به گزارش خبرنگار مهر، مهدی توکلی سخنران دینی در مراسم عزاداری دهه سوم ماه محرم در حسینه مرحوم خوشنما در محله ایران تهران با اشاره به اینکه قرآن بدون پیامبر (ع) و عترت ایشان هدایتگر نیست، اظهار داشت: در آیه اول سوره ابراهیم خداوند میفرماید: «کِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ؛ کتابی است که بر تو نازل کردیم تا مردم را به فرمان پروردگارشان از تاریکی به روشنایی ببری» آیه فوق العادهای است.
وی ادامه داد: این آیه خطاب به پیامبر (ص) میفرماید: این قرآن کتابی است که خدا آن را به سوی تو نازل کرد تا مردم را از ظلمات به سوی نور هدایت کنی. این خطاب نشان میدهد که بشر در تکوین قرآن نقشی ندارد و حتی پبامبر (ص) هم در شکل گیری آن نقشی نداشته است.
این خطیب با بیان دغدغه پیامبر (ص) برای حفظ قرآن و ابلاغ آن به مردم اظهار داشت: پیامبر (ص) برای حفظ قرآن و دقیق بیان کردن آن به مردم خیلی دغدغه داشت که عیناً کلام خدا را به مردم بیان کرد و چیزی کم و زیاد نشود و خداوند در آیه ۹ سوره حجر میفرماید: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ؛ البته ما قرآن را بر تو نازل کردیم و ما هم آن را محققا محفوظ خواهیم داشت.» در این آیه همهاش میگوید: ما نازل کردیم و خودمان هم آن را حفظ میکنیم.
وی اضافه کرد: همه قرآن کار خدا است و بشر در آن دخالتی نداشته است، هم کلام و هم ادبیات خداوند است. مثلاً کسی چیزی به ما میگوید و میگوید این سخن را به فلانی بگو، ما معمولاً عین آن سخن را نمیگوییم بلکه مضامین آن را میگوئیم، ولی پیامبر (ص) عیناً آنچه خداوند وحی کرده بود را بیان کرد و حتی جایی که خطاب به پیامبر (ص) هم بگو آمده که فرموده بودند قل یعنی بگو این خطاب را هم بیان کردند و در قرآن هست.
این واعظ مذهبی خاطر نشان کرد: کسی که میخواهد شعر بگوید و شاعر شود باید دیوانهای شعر زیادی بخواند و بیش از هزار بیت شعر باید بخواند تا کلام او نیز آهنگین شود و بتواند خودش هم شعر بگوید، و در عرب مشهور است اگر کسی میخواهد زیبا و با فصاحت سخن بگوید میگویند نهج البلاغه امیرالمؤمنین (ع) را زیاد بخواند! چون امیرالمؤمنین (ع) بنیانگذار فصاحت و بلاغت در عرب است. اما وقتی حضرت در خطبههایش میخواهد آیهای از قرآن را بیان کند، با اینکه حضرت، امیر بیان است اما وقتی آیهای از قرآن را بیان میکند این آیه مثل نور در بین سخنان حضرت میدرخشد.
وی افزود: بنابراین قرآن تماماً کلام و ادبیات خدا است و همچنین قرآن مجمل است و نیاز به تبیین دارد که خداوند در آیه ۴۴ سوره نحل میفرماید: «وَأَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ؛ و بر تو نیز قرآن را نازل کردیم تا آنچه را برای مردم نازل شده است برایشان بیان کنی»، این قرآن بر پیامبر (ص) نازل شده نه بر مردم تا پیامبر (ص) آن را برای مردم تبیین کند و اینکه آنها گفتند ما را قرآن کافی است، سخن کاملاً اشتباه و غلطی بود و در این آیه به صراحت میفرماید قرآن بر پیامبر (ص) نازل شد تا او مردم را هدایت کند و قرآن به تنهایی هدایتگر نیست.