به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق، در یازدهمین جلسه از سلسله وبینارهای درس گفتار حکمرانی خلاق و دانش بنیان که با موضوع «بازی بومی محلی؛ ترجمه فناورانه ارزش ها» و توسط خانه خلاق و نوآوری اشراق دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، در ابتدا با برشمردن برخی بازیهای بومی محلی گفت: هفت سنگ، قلعه بازی، زو و… از جمله بازیهای بومی محلی ما هستند؛ بخش عمدهای از این بازیها امروز با پیدایش اینترنت از بین رفته است.
وی با بیان تعریفی فناورانه از بازی ادامه داد: فرآیند ارزش آفرینی فرهنگی اجتماعی همراه با تعامل و شادی را بازی میگویند.
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق در ادامه با برشمردن مؤلفههای بازی افزود: بازی که در واقع یک فناوری نرم و هویت ساز است، باید شامل مؤلفههایی از جمله پر تحرکی، سناریومندی، تکرارپذیری، هیجان انگیزی، ریتمیک بودن، دارای تعامل بالا، در بردارنده ارزش فرهنگی و بهره گیری از همه قابلیتهای بدن میباشد.
وی افزود: تمام بازیها از جمله بازیهای کوچک نیز باید تحرک داشته باشند؛ متأسفانه امروز، تحرک از میان برخی بازیهای ما از بین رفته است. همچنین بازی یک فرآیند رها شده نیست؛ بازی در واقع باید شامل یک ابتدا و انتها باشد؛ لذا سناریومندی بازی، ارزش ساز است.
حجتالاسلام قطبی گفت: برخی بازیهای مبتنی بر اسباب بازی، در خلاقیت، پرتحرکی، سناریومندی، تکرارپذیری و هیجان انگیزی ریتم خاصی ندارند؛ اما میتوان گفت که عموم بازیها دارای ریتم هستند.
وی ضمن اشاره به کارکردهای بازی افزود: اجتماع سازی، تحرک آمیز بودن، شبیه سازی موقعیت شغلی، جامعه پذیری و تعامل اجتماعی، ایجاد دوستی و رفاقت، چرخش یارگیری، تربیت و رشد حواس و تخلیه هیجان مختلف از کارکردهای ارزشی بازی به شمار میروند. همچنین از کارکردهای خوب و مهم بازی میتوان به شبیه سازی موقعیت شغلی اشاره کرد؛ در بسیاری از بازیها میبینیم که کودکان ما به ایفای نقشهای مختلفی مثل دکتر، معلم و کشاورز میپردازند.
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق گفت: تعامل کودکان در بازی به تعامل اجتماعی و جامعه پذیری آنها منجر میشود؛ امروز یکی از چالشهای رو به روی ما در حوزه فرهنگ، جامعه پذیری افراد میباشد. کودکان در فرآیند جامعه پذیری، نحوه صبحت کردن، درخواست، ارتباط گیری، فرار از تهدید و کمک کردن را میآموزند.
وی افزود: اکنون سوالی که ما با آن روبه رو میشویم این است که چه ظرفیتهایی در حوزههای کسب و کار در بازی وجود دارد؛ به نظر میآید که اگر ما به بازیهای بومی و محلی موجود در کشور خود نگاه کسب و کاری داشته باشیم، میبینیم که ظرفیت ایجاد کسب و کار در آنها وجود دارد.
حجت الاسلام والمسلمین قطبی در ادامه بحث به برشمردن ظرفیتها و میدانهای کسب و کار در بازی پرداخت و گفت: طراحی، تولید و عرضه لوازم بازی، آموزش بازی، لیگهای رقابتی و مسابقات، تعمیم المانها و نمادهای بازی در تولیدات هنری و رسانه، تولید داستان و بازی واره ها، صادرات بازی، بازی نما و روایتگری بازی، بازی درمانی و آموزش از راه بازی از جمله میدانهای کسب و کار در حوزه بازیها به شمار میروند.
وی ادامه داد: امروزه یکی از میدانهای آموزشی موفق، آموزش بازیها میباشد؛ ولی متأسفانه ما در این زمینه پیشرفت چشمگیری نداشته ایم. لکن بسیاری از مؤسسه ها و کارآفرینان میتوانند به این عرصه ورود پیدا کرده و به صورت حضوری و مجازی به آموزش بازیهای مختلف بپردازند.
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق با اشاره به اینکه بازی یک فناوری نرم است به بیان ظرفیتهای ارزشی بازی پرداخت و گفت: سبک زندگی از ظرفیتهای ارزشی بازی به شمار میرود؛ در حوزه سبک زندگی میتوان ارزشهای فرهنگی موجود در سه مقوله خوراک، پوشاک و ارتباطات از راه بازی بیان کرد.
وی افزود: از دیگر ظرفیتهای ارزشی بازی، مشاغل نوپدید میباشد؛ از طریق بازی میتوان به آشنایی، آموزش و ترویج مشاغل نوپدید پرداخت. همچنین تقاطع بین مجازی و حقیقی که از چالشهای بزرگ این عصر بوده نیز از ظرفیتهای ارزشی بازی به شمار میرود؛ تعامل و تقاطع بین محیط و فضای مجازی با استفاده از چالشهای محیطی و امتداد مجازی میتواند از راه بازی به کودکان منتقل شود.
حجتالاسلام قطعی در پایان با تأکید بر ویژگیهای خاص سبک زندگی مدرن به عنوان یکی دیگر از ظرفیتهای ارزشی بازی گفت: در زندگی مدرن امروز، ما با مقولههای شهرنشینی و آپارتمان نشینی سروکار داریم؛ یکی از راههای آموزش و انتقال فرهنگ شهرنشینی و آپارتمان نشینی در نسل نو بهره گیری از ظرفیتهای بازی هاست.