کشور تلاش برای ارائه نظریههایی برای نشان دادن تقابل میان پوشش و عفاف با پیشرفت و توسعه را در سرلوحه کارهای خود قرار داده بودند، یک مقاومت فرهنگی مهم در ایران آغاز شد.
وی افزود: تفکر نواندیشانه دینی که انقلاب اسلامی محصول آن بوده و مؤسس آن نیز امام (ره) است، با یک نگاه عمیق مبتنی بر هویت ملی این سرزمین از این نزاع عبور کردند. آنها تلاش میکردند با دوگانهسازی این مفهوم را القا کنند که پوشش بانوان برابر با عدم حضور و توانایی ایشان در مناسبات اجتماعی است. امام (ره) در تفکر نواندیشانه خویش این دوگانه را حذف کردند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: زنان عفیف ایرانی در تمامی عرصههای اجتماعی افتخار آفریدند. در پیروزی انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی هشت ساله بسیاری از زنان قهرمان این سرزمین در میدانهای جنگ به شهادت رسیدند. گواهی این مسئله گلزارهای شهدای خوزستان و بسیاری از نقاط کشور است. بانوی قهرمان ایرانی با حفظ پوشش و عفاف در سنگینترین میادین اجتماعی و نظامی حضور پیدا کرد و افتخار آفرید. در طول سالهای پس از جنگ تحمیلی نیز به برکت حاکمیت این تفکر، زنان عفیف ایرانی در همه حوزهها با قوت حضور داشتند.
اسماعیلی گفت: امروز در عرصههای مختلف دانشی و علمی و صنعتی، مناسبتهای مهم فرهنگی، هنری و دانشگاهها بانوان ایرانی با حفظ پوشش عفیفانه خود در صحنه حاضر هستند. این افتخاری است که انقلاب اسلامی و رهبری حکیم و فرزانه او رقم زده است و ما این مسیر را با قدرت ادامه خواهیم داد. ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه فرهگی دولت فضا را برای این تلاش مؤمنانه و کوششهای طراحان و حاضران در جشنواره باز خواهیم کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: هیچ محدودیتی برای ارائه ایدههای خلاقانه جهت تنوع در حوزه پوشش و عفاف اسلامی وجود ندارد و طراحان میتوانند به خوبی در این زمینه فعالیت کنند. کار مهمی که امروز در این جشنواره انجام شده، این است که این ایدهها و کارهای خلاقانه در حد ایده و جشنواره باقی نمیماند. این ایدهها باید در زندگی اجتماعی مردم سوق پیدا کرده و به تولید انبوه برسند.
وی افزود: اشکالی که تاکنون وجود داشت، این بود که این ایدهها در حد جشنواره باقی میماند ولی باید به مرحلهای برسیم که این آثار به بازارها و زندگی مردم راه پیدا کند. یکی از کارهای مهمی که اتفاق افتاده و صندوق کارآفرینی امید نیز حمایت لازم از آن را داشته، این است که بلافاصله وامهای چهاردرصدی ارزانقیمت در اختیار تولیدکنندگان قرار میگیرد تا تولیدات به تولید انبوه رسیده و در اختیار مردم قرار گیرد.
اسماعیلی ادامه داد: تجربه نشان داده است هر جایی که حاکمیت و مدیریت دولتی به امر نظارت و تسهیل در امور به نحو شایسته خود عمل کرده، مردم از این مسئله استقبال کردهاند. امروز متأسفانه به این مسئله قائل هستیم که بازارهای ما محل عرضه پوشاک مناسب این فرهنگ و هویت تاریخی نیستند. ما ابتدا باید این خلأ را پر کنیم.
اسماعیلی گفت: اتفاقی که امروز در جشنواره رخ داده، به این صورت است که باید در ماههای آینده و سالهای آینده شاهد فروکش کردن این مشکل باشیم. البته توقعی نیست که این مسائل در مدت کوتاهی حل شود. مهم این است که در این مسیر بتوانیم حرکت کنیم. یکی از مزایای این جشنواره توجه به تمامی مناطق کشور است. نگاه ما در حوزه فرهنگ و هنر باید به تمامی جغرافیای ایران باشد. تمامی بخشهای ایران زمین پر است از هنرمندانی که در عرصههای مختلف منشأ اثر هستند اما کمتر دیده میشوند.
وی افزود: از امروز کارگروه مد و لباس و مدیران کل فرهنگ و ارشاد در استانها به دنبال نمونهسازی از این آثار فاخر هنری در حوزه مد و لباس در استانها و شهرستانها خواهند رفت تا این آثار به عرصه عمومی برسد. ما نباید مرکز زده و تهرانیزه فکر کنیم. ایران بزرگ دارای تنوع فرهنگی، هنری، قومیتی و زبانی است که همچون رنگینکمان زیبایی در زیر چتر نظام جمهوری اسلامی گردهم آمدهاند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: مأموریت اصلی مدیران ما در تهران و استانهای مختلف این است که این مسیر را با قدرت دنبال کنند. ما نیازمند عدالت فرهنگی و تحقق آن هستیم. حتماً باید در بازارهای عمومی تهران و شهرهای بزرگ بتوانیم به راحتی ردپای خوبی از آثار تولیدی در شهرستان و مراکز پیرامونی را مشاهده کنیم. ما در این تهاجم فرهنگی گسترده که در حال تثبیت سبک زندگی غربی آمریکایی در کشور هستند، نیاز به همدلی و مشارکت همه گروهها و اقشار مردم داریم. همه باید در کنار هم بیش از پیش برای اعتلای ایران عزیز تلاش کنیم.
همچنین در بخشهای مختلف این مراسم از برگزیدگان در چند مرحله با اعطای لوح تقدیر و جایزه تجلیل شد که اسامی برگزیدگان متعاقباً اعلام میشود.